2025-10-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Intressant.

Men tur att vi lämnat det grottmänniskosamhälle.
Flera muslimmajoritetsländer har kvar lagstiftning som tillåter dödsstraff fortfarande för otrohet. Bl.a. Sudan, Yemen, Brunei Darussalam, Saudi Arabia och Iran.
Senast redigerad av Berraperra1975 2025-10-24 kl. 20:30.
Citera
2025-10-24, 20:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
För att den som är otrogen inte begår en handling mot sin partner per se, utan bakom ryggen på den. Det skulle alltså krävas kontroll av en annan människa som jag tycker blir en form av äganderätt.

Nej, jag har aldrig påstått att det är känslan hos den brottsutsatte som är det primära. Däremot kan den ju vara betydande vid en dom. "Den utsatte fruktade för sitt liv", vid en grov misshandel, till exempel.

I det här fallet finns det ju faktiskt en hel del som tyder på att kvinnan själv initialt inte har uppfattat det som ett brott. Hon skickar hjärteemoijis till Micke och dagen efter säger hon att de kan stryka ett streck över det hela och hon frågar honom om han vill följa med på lunch och strandhäng.

Låt säga att hennes man får reda på det inträffade och reagerar starkt och säger till sin fru att det där inte är något han accepterar och får henne att anmäla.

Ser du annorlunda på situationen då?
Citera
2025-10-24, 20:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vart vill du komma? Att det är okej/förmildrande att göra olagliga saker på fyllan?

Rätten kommer inte hålla med dig i Mickes fall.

Jag frågar dig eftersom du skriver som du gör.
Du ser du är inte stor nog att du kan erkänna att du har gjort det. Om du är en människa som har levt ett normalt liv så är jag säker på att du har gjort det.
Citera
2025-10-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag frågar dig eftersom du skriver som du gör.
Du ser du är inte stor nog att du kan erkänna att du har gjort det. Om du är en människa som har levt ett normalt liv så är jag säker på att du har gjort det.

Du söker någon slags empatikänsla att alla gör tokiga saker på fyllan.

Eller missförstår jag dig?
Citera
2025-10-24, 20:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Du förstår mig men vill inte erkänna det.

När du skriver så här så frågar jag dig om du har gjort något någon gång som du har bett om ursäkt för efteråt?
Har du någon gång gjort någonting på fyllan som du inte hade gjort om du varit nykter?

Citat:
Vart vill du komma? Att det är okej/förmildrande att göra olagliga saker på fyllan?
Rätten kommer inte hålla med dig i Mickes fall.
Citera
2025-10-24, 20:37
Medlem
Citat:
I det här fallet finns det ju faktiskt en hel del som tyder på att kvinnan själv initialt inte har uppfattat det som ett brott. Hon skickar hjärteemoijis till Micke och dagen efter säger hon att de kan stryka ett streck över det hela och hon frågar honom om han vill följa med på lunch och strandhäng.

Låt säga att hennes man får reda på det inträffade och reagerar starkt och säger till sin fru att det där inte är något han accepterar och får henne att anmäla.

Ser du annorlunda på situationen då?

Svårt att säga. Det vi vet är ju att hon har ändrat sin uppfattning, samt att hon har samtalat med sin man, sin chef och sannolikt sina vänner.

Vet vi om dessa personer har fått henne att ändra sin egentliga uppfattning om händelsen, eller kommit till insikt om sin egentliga uppfattning? Nej, det kan vi omöjligt veta, vi vet bara att hon sannolikt har blivit påverkad på ett eller annat sätt till att anmäla.

Jag tror också att hon var full när hon vaknade dagen efter, och att mycket hände inom henne när alkoholen började lämna systemet.
Citera
2025-10-24, 20:37
Medlem
Citat:
Du förstår mig men vill inte erkänna det.

När du skriver så här så frågar jag dig om du har gjort något någon gång som du har bett om ursäkt för efteråt?
Har du någon gång gjort någonting på fyllan som du inte hade gjort om du varit nykter?

Varför svarar du inte?

Citera
2025-10-24, 20:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Svårt att säga. Det vi vet är ju att hon har ändrat sin uppfattning, samt att hon har samtalat med sin man, sin chef och sannolikt sina vänner.

Vet vi om dessa personer har fått henne att ändra sin egentliga uppfattning om händelsen, eller kommit till insikt om sin egentliga uppfattning? Nej, det kan vi omöjligt veta, vi vet bara att hon sannolikt har blivit påverkad på ett eller annat sätt till att anmäla.

Jag tror också att hon var full när hon vaknade dagen efter, och att mycket hände inom henne när alkoholen började lämna systemet.

Men det där med alkohol ska ju inte ha någon påverkan på utfallet. Man ska ju inte kunna skylla på att man var full. Då borde väl det också logiskt betyda att om hon var full och då tyckte att det inte var något brott så ska hon ju sen inte kunna skylla på att hon var full när hon inte tyckte det var något brott.

Micke var ju tydligen så pass bakfull att han inte ville äta lunch. Något sådant problem verkar ju inte hon ha haft. Det kan ju indikera på han var mycket fullare än vad hon var så hon kanske inte var så påverkad där dagen efter när hon svarar ja på frågan om de kan dra ett streck över det inträffade samt frågar om han vill följa med på lunch och strandhäng dagen efter.
Citera
2025-10-24, 20:44
Medlem
Rompers avatar
Är det snart dags att starta en ny tråd med rubrik
Otrohet,alkoholproblem och annat OT om jag inte heter Mick* L Non Predator?
Citera
2025-10-24, 20:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför svarar du inte?

Är du en idiot? Jag svarar ju dig. Det är inte för att få empatikänslor utan för att påvisa ditt hyckleri.

1.Har du någon gång gjort något som du sedan bett om ursäkt för?

2.Har du gjort något på fyllan som du inte skulle ha gjort om du varit nykter?

3.Har du någon gång sagt eller skrikigt eller gjort något annat när du varit riktigt arg som du sedan ångrar och ber om ursäkt för?
Citera
2025-10-24, 20:51
Medlem
Citat:
Men det där med alkohol ska ju inte ha någon påverkan på utfallet. Man ska ju inte kunna skylla på att man var full. Då borde väl det också logiskt betyda att om hon var full och då tyckte att det inte var något brott så ska hon ju sen inte kunna skylla på att hon var full när hon inte tyckte det var något brott.

Micke var ju tydligen så pass bakfull att han inte ville äta lunch. Något sådant problem verkar ju inte hon ha haft. Det kan ju indikera på han var mycket fullare än vad hon var så hon kanske inte var så påverkad där dagen efter när hon svarar ja på frågan om de kan dra ett streck över det inträffade samt frågar om han vill följa med på lunch och strandhäng dagen efter.

Jag förstår hur du menar, och jag säger inte att det kommer ha någon rättslig påverkan på utfallet. Jag försöker bara hitta förklaringar till varför hon ändrade sin uppfattning under dagen. Precis som att Micke i fyllan tyckte att en puss vore lämplig, till att dagen efter tycka att han själv var en idiot.

Jag tror inte det säger något om deras promillehalt att hon var pigg nog för en lunch dagen efter, och inte han. Han är 22 år äldre än henne. Det är klart att en fylla sliter hårdare på hans kropp än hennes.
Citera
2025-10-24, 20:51
Medlem
Citat:
Är du en idiot? Jag svarar ju dig. Det är inte för att få empatikänslor utan för att påvisa ditt hyckleri.

1.Har du någon gång gjort något som du sedan bett om ursäkt för?

2.Har du gjort något på fyllan som du inte skulle ha gjort om du varit nykter?

3.Har du någon gång sagt eller skrikigt eller gjort något annat när du varit riktigt arg som du sedan ångrar och ber om ursäkt för?

Men då har jag ju rätt du vill att det ska vara förmildrande att Micke har ett alkoholproblem.

Därav din lista där du fiskar sympati för Mickes snedsteg.

Rätten kommer inte utgå från en sådan lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in