Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Nja, tror att maten lagades på plats, däremot så kördes ju köttet framför allt i ugn om jag förstod saken rätt. De var ju lite åt snabbmatsrestaurang-hållet, fast långsamma som fan... Jag tyckte det var okej lunchmat om jag inte hade bråttom, men oftast hamnade man ju tyvärr i läget att om man inte hade bråttom när man kom så fick man det innan man gick... De var otroligt långsamma, organisationen i kök och restaurang var verkligen under all kritik. Jag hade kanske ätit på fyra av deras ställen eller så, alla i Stockholmsområdet, och precis som du säger var det lika illa på alla. Det var något fundamentalt trasigt i hur de drev sina restauranger. På ett sätt är det imponerande att de höll ihop så länge som de gjorde. Ett tag minns jag att de hade en elektronisk timer på bordet, om det tog längre än X att få beställa och längre än Y att få maten så skulle halva notan strykas. Jag var faktiskt med om att de bjöd på halva notan åtminstone en gång. Men det var inte länge de körde med det där, det var ju efter en kritikstorm om långa väntetider. De fick dock aldrig ordning på det så gissningsvis blev det där experimentet skitdyrt för dem.
Bra att såserna finns kvar för övrigt, skulle absolut kunna tänka mig att köpa favoritsåsen och whiskeysåsen fortfarande.
Ja, såserna heter ju Lohmanders på etiketten nu. Misstänker att det ändå är de som tillverkat den hela tiden. Jag har testat den sen namnbytet och inte märkt någon skillnad. Finns på ICA Maxi i alla fall. Finns säkert på fler ställen.
Det där med att man skulle få maten inom 12 minuter, tror jag det var, hade de när vi var på den på Frölunda Torg. Jag minns att det var en dag mitt i veckan i mellantiden mellan lunch och middag så det var verkligen inte många i restaurangen. När jag sa till servitrisen att jag ville tillämpa 12 minutersgarantin så blev hon märkbart irriterad. Vi fick faktiskt maten i tid. Sen tog det ändå hundra år att få betala.
Det kan verkligen inte varit svårt att få styr på logistiken om de bara satsat på den saken, personal upplevde jag att det var gott om på de ställen jag var. Det kan ju inte varit svårt att analysera var problemet var. Jag upplevde att serveringspersonalen nästan alltid verkade lite förvirrade som att det var första dagen för dem alla på jobbet. Ofta unga snygga brudar de hade anställda, men de skulle behövt träning och handledning. Verkade aldrig finnas någon som hade det övergripande logistiska ansvaret på plats. Kanske var det samma elände i köket.
Faktiskt väldigt konstigt att de aldrig fick någon ordning på sina rutiner och att bristerna var de samma på alla deras ställe, (i alla fall verkar de haft exakt samma problem på samtliga restauranger när man läst i denna tråd).
Jag tänker ju att de körde all sin matlagning enligt ett mycket standardiserat koncept, typ McDonalds, och då borde de verkligen få upp fart rätt kvickt på sina restauranger. Det är extremt förvånande att de under alla år inte fick styr på detta som ändå är så basalt. Jag kanske misstänker att de nästan bara anställt ung personal utan erfarenhet från arbetslivet och då blir det så. Verkligen väldigt konstigt att de inte tagit in personal som har erfarenhet och förmåga att styra upp.
Jag tror att kedjan kunde hållit än idag om de hade fått i ordning på det basala. De hade på dagtid på helger kunna haft lite mer barninriktning som de ändå verkar haft, och på kvällen lite mer vuxeninriktning med billig öl. De som väl skulle ses som närmsta konkurrent tänker jag är Pinchos.
Moderbolaget måste pumpat in massa pengar. Sen undrar jag om det fungerar lika uselt i Danmark, vilket jag har svårt att tänka mig. Synd att de misslyckats på så enkla saker.