2025-10-31, 23:07
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Att sen ta 90:- för en läsk och 45:- för kranvatten hjälper inte direkt heller för stt ska vilja gå dit.

Kostar det så mycket på riktigt numera!??!
Citera
2025-10-31, 23:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Det var inte en dag för tidigt. Bara märkligt att de klarade sig så länge som dom gjorde, med tanke på den dåliga servicen och strukturen. Nej, den kedjan kommer man inte att sakna.
Jag såg det som nyhet på TV4s text och insåg att jag bara ätit där en gång sista 10 åren. Det var bra men inte tillräckligt exotiskt för att ta en omväg.

Deras expansion sträckte sig till Västerås 2009 såg jag vid allmän FBs ökning.
Jag skyller på Covidåren och veganerna

(FB) Jensens böfhus i Västerås
Citera
2025-11-01, 00:26
Medlem
Huvudbrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
Kostar det så mycket på riktigt numera!??!
Kanske inte riktigt så illa, men inte långt ifrån. Hittade deras meny: https://jensens.com/wp-content/uploads/2025/06/menukort_04-2025_SE_web-1.pdf.

Det sjukaste enligt mig är att varken pommes, sås eller sallad verkar ingå om man köper en köttbit?

Inte en dag för tidigt att de lägger ner. Aldrig förstått vem som äter på denna kedja.
Citera
2025-11-01, 00:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag såg det som nyhet på TV4s text och insåg att jag bara ätit där en gång sista 10 åren. Det var bra men inte tillräckligt exotiskt för att ta en omväg.

Har ätit där en gång och det var inget att skriva hem om. I min lilla stad stängde de 2020, och där är det Max nu. Underligt nog var jag där med vuxisar som firade födelsedag. En vanlig pub hade varit fan så mycket bättre.

De fick det inte att fungera på en mycket centralt placerad plats.
Citera
2025-11-01, 04:10
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Veganerna?
Citera
2025-11-01, 10:27
Medlem
fululfs avatar
Bøfhus lämnar Sverige. Bye, bye.
Citera
2025-11-01, 10:30
Medlem
Grundproblemet de hade var ett dåligt koncept, att de fullt medvetet kunde servera en enda köttbit om kunden missförstod hur menyn var uppbyggd.

Jag tror att de levde gott på en attraktiv utsida, många nyfikna som ville prova på. Men väldigt få återkom efter det första besöket och till slut hann ryktet ikapp så att folk inte ens var nyfikna längre.

Då är det bara att stänga ner.
Citera
2025-11-01, 23:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Undrar om deras såser såsom Whiskysås finns kvar på t ex Ica?
I Danmark kom JB i blåsväder när de stämde en fiskrestaurang som hette "Jensens", det var inte populärt.
Jag kan säga att såserna finns kvar, men de heter nu mer Lohmanders https://www.lohmanders.se/produkter/favoritsas-250-ml-flaska/ Bara förpackningen som är annorlunda, men pepparsåsen och favoritsåsen är den samma. Var säkert Lohmanders som tillverkade den under namnet Jensen också.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
De fanns åtminstone för ett par månader sen. Just såserna är rätt goda tycker jag, både whiskeysåsen och favoritsåsen är bra. Det var väl också en grej när de först kom till Sverige. Det var hyfsat billigt, okej mat och goda såser. De höll väl den nivån ett par år, men det känns som att de sen hamnade i utförsbacken och var där i många år innan det till slut sket sig. Jag undrade alltid varför de inte la ut pengarna för att anställa någon med erfarenhet från någon stor restaurangkedja för att få styr på arbetssätt och processer. De var sega som fan på att få ut maten och det var ju ett ständigt aber. Sånt måste gå att få ordning på med tanke på att många andra ställen hinner langa ut mat till tio bord på samma tid som de knappt fick till ett...
Dessutom värmdes väl i huvudsak maten upp? Den kom väl i princip färdiglagad om jag inte gått på en lögn. Vissa saker kanske gjordes på plats dock.

Jag var också fascinerad av att de aldrig tog tag i sina grava logistikproblem som dessutom var lika dana på ALLA deras restauranger. Jag har bara besköt tre av dem, men de var lika hopplösa alla tre ställena. Det kan omöjligen varit svårt att få styr på den saken, jag besökte väl inte detta etablissemang så många gånger totalt sett, men kanske en sju åtta gånger genom åren. En gång i Stockholm, exakt vilken minns jag ej för de fanns väl på flera ställen misstänker jag. Samt en gång på Frölunda Torg och resten vid Nordstan (GBG).

Alltid samma visa, de var sega med bordsplaceringen, det tog hundra år att få beställa dricka och mat, tog ytterligare ett millenium innan drickat kom in och evighetslänge för maten att bli utburen. Såg att den stod i luckan rätt länge ibland. Sen att få betala tog också evighetslång tid. En gång gick jag och frugan efter att två gånger ha bett om notan utan att få den. Tänkte att vi börjar plocka på oss så sakteliga, men det hjälpte inte, så jag sa till frugan att vi börjar gå och så ser vi. Vi gick lugnt ur restaurangen utan någon som helst reaktion trots att det hängde servitriser längre in vid pulpeten för utlämning.

Jag tror att konceptet Jensens skulle kunna funkat jättebra om de hade haft några som styrt upp det och fått fart på servicen, för de gånger jag var där var det aldrig ont om personal, men de var odugliga. Jag upplever att de i princip bara anställde efter utseende, men att de skulle kunna tänka själva verkade inte funnits på kartan. Hade det funnits någon som styrde upp så kanske det hade gått bättre.

Aldrig varit på Jensens i Danmark, men kan inte tänka mig att det funkar så kasst där.
Citera
2025-11-01, 23:50
Medlem
biljardballes avatar
Jag trodde inte ens att Jensens böghus fanns kvar.
Jag har ätit där 2 gånger, och den senaste gången var över 10 år sen - och maten var som ett billigt skämt.
Citera
2025-11-02, 11:56
Medlem
swebarbs avatar
Åt en gång för många år sen och vill minnas man fick vänta väldigt länge runt 40minuter tog det och då var det inte speciellt mycket folk. Maten var heller ingen höjdare.
Citera
2025-11-02, 19:34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Dessutom värmdes väl i huvudsak maten upp? Den kom väl i princip färdiglagad om jag inte gått på en lögn. Vissa saker kanske gjordes på plats dock.

Jag var också fascinerad av att de aldrig tog tag i sina grava logistikproblem som dessutom var lika dana på ALLA deras restauranger. Jag har bara besköt tre av dem, men de var lika hopplösa alla tre ställena. Det kan omöjligen varit svårt att få styr på den saken, jag besökte väl inte detta etablissemang så många gånger totalt sett, men kanske en sju åtta gånger genom åren. En gång i Stockholm, exakt vilken minns jag ej för de fanns väl på flera ställen misstänker jag. Samt en gång på Frölunda Torg och resten vid Nordstan (GBG).

Alltid samma visa, de var sega med bordsplaceringen, det tog hundra år att få beställa dricka och mat, tog ytterligare ett millenium innan drickat kom in och evighetslänge för maten att bli utburen. Såg att den stod i luckan rätt länge ibland. Sen att få betala tog också evighetslång tid. En gång gick jag och frugan efter att två gånger ha bett om notan utan att få den. Tänkte att vi börjar plocka på oss så sakteliga, men det hjälpte inte, så jag sa till frugan att vi börjar gå och så ser vi. Vi gick lugnt ur restaurangen utan någon som helst reaktion trots att det hängde servitriser längre in vid pulpeten för utlämning.

Jag tror att konceptet Jensens skulle kunna funkat jättebra om de hade haft några som styrt upp det och fått fart på servicen, för de gånger jag var där var det aldrig ont om personal, men de var odugliga. Jag upplever att de i princip bara anställde efter utseende, men att de skulle kunna tänka själva verkade inte funnits på kartan. Hade det funnits någon som styrde upp så kanske det hade gått bättre.

Aldrig varit på Jensens i Danmark, men kan inte tänka mig att det funkar så kasst där.

Nja, tror att maten lagades på plats, däremot så kördes ju köttet framför allt i ugn om jag förstod saken rätt. De var ju lite åt snabbmatsrestaurang-hållet, fast långsamma som fan... Jag tyckte det var okej lunchmat om jag inte hade bråttom, men oftast hamnade man ju tyvärr i läget att om man inte hade bråttom när man kom så fick man det innan man gick... De var otroligt långsamma, organisationen i kök och restaurang var verkligen under all kritik. Jag hade kanske ätit på fyra av deras ställen eller så, alla i Stockholmsområdet, och precis som du säger var det lika illa på alla. Det var något fundamentalt trasigt i hur de drev sina restauranger. På ett sätt är det imponerande att de höll ihop så länge som de gjorde. Ett tag minns jag att de hade en elektronisk timer på bordet, om det tog längre än X att få beställa och längre än Y att få maten så skulle halva notan strykas. Jag var faktiskt med om att de bjöd på halva notan åtminstone en gång. Men det var inte länge de körde med det där, det var ju efter en kritikstorm om långa väntetider. De fick dock aldrig ordning på det så gissningsvis blev det där experimentet skitdyrt för dem.

Bra att såserna finns kvar för övrigt, skulle absolut kunna tänka mig att köpa favoritsåsen och whiskeysåsen fortfarande.
Citera
2025-11-02, 20:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nja, tror att maten lagades på plats, däremot så kördes ju köttet framför allt i ugn om jag förstod saken rätt. De var ju lite åt snabbmatsrestaurang-hållet, fast långsamma som fan... Jag tyckte det var okej lunchmat om jag inte hade bråttom, men oftast hamnade man ju tyvärr i läget att om man inte hade bråttom när man kom så fick man det innan man gick... De var otroligt långsamma, organisationen i kök och restaurang var verkligen under all kritik. Jag hade kanske ätit på fyra av deras ställen eller så, alla i Stockholmsområdet, och precis som du säger var det lika illa på alla. Det var något fundamentalt trasigt i hur de drev sina restauranger. På ett sätt är det imponerande att de höll ihop så länge som de gjorde. Ett tag minns jag att de hade en elektronisk timer på bordet, om det tog längre än X att få beställa och längre än Y att få maten så skulle halva notan strykas. Jag var faktiskt med om att de bjöd på halva notan åtminstone en gång. Men det var inte länge de körde med det där, det var ju efter en kritikstorm om långa väntetider. De fick dock aldrig ordning på det så gissningsvis blev det där experimentet skitdyrt för dem.

Bra att såserna finns kvar för övrigt, skulle absolut kunna tänka mig att köpa favoritsåsen och whiskeysåsen fortfarande.
Ja, såserna heter ju Lohmanders på etiketten nu. Misstänker att det ändå är de som tillverkat den hela tiden. Jag har testat den sen namnbytet och inte märkt någon skillnad. Finns på ICA Maxi i alla fall. Finns säkert på fler ställen.

Det där med att man skulle få maten inom 12 minuter, tror jag det var, hade de när vi var på den på Frölunda Torg. Jag minns att det var en dag mitt i veckan i mellantiden mellan lunch och middag så det var verkligen inte många i restaurangen. När jag sa till servitrisen att jag ville tillämpa 12 minutersgarantin så blev hon märkbart irriterad. Vi fick faktiskt maten i tid. Sen tog det ändå hundra år att få betala.

Det kan verkligen inte varit svårt att få styr på logistiken om de bara satsat på den saken, personal upplevde jag att det var gott om på de ställen jag var. Det kan ju inte varit svårt att analysera var problemet var. Jag upplevde att serveringspersonalen nästan alltid verkade lite förvirrade som att det var första dagen för dem alla på jobbet. Ofta unga snygga brudar de hade anställda, men de skulle behövt träning och handledning. Verkade aldrig finnas någon som hade det övergripande logistiska ansvaret på plats. Kanske var det samma elände i köket.

Faktiskt väldigt konstigt att de aldrig fick någon ordning på sina rutiner och att bristerna var de samma på alla deras ställe, (i alla fall verkar de haft exakt samma problem på samtliga restauranger när man läst i denna tråd).

Jag tänker ju att de körde all sin matlagning enligt ett mycket standardiserat koncept, typ McDonalds, och då borde de verkligen få upp fart rätt kvickt på sina restauranger. Det är extremt förvånande att de under alla år inte fick styr på detta som ändå är så basalt. Jag kanske misstänker att de nästan bara anställt ung personal utan erfarenhet från arbetslivet och då blir det så. Verkligen väldigt konstigt att de inte tagit in personal som har erfarenhet och förmåga att styra upp.

Jag tror att kedjan kunde hållit än idag om de hade fått i ordning på det basala. De hade på dagtid på helger kunna haft lite mer barninriktning som de ändå verkar haft, och på kvällen lite mer vuxeninriktning med billig öl. De som väl skulle ses som närmsta konkurrent tänker jag är Pinchos.

Moderbolaget måste pumpat in massa pengar. Sen undrar jag om det fungerar lika uselt i Danmark, vilket jag har svårt att tänka mig. Synd att de misslyckats på så enkla saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in