Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-01, 16:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Men vart i helvetet har jag det ifrån då? Jag vet ju att jag har läst det. Får ju hoppas jag inte börjar bli galen säg.

Minns ju att Gunnar Wall dementerade det att han skrivit att SE sagt att han talat med väktarna. Men det var ju tvärtom, det var väktarna som sagt att dom talat med Engström. Wall beklagade det.

Kanske jag fick ett litet hjärnslepp där (?) och missförstod, men jag har altså hela tiden trott att Engström har sagt att han inte talade med väktarna.

Ja, Kohuts uppgifter där borde såklart följts upp asap. Självklart.

Citat:
Jupp, det var där jag läste det, tack!

Det är ju hearsay då, jag får erkänna det, men då finns det åtminstone i materialet.

Började tvivla på mig själv ett tag där.

Nej, du är rätt ute medan Lebel är ute och cyklar (hatten av dock för AZ-upptäckten):

SE bekräftar det mycket riktigt i förhöret den 25:e april:

"F: Vad har du konstaterat?
SE: Jo att jag har stämplat ut 23:20, att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet."

Han gick alltså direkt från utstämplingen (dragandet av kortet) mot mordplatsen, i sin version.

Här ingår inget samtal med väktarna. Möjligen ett "godnatt" eller "hejdå" i förbifarten.

Antagligen var det onödigt att prata med dem igen, eftersom han redan hade pratat med dem tidigare.

Problemet är som bekant att detta ger honom cirka 2,5 minuter för mycket tid före mordet.

Vad hade "efterspelsvittnet" för sig under denna tid?
Citera
2025-11-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, du är rätt ute medan Lebel är ute och cyklar (hatten av dock för AZ-upptäckten):

SE: Jo att jag har stämplat ut 23:20, att det tar ungefär en tjugo, trettio sekunder för mig ifrån stämpelklockan och fram till den platsen utanför Götabanken där jag befann mig när jag hörde skottet."

Han gick alltså direkt från utstämplingen (dragandet av kortet) mot mordplatsen, i sin version.

Här ingår inget samtal med väktarna. Möjligen ett "godnatt" eller "hejdå" i förbifarten.

Antagligen var det onödigt att prata med dem igen, eftersom han redan hade pratat med dem tidigare.

Problemet är som bekant att detta ger honom cirka 2,5 minuter för mycket tid före mordet.

Nja, det var nog jag som var på lite tunn is här, jag påstod att SE uttryckligen sagt att han inte talat med väktarna.

Men som du skriver nämner han inte det samtalet. Och hans förklaring omöjliggör ett samtal.

Tiden efter utstämplingen ja.. det är det holy grail i den här berättelsen.
Citera
2025-11-01, 18:07
Medlem
Citat:
Nja, det var nog jag som var på lite tunn is här, jag påstod att SE uttryckligen sagt att han inte talat med väktarna.

Men som du skriver nämner han inte det samtalet. Och hans förklaring omöjliggör ett samtal.

Tiden efter utstämplingen ja.. det är det holy grail i den här berättelsen.

Enough-is-enough tror att Engström stryker samtalet för att han vill vara närmare mordet

Men när man frågar han om varför han måste stryka samtalet för detta så blir han tyst

För han inser ju såklart att han kan bara korta ner samtalet med några sekunder
Citera
2025-11-01, 18:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Stig tillfrågas inte om han talade med väktarna i receptionen.

Stig uppger att det tar "20 - 30 sekunder" att gå från Skandias entré till Götabanken (som man kan höra här).

Stig uppger inte att han passerade receptionen utan att tala med väktarna.

Bäckström och Jonsson glömde att fråga om den saken. Liksom de glömde att fråga om andra saker.

Stig tillfrågas inte om exakt vilka raster han tog under den femton timmar långa arbetsdagen och de exakta klockslagen för dessa raster. Stig tillfrågas bara om kvällen. Av Bäckström. Som ställer en oklar fråga och sedan två på en gång. Till slut kan Stig förklara att han inte var ute på kvällen.

Stig tillfrågas inte om han sprang norr eller söder om manskapsbodarna på vägen till Luntmakargatan. Trots att Stig spontant uppger att han återvände på den södra sidan. Samtidigt antyder Stig att han sprang på den norra sidan vid ett tidigare tillfälle. Jonsson frågar inte vilket tidigare tillfälle Stig syftar på. Med all sannolikhet syftar Stig på reportaget i Rapport den 6 april (då var publiken i vägen). Med all sannolikhet valde Stig den södra sidan åt båda hållen den 28 februari. Syftet med reportaget i Rapport den 6 april var att visa hur snabbt Stig kunde springa till Luntmakargatan. Inte att visa vilken sida han valde. På Göran Ärnbäcks foton valde Stig att springa på samma sida som tidigare samma dag.

Om Stig sprang på den norra sidan av manskapsbodarna hade han ingen anledning att stanna vid Luntmakargatan.

Gången bredvid skjulet med containern fortsatte österut. Om Stig sprang på den södra sidan var skjulet med containern i vägen (och flera meter högt). Därför såg han inte poliserna.

Inte bara väktarna borde ha förhörts innan man höll det sista förhöret med Stig. Vittnena Yvonne och Ahmed (som mötte Stig väster om manskapsbodarna och inte på David Bagares gata) borde också ha förhörts innan man förhörde Stig den 25 april. I minst lika långa och noggranna förhör. Yvonne och Ahmed borde ha hörts den 10 mars. När Stig berättade för Ström att Stig hade en sådan handledsväska som Yvonne såg.

Det fattar ett barn. Utredningen toppstyrdes av en amatör 1986.

Din idol?

PS. Förhöret den 25 april var inte Stigs första förhör 1986 (som Otto Ekevi råkade skriva). Det var Stigs fjärde och sista förhör 1986. Bra att veta. Förhöret var det första som spelades in på band.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-01 kl. 18:36.
Citera
2025-11-01, 18:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Stig uppger att det tar "20 - 30 sekunder" att gå från Skandias entré till Götabanken (som man kan höra här).

Stig uppger inte att han passerade receptionen utan att tala med väktarna.

Bäckström och Jonsson glömde att fråga om den saken. Liksom de glömde att fråga om andra saker.

Stig tillfrågas inte om exakt vilka raster han tog under den femton timmar långa arbetsdagen och de exakta klockslagen för dessa raster. Stig tillfrågas bara om kvällen. Av Bäckström. Som ställer en oklar fråga och sedan två på en gång. Till slut kan Stig förklara att han inte var ute på kvällen.

Stig tillfrågas inte om han sprang norr eller söder om manskapsbodarna på vägen till Luntmakargatan. Trots att Stig spontant uppger att han återvände på den södra sidan. Samtidigt antyder Stig att han sprang på den norra sidan vid ett tidigare tillfälle. Jonsson frågar inte vilket tidigare tillfälle Stig syftar på. Med all sannolikhet syftar Stig på reportaget i Rapport den 6 april (då var publiken i vägen). Med all sannolikhet valde Stig den södra sidan åt båda hållen den 28 februari. Syftet med reportaget i Rapport den 6 april var att visa hur snabbt Stig kunde springa till Luntmakargatan. Inte att visa vilken sida han valde. På Göran Ärnbäcks foton valde Stig att springa på samma sida som tidigare samma dag.

Om Stig sprang på den norra sidan av manskapsbodarna hade han ingen anledning att stanna vid Luntmakargatan.

Gången bredvid skjulet med containern fortsatte österut. Om Stig sprang på den södra sidan var skjulet med containern i vägen (och flera meter högt). Därför såg han inte poliserna.

Inte bara väktarna borde ha förhörts innan man höll det sista förhöret med Stig. Vittnena Yvonne och Ahmed (som mötte Stig väster om manskapsbodarna och inte på David Bagares gata) borde också ha förhörts innan man förhörde Stig den 25 april. I minst lika långa och noggranna förhör. Yvonne och Ahmed borde ha hörts den 10 mars. När Stig berättade för Ström att Stig hade en sådan handledsväska som Yvonne såg.

Det fattar ett barn. Utredningen toppstyrdes av en amatör 1986.

Din idol?

PS. Förhöret den 25 april var inte Stigs första förhör 1986 (som Otto Ekevi råkade skriva). Det var Stigs fjärde och sista förhör 1986. Bra att veta. Förhöret var det första som spelades in på band.

Fast här bekräftar han att det inte skedde något samtal med väktarna efter utstämplingen, och som du säger finns det förevigat på band:

Ja, visst borde det ha skett fler förhör med bäring på SE.
Citera
2025-11-01, 18:58
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Fast här bekräftar han att det inte skedde något samtal med väktarna efter utstämplingen, och som du säger finns det förevigat på band:

Ja, visst borde det ha skett fler förhör med bäring på SE.

Bra att du nämnde det.

Stämpelklockan satt i entrén. Direkt innanför skjutdörrarna. Bredvid receptionsdisken.

Inget Stig säger hindrar att han gjorde det.

Stig uppskattar gångtiden från Skandias entré (närmare bestämt från stämpeluret innanför skjutdörrarna) till Götabanken.

Han säger inte att han gick från stämpeluret till Götabanken utan att stanna.
Citera
2025-11-01, 19:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Bra att du nämnde det.

Stämpelklockan satt i entrén. Direkt innanför skjutdörrarna. Bredvid receptionsdisken.

Stig uppskattar gångtiden från Skandias entré (närmare bestämt från stämpeluret innanför skjutdörrarna) till Götabanken.

Han tillfrågades av RB, och svarade då nej.

Med "stämpelklockan" avser SE apparaten innanför de inre dörrarna. Eller i vart fall det systemet.

Detta system ersatte det gamla med traditionell stämpelklocka.

Eller har du någon källa på att det fanns en stämpelklocka vid receptionsdisken.

I så fall kan ju SE ha stämplat ut efter "samtalet" ...

Skämt åsido. Det fanns ingen stämpelklocka, och det var inget samtal med väktarna.
Citera
2025-11-01, 19:45
Medlem
Citat:
Bra att du nämnde det.

Om det fanns en stämpelklocka i entrén så skulle det vara en nyhet
Citera
2025-11-01, 19:48
Medlem
Citat:
Precis! Han var rädd för att de skulle rapportera in att hans signalement stämde med gärningsmannens.

Men den ende som anade oråd verkar ha varit RB.

Ibland drar man ett kort för att öppna en dörr

Men gällde det på Skandias Entré?
Citera
2025-11-01, 19:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ibland drar man ett kort för att öppna en dörr

Men gällde det på Skandias Entré?

På kvällstid drog man först vid ytterdörren och sedan igen före de inre dörrarna, har jag förstått det som.

Så SE blev insläppt av ALG genom två dörrar, utifall han kom in i 21-tiden.

Eventuellt skedde detta igen efter kl. 23:30 ...

De skulle ha frågat var SE drack sitt kaffe. PH fick uppfattningen att han gick in genom de inre dörrarna.

Inte helt omöjligt, då det låg en caféteria i närheten.

RB blev chockad över slarvet med korten och Skandia tog personalen i örat.

Vet inte när entrén öppnade på morgonen. Man kanske behövde dra kortet då också ...

På bilder kan man se en kortdragnings-apparat sitta utanför ytterdörren.
Citera
2025-11-01, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Den senaste utredningen försökte ta reda på om systemen fanns parallellt.

Det dokumentet är dock väldigt maskat.

För egen del uppfattar jag det som att den traditionella stämpelklockan utgick en tid innan.

Att kalla det nya systemet för "stämpelklocka" var antagligen en förenkling av SE.

Annars hade han inte behövt kontakta RB ...
Citera
2025-11-01, 20:24
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Det beror på definitionen av ordet entré.

De flesta menar inte själva entrédörrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in