Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-01, 15:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför skulle SE om han var mördaren ljuga om detta besök 3 mars?

Vad skulle det ens fylla för behov?

Att snabbt erbjuda ett annat narrativ jämfört med det om han skulle bli utpekad?

En del går till väga så ... Lex Paolo Roberto.

Detta medan PR-konsulter brukar förorda tystnad. Lex Filmstadens Lusangrepp.

I och med att SE kände sig träffad vad gäller signalementet ville han som efterspelsvittne eller GM parera situationen och styra den i önskad riktning. Fast som efterspelsvittne hoppades han enligt expertisen på att få uppmärksamhet, så att bli felaktigt utpekad vore ett drömscenario?

SE hade kunnat äta hela kakan och ha den kvar.
Citera
2025-11-01, 15:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Slog mig plötsligt en sak

Såklart är Engström rädd att signalement att rock och handledsväska läcker ut i media

Kan detta med att gå ut stenhårt med förväxlingen enbart vara riktat mot väktarna ?

Alltså att han såklart är rädd att väktarna läser tidningar och börjar tänka att så såg ju Engström ut när han lämnade Skandia just innan mordet ?

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är vad jag tror, väktarna borde rimligen varit största hotet. De hade ju sett honom lämna bygget nån minut före mordet i GM-kläder

Precis! Han var rädd för att de skulle rapportera in att hans signalement stämde med gärningsmannens.

Men den ende som anade oråd verkar ha varit RB.
Citera
2025-11-01, 15:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Läs förhöret från 25aprill 86.

Stig tillfrågades inte om han talade med väktarna i receptionen.

Varken i förhöret den 25 april eller i något av de andra förhören 1986.

Om Bäckström hade varit polis och inte ett stolpskott hade han självklart förhört väktarna före förhöret med Stig den 25 april. Så att Bäckström kunde dubbelkolla Stigs uppgifter med väktarnas uppgifter. Om Stig var så misstänkt i april 1986 som Mattias Göransson och Thomas Pettersson påstod i Sveriges största anka 2018. Vilket Stig inte var. Väktarna serverades på ett silverfat till polisen den 19 mars 1986. Med namn, tjänstgöringstider med mera. Av väktaren Annette Kohut (EDE9980).
Citera
2025-11-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej Glantz togs inte ens på namn...

Ja, du kan räkna de som sett GM också, så får du se.

Men jag pratade inte om att dom behövde lämna namn utan dom vittnen som sett GM och lämnade någonform av vittnesmål på brottsplatsen

Måste väl varit 50% minst
Citera
2025-11-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Precis! Han var rädd för att de skulle rapportera in att hans signalement stämde med gärningsmannens.

Men den ende som anade oråd verkar ha varit RB.

Man kan ju säga att OM det skulle dyka upp signalement som hade träffat helt korrekt på vad väktarna såg honom lämna Skandia ca 23:20 så har han nu gett en förklaring

Han vill ju såklart släcka en eld om väktarna skulle tänka att det är ju Engströms signalement som läcker ut på GM men nu har vi en förklaring , Engström är alltså förväxlad !

Det är ju helt korrekt av GM-SE att försöka släcka vad han kan

Att han sen försöker få det till att han blev troligen förväxlad när han sprang efter polisen blev såklart inte jättebra , bättre hade ju varit om han hade sprungit efter GM. Då hade han kunnat även bli förväxlad ända till DBG och vidare
Citera
2025-11-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Om Bäckström hade varit polis och inte ett stolpskott hade han självklart förhört väktarna före förhöret med Stig den 25 april. Så att Bäckström kunde dubbelkolla Stigs uppgifter med väktarnas uppgifter. Om Stig var så misstänkt i april 1986 som Mattias Göransson och Thomas Pettersson påstod i Sveriges största anka 2018. Vilket Stig inte var. Väktarna serverades på ett silverfat till polisen den 19 mars 1986. Med namn, tjänstgöringstider med mera. Av väktaren Annette Kohut (EDE9980).

Men du anser alltså oavsett att Engström kände sig förväxlad av signalementet på DBG ?

Det är väl specifikt det signalementet och Delsborn vittnesmål som gör att han springer I Rapportinslaget och nämner att han troligen blivit förväxlad

Jag tror inte alls att han kände sig förväxlad varken som GM eller tokigt vittne

Troligen har han ju inte ens sprungit efter några poliser och blivit av med dom vid Luntmakargatan

Jag tror allt detta är en lögn
Citera
2025-11-01, 16:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det var resultatet av en rutinmässig dörrknackning, och AK råkade sitta i receptionen då.

Men detta satt antagligen i en helt annan pärm, dörrknacknings-pärmen, alltså okänt för de flesta.

SE sa till RB att han inte stannade till för att prata med väktarna.

I förhöret den 25:e april framgår det att SE går rakt från kortdragarapparaten till mordplatsen.

Han VAR starkt misstänkt under en tid, vilket visas av att polisen började ställa direkta frågor till vittnen i maj om de hade sett någon med SE:s signalement kvar på platsen. De som tillfrågades svarade nej.

Därpå följde förhören av väktarna i maj (inofficiella) och juni (officiella).

Dessvärre blev även detta sittandes i en pärm okänt för de flesta.

Ström känner inte ens till Skandia-materialet när han skriver sitt PM ...
Citera
2025-11-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo jag förstår

Men den andra språngmarschen är väl inget att berätta om ?

Alltså den språngmarschen han senare håller fast vid är faktiskt poänglös och fyller ingen funktion

Vad är din tolkning av den språngmarsch han senare lägger ?
Varför får den ens TV tid ?

Det var väl Folke Ryden som tyckte det var ett kul inslag. Den är ju lite märklig.
Citera
2025-11-01, 16:15
Medlem
Citat:

Men vart i helvetet har jag det ifrån då? Jag vet ju att jag har läst det. Får ju hoppas jag inte börjar bli galen säg.

Minns ju att Gunnar Wall dementerade det att han skrivit att SE sagt att han talat med väktarna. Men det var ju tvärtom, det var väktarna som sagt att dom talat med Engström. Wall beklagade det.

Kanske jag fick ett litet hjärnslepp där (?) och missförstod, men jag har altså hela tiden trott att Engström har sagt att han inte talade med väktarna.

Ja, Kohuts uppgifter där borde såklart följts upp asap. Självklart.
Citera
2025-11-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det var väl Folke Ryden som tyckte det var ett kul inslag. Den är ju lite märklig.

Den har ju inget värde och det är väl inte Folke som vill att Engström ska påstå att det är språngmarschen som gör honom förväxlad?

Så plötsligt så får ju faktiskt språngmarschen ett visst värde iallafall för Engström själv.

Då är ju frågan vad man själv anser i den frågan

Även om du inte tror på Engström som GM så får språngmarschen ändå Engström till att kunna hävda förväxling.

Det är ju en sak som man inte kan förneka
Citera
2025-11-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var resultatet av en rutinmässig dörrknackning, och AK råkade sitta i receptionen då.

Men detta satt antagligen i en helt annan pärm, dörrknacknings-pärmen, alltså okänt för de flesta.

SE sa till RB att han inte stannade till för att prata med väktarna.

I förhöret den 25:e april framgår det att SE går rakt från kortdragarapparaten till mordplatsen.

Han VAR starkt misstänkt under en tid, vilket visas av att polisen började ställa direkta frågor till vittnen i maj om de hade sett någon med SE:s signalement kvar på platsen. De som tillfrågades svarade nej.

Därpå följde förhören av väktarna i maj (inofficiella) och juni (officiella).

Dessvärre blev även detta sittandes i en pärm okänt för de flesta.

Ström känner inte ens till Skandia-materialet när han skriver sitt PM ...

Jupp, det var där jag läste det, tack!

Det är ju hearsay då, jag får erkänna det, men då finns det åtminstone i materialet.

Började tvivla på mig själv ett tag där.
Citera
2025-11-01, 16:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta är rätt enkelt att kolla upp.
9 personer togs på namn varav en, Theodoros, inte ens var på mordplatsen vid tiden för mordet.
Av de som lämnade uppgifter på natten, så är det Delsborn, Hage och Johansson.
På mordplatsen var det väl ett antal vittnen som gav polisen signalement i all hast.
Björkman blev uppringd i hemmet kl 2 på natten.

Det allra flesta lämnade sina vittnesmål dagen eller dagarna efter.

Och flera talar också om ointresserade poliser....

Kolla datum och klockslag här:
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Fast fram till det att ambulansen hade åkt, ca 23:28:30, låg polisens fokus på att få fast GM, inte på att ta vittnesuppgifter. Alla vittnen som var kvar efter ca 23:30 blev uppskrivna? Alla utom SE ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in