2025-11-06, 10:22
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Detta är en händelse jag är glad att jag slipper döma över. Micke kanske ska dömas eller så räcker det med en ursäkt.

Vi får väl se. Det ska ta en tur i HR också. Enligt försvaret (Det lilla jag har läst), så ska det finnas praxis från HD att det inte är ett brott. Då går ju Micke fri.

Ja det man i alla fall vet med säkerhet är att jävligt många kommer bli missnöjda hur än domen blir i HR. Trist att ett risigt fylle-move kunde leda till så mycket elände och brända skattepengar.
Citera
2025-11-06, 10:25
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Det kan eventuellt finnas samtycke till puss på kinden eller kanske inte? Vad vet man?
Utomlands hälsar man normalt i vissa länder på det viset. Det här verkar svårt.

https://www.bing.com/search?q=kindpussar&form=ANNTH1&refig=690c4de071e4 4a62ae6b744120d668c1&pc=HCTS

För de flesta är det inte särskilt svårt att avgöra om samtycke finns eller inte. Jag har tex aldrig kysst någon och sen upptäckt att kvinnan i fråga inte ville bli kysst. Men det kanske bara är jag som är ovanligt bra på att läsa av signaler?
Citera
2025-11-06, 10:31
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Och jag skriver der igen. I meddelandet från honom till kvinnan nämns två pussar/försök till pussar.
De flesta, inklusive poliser, åklagare, nämndemän, domare, vittnen, tycker att en gång är ingen gång, två gånger är ett mönster i liknande fall som detta. I detta fall hade en puss/ett pussförsök setts som icke-brottsligt, två pussar/pussförsök över en gräns och därmed finns det utrymme att fälla honom.
Utifrån den argumentationen torde även Lotta Engberg ha blivit fälld för sexuellt ofredande ifall hon hade blivit anmäld av David Sundin.

https://www.hant.se/noje/tittarna-rasar-efter-lotta-engbergs-kyss-med-kandismannen/10444914

Noteras bör att Engbergs två (tvångs)kyssar inträffade efter MeToo, till skillnad mot den som Peter Settman gav till Charlotte Kalla på Idrottsgalan 2008.

https://youtu.be/_MnAFWuMp7c?si=WbbdPRMaExuDg0zb
Citera
2025-11-06, 10:34
Medlem
Nu får jag väl alla kvinnor mot mig. Men min erfarenhet är att många kvinnor och tjejer gillar när mannen tar initiativ och är framåt vid en dejt. D.v.s. dom vill att man tar första steget på ett trevligt sett. Men efter den här domen blir det åtminstone slut med detta för min del.
Citera
2025-11-06, 10:42
Medlem
RadikaltLiberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Nu får jag väl alla kvinnor mot mig. Men min erfarenhet är att många kvinnor och tjejer gillar när mannen tar initiativ och är framåt vid en dejt. D.v.s. dom vill att man tar första steget på ett trevligt sett. Men efter den här domen blir det åtminstone slut med detta för min del.

Ja, jag avråder från att ta tag i din dejts huvud och tvångspussa henne.
Citera
2025-11-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Är du blatte, med den mentaliteten?

Det är en fru som vi pratar om, inget hjälplöst barn..

Min fru hade skrattat bort den första pussen, gett honom en lusing vid den andra och sparkat honom på pungen vid den tredje.

Inte fan hade hon sprungit till polisen för en puss eller fått psykiska besvär.
ja vad fan det är ju det jag menar!! Inte fan går man till polisen för en puss! Det är ju åt helvete! Hon får väl be sin msn ringa upp den där micke o läxa upp han om hon behöver stöd,,,
Citera
2025-11-06, 10:45
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För de flesta är det inte särskilt svårt att avgöra om samtycke finns eller inte. Jag har tex aldrig kysst någon och sen upptäckt att kvinnan i fråga inte ville bli kysst. Men det kanske bara är jag som är ovanligt bra på att läsa av signaler?
Jag undrar om inte ML tänkte precis samma sak t.o.m. den första (och kanske enda?) pussen han gav till RF.

Ord står mot ord ifall det blev en puss till, men det var ju denna andra, eventuella, puss som i praktiken fällde ML i tingsrätten.
Senast redigerad av schizophrenia 2025-11-06 kl. 10:56.
Citera
2025-11-06, 10:47
Medlem
Han har väl varit full på en fest, och uppfört sig illa, och sen bett om ursäkt. Det borde stanna där. Helt orimligt att han får sparken och åtalas och får böter. Vilket skitland Sverige har blivit.
Citera
2025-11-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Två olika bevislägen? Det ena bevisläget sändes i självaste TV rutan i HD kvalitet och fick en egen scen varpå den ena parten (böcklingen) inte kysst en människa på hör av häpnad 15 år. Det andra är en häxjakt som mer eller mindre bygger på SMS konversationer, givetvis har inte deltagarna anmält varandra för att en normal människa glömmer detta på en eftermiddag, shit jag fick en oväntad puss på kinden eller läppen hur ofta har inte detta skett gemene man? Visst obekvämt i all ära men att karaktärs mörda någon för detta är ta mig fan skrattretande, för vad? Säkra pensionen? 10000kr? Instagramföljare? Ryggdunkar? I feminismens namn?

Jag säger det igen:

Robinson-kyssen kan givetvis också utgöra Sexuellt ofredande (eller Ofredande).

Att Robinson-kyssen finns på film är bra, men är fortfarande i ett klippt format som saknar sammanhang. Sådan bevisning hade behövts stöttas upp av uppgifter från misstänkt, målsägande och vittnen.

Räcker det så?
Citera
2025-11-06, 11:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag säger det igen:

Robinson-kyssen kan givetvis också utgöra Sexuellt ofredande (eller Ofredande).

Att Robinson-kyssen finns på film är bra, men är fortfarande i ett klippt format som saknar sammanhang. Sådan bevisning hade behövts stöttas upp av uppgifter från misstänkt, målsägande och vittnen.

Räcker det så?

Det borde väl gå att ordna även i Robinson fallet antar jag?
Citera
2025-11-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Och vilka är dessa "vittnen"? Väninnor, kompisar eller helt främmande som inte alls umgåtts med henne under tiden för produktionen och skapat vänskapsband?

Jag tror, och det dömer man ingen på, eller friar, för den delen, att hon efter snack med väninnor och sin man, kommit i ett läge där hon måste gå till frontalangrepp, för annars får hon det svårt att förklara mycket, särskilt för sin äkta hälft... Jag köper inte hennes historia, eller rättens dom, för fem öre, men det är jag det. Vi är oense och så får det vara... Skall dock bli ytterst skönt att se när Hovrätten friar honom. Förresten - köper du, såsom utomstående, en ev. friande dom i Hovrätten?

Det du skriver om är fullt relevanta invändningar att ha i ett mål där man hävdar samtycke - och där försvaret skall försöka slå hål på målsägandes trovärdighet. Men ett sådant mål är inte detta. Leijnegards försvar bygger på att han utdelat en puss som en hedersgest, utan sexuell anspelning, och att pussarna därmed inte utgör något brott. Försvaret har ö.h.t inga invändningar mot att kvinnan uppger att hon anser att dessa pussar varit olämpliga och ovälkomna. Försvaret har heller inte haft några synpunkter på hur kvinnan agerade dagen efter eller när polisanmälningen gjordes.

Så det du ägnar så mycket tid åt i denna tråden är i själva verket någonting som inte har med målet att göra, eftersom parterna är helt överens i dessa frågor.
Citera
2025-11-06, 11:21
Medlem
Orkar någon vänlig lägga upp fupen, har backat och letat utan framgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in