2025-11-05, 14:41
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är inspelat på El Nido i Filippinerna.

Slutligen så är det intressant att folk kan tycka att ageranden som Leijnegards borde vara lagliga? Jag menar hade du uppskattat om du, eller din partner för den delen, dagligen utsattes för tvångshångel av andra människor?

Brukar det vara så i länder där det inte är ett brott? Blir man dagligen utsatt för tvångshångel av andra människor?
Citera
2025-11-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Om de flesta inte har några problem med det så borde det här inte ha blivit en sådan medial orkan som det har blivit.

Men det blir det ju alltid, alldeles oavsett, media trivs när det blåser.

Denna text sammanfattar åtminstone min bild ganska bra:
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-friberg/osmakligt-att-leijnegard-inte-verkar-forsta-battre/

I kort sammanfattning så är det just de där kommentarerna om "Jag är som jag är", "Jag kommer att fortsätta", "Det är ett trevligt sätt att visa uppskattning".

Fullständig avsaknad av självinsikt, trevligt jovisst, i varje fall för honom.
SVT-chefens kommentarer skulle kunna tyda på att "han är som han är", inte kom som någon nyhet, så även där har det eventuellt blivit fel för länge sedan.

/M
Citera
2025-11-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Du låter som en riktig paragrafpirat! I det här fallet handlar det ju om två personer som jobbat tätt ihop i flera år. Att då vilja sänka hela den andres liv och karriär för en fyllpuss känns lite väl dramatiskt, eller hur? Ibland får man nog låta sunt förnuft styra, inte bara känslorna som råkar segla förbi i stunden.

Vad menar du? Att jag säger att HON skall få bestämma hur hon vill göra själv, gör väl inte mig till någon "paragrafpirat"?

Jag är fullt medveten och införstådd med att sådana här "incidenter" löses på olika sätt. Allt ifrån att offret fnissar och nickar med för att slippa konflikt, till att man "ryggar undan" eller går därifrån, till att man ger vederbörande en käftsmäll, till att man säger upp kontakten/vänskapen, till att man går till chefen eller polisanmäler. Men för den sakens skull så är ju inte det sistnämnda alternativet fel.

Att hon skulle "sänka hans liv" handlar ju omständigheter som inte ligger i hennes kontroll eftersom det handlar om sådant som; hur rapporterar media (vad skriver dom? namnger dom?), hur reagerar allmänheten? Hur agerar arbetsgivaren? Hur reagerar/agerar Leijnegards fru/familj osv. Jag tycker heller inte att dessa frågor är någonting som skall hamna i knät på offret, eller som hon ens skall behöva laborera med.
Citera
2025-11-05, 14:44
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Svara på min fråga: Borde tvångskyssar vara lagliga eller inte?

Det borde vara tydligt för alla och envar varför detta fallet lett till åtal (och fällande dom). Det handlar ju om att detta fallet har alla komponenter som behövs - vilket inte alltid är så vanligt. Dvs det finns en målsägande som FAKTISKT anmält och det finns FAKTISK bevisning i form av vittnen och SMS. Som grädde på moset så har också den tilltalade medgett delar av gärningen. De rimliga frågorna är snarare hur det hade sätt ut om polis/åklagare inte utredde och gått vidare med sådana här tydliga fall "där bordet är uppdukat"?

Beträffande att pussa på sina barn så är det klart att man kan göra det, utan att begå brott. Sådana här fall handlar ju om omständigheter som sammanhang, kontext, relation, "jargong" osv. Skall man då jämföra en förälder som pussar sina barn med detta fallet så är ju givetvis "föräldra-pussar" någonting vanligt/vardagligt förekommande och någonting fullt socialt acceptabelt. Men framförallt så görs ju sådana pussar (typiskt sätt) inte i sexuellt syfte - utan det handlar ju snarare om kärleken till sitt barn, omsorg och trygghet. Jämför det med en stupfull arbetskamrat som du absolut inte har en sådan relation till. Bara att du jämför dessa scenarior med varandra visar ju att du helt saknar sunt förnuft och att du inte på något sätt förstår syftet/intentionen med lagstiftningen och domen!
då kan du lika gärna gulla med dina barn med könsorganet i kärlekens namn, för det är ju först då man har en sexuellt avsikt det blir olagligt enligt din logik.

Nej, det avgörande ska vara VAD som hänt och om könsorganen var inblandade. En puss med fysiskt tvång (dvs stt Micke höll i henne så hårt att hon inte kunde ta sig loss och skrek och härjade.) och att han då pussade henne är inte ok, men så var inte fallet här. Det enda tvång som fanns var i hennes känslovärld "hon kände det som tvång", men hon satt inte fast bokstavligt i hans hårda fysiska tag. Hon hade lätt kunna slå honom på käften eller säga åt honom på skarpen.
Citera
2025-11-05, 14:48
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Svara på min fråga: Borde tvångskyssar vara lagliga eller inte?

Det borde vara tydligt för alla och envar varför detta fallet lett till åtal (och fällande dom). Det handlar ju om att detta fallet har alla komponenter som behövs - vilket inte alltid är så vanligt. Dvs det finns en målsägande som FAKTISKT anmält och det finns FAKTISK bevisning i form av vittnen och SMS. Som grädde på moset så har också den tilltalade medgett delar av gärningen. De rimliga frågorna är snarare hur det hade sätt ut om polis/åklagare inte utredde och gått vidare med sådana här tydliga fall "där bordet är uppdukat"?

Beträffande att pussa på sina barn så är det klart att man kan göra det, utan att begå brott. Sådana här fall handlar ju om omständigheter som sammanhang, kontext, relation, "jargong" osv. Skall man då jämföra en förälder som pussar sina barn med detta fallet så är ju givetvis "föräldra-pussar" någonting vanligt/vardagligt förekommande och någonting fullt socialt acceptabelt. Men framförallt så görs ju sådana pussar (typiskt sätt) inte i sexuellt syfte - utan det handlar ju snarare om kärleken till sitt barn, omsorg och trygghet. Jämför det med en stupfull arbetskamrat som du absolut inte har en sådan relation till. Bara att du jämför dessa scenarior med varandra visar ju att du helt saknar sunt förnuft och att du inte på något sätt förstår syftet/intentionen med lagstiftningen och domen!
Hur kan du se skillnaden på en vanlig mamma/pappa som pussar sitt barn kontra en pedofil som pussar sitt barn (med ett sexuellt syfte i bakhuvudet)?

Ergo, en pedofil som tvångspussar sitt barn kommer alltid undan så länge det är inom den sociala kontexten.

Bara påpekar det uppenbara.

Gäller alltså även för syskonbarn, barnbarn o annat liknande.
Citera
2025-11-05, 14:52
Medlem
JerryCottons avatar
Hur mycket har dessa två pussar kostat samhället? Hur ser Mickes framtid ut? Hamnar han i samma fack som Dörrmått och Pablo?
Citera
2025-11-05, 14:56
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
40 dagsböter för en puss. Jag vet en misshandel som bara gav 30 dito. Detta landets lagar är sinnessjuka. Hur kan ens ett påstått brott i Spanien lagföras i Sverige enligt svenska lagar?
Hela det korrumperade rättsväsendet är nerlusat med radikala karriärfeminister!
Citera
2025-11-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
då kan du lika gärna gulla med dina barn med könsorganet i kärlekens namn, för det är ju först då man har en sexuellt avsikt det blir olagligt enligt din logik.

Nej, det avgörande ska vara VAD som hänt och om könsorganen var inblandade. En puss med fysiskt tvång (dvs stt Micke höll i henne så hårt att hon inte kunde ta sig loss och skrek och härjade.) och att han då pussade henne är inte ok, men så var inte fallet här. Det enda tvång som fanns var i hennes känslovärld "hon kände det som tvång", men hon satt inte fast bokstavligt i hans hårda fysiska tag. Hon hade lätt kunna slå honom på käften eller säga åt honom på skarpen.

Man kan väl säga att det va oönskade pussar. Det är olagligt.
Citera
2025-11-05, 15:04
Medlem
Citat:
Vad menar du? Att jag säger att HON skall få bestämma hur hon vill göra själv, gör väl inte mig till någon "paragrafpirat"?

Jag är fullt medveten och införstådd med att sådana här "incidenter" löses på olika sätt. Allt ifrån att offret fnissar och nickar med för att slippa konflikt, till att man "ryggar undan" eller går därifrån, till att man ger vederbörande en käftsmäll, till att man säger upp kontakten/vänskapen, till att man går till chefen eller polisanmäler. Men för den sakens skull så är ju inte det sistnämnda alternativet fel.

Att hon skulle "sänka hans liv" handlar ju omständigheter som inte ligger i hennes kontroll eftersom det handlar om sådant som; hur rapporterar media (vad skriver dom? namnger dom?), hur reagerar allmänheten? Hur agerar arbetsgivaren? Hur reagerar/agerar Leijnegards fru/familj osv. Jag tycker heller inte att dessa frågor är någonting som skall hamna i knät på offret, eller som hon ens skall behöva laborera med.
Hela ditt resonemang vilar på felaktiga antaganden. Du skriver att ”att hon skulle sänka hans liv handlar om omständigheter som inte ligger i hennes kontroll”. Det säger sig självt att om man anklagar en av Sveriges mest kända programledare för sexuellt ofredande får det stora konsekvenser. Hon är 40 år gammal och borde ha tillräcklig livserfarenhet för att förstå det.
Citera
2025-11-05, 15:05
Medlem
Nu är det bevisat som jag trodde från början. Äkta mannen är svartsjuk på Micke.

Kvinnan tar 2 månader (sic!) på sig att anmäla. Dvs självklart efter en j...a massa bråk med äkta mannen.

Leijnegard framhöll att han och kvinnan alltid haft en fysisk relation men vänskaplig.

– Jag har aldrig jobbat med någon som hängt på mig så mycket som (kvinnan) gjort.

– Det har kramats, det har smekts på handryggen, det har lagts händer på axlarna.

Inte undra på att äkta mannen är svartsjuk på en eftertraktad snyggis som Micke. Kvinnan har sett som sin enda utväg att göra polisanmälan för att lugna äkta mannen.

Det är kvinnans äkta mans dåliga självförtroende och att han sett sin manlighet stukad som är orsaken till denna soppa.
Citera
2025-11-05, 15:07
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Man kan väl säga att det va oönskade pussar. Det är olagligt.
Som att pussa ens egna barn då alltså.

Problemet är att vettiga människor drar inte en puss till domstol - utan man säger ifrån istället och låter bli att belasta rättsväsendet med petitesser.
Kränkthet är inget för domstolarna.
Senast redigerad av Moob 2025-11-05 kl. 15:09.
Citera
2025-11-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Nu är det bevisat som jag trodde från början. Äkta mannen är svartsjuk på Micke.

Kvinnan tar 2 månader (sic!) på sig att anmäla. Dvs självklart efter en j...a massa bråk med äkta mannen.

Leijnegard framhöll att han och kvinnan alltid haft en fysisk relation men vänskaplig.

– Jag har aldrig jobbat med någon som hängt på mig så mycket som (kvinnan) gjort.

– Det har kramats, det har smekts på handryggen, det har lagts händer på axlarna.

Inte undra på att äkta mannen är svartsjuk på en eftertraktad snyggis som Micke. Kvinnan har sett som sin enda utväg att göra polisanmälan för att lugna äkta mannen.

Det är kvinnans äkta mans dåliga självförtroende och att han sett sin manlighet stukad som är orsaken till denna soppa.

Var framgår detta? Är dessa uppgifter korrekta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in