Citat:
Här har vi en rykande färsk insändare från
Ttela ledarskribenten, tillika kvinna och Centerpartist. Ni som inte orkar läsa hennes skrift så mynnar den ut i att våldtäktsmannen inte bör utvisas och domen var bra att han får stanna. https://www.ttela.se/asikt/ledare/ti...9-db8908bcd391
Ttela ledarskribenten, tillika kvinna och Centerpartist. Ni som inte orkar läsa hennes skrift så mynnar den ut i att våldtäktsmannen inte bör utvisas och domen var bra att han får stanna. https://www.ttela.se/asikt/ledare/ti...9-db8908bcd391
Den är väldigt kort så om man inte orkar läsa den bör man nog inte uttala sig.
Men hon säger inte mycket av värde.
Hon hänvisar till en juridikprofessorn som argumenterar att vissa sexualbrott måste kunna bestraffas hårdare än andra (iofs rimligt), men varför detta skulle vara ett argument för att en "icke-fullbordad" överfallsvåldtäkt inte skulle kunna mynna ut i en utvisning förstår jag inte varför det skulle följa av det.
I hennes andra argument påpekar hon att även våldtäktsmän ska vara garanterade en rättssäker prövning (eller rättssäkerhet säger hon, inte rättssäker prövning), men om praxis var att utvisa alla sexualbrottsdömda hade väl detta varit lika rättssäkert? Om hon nu inte menar att förövaren medvetet höll igen, men det tror jag inte.
Ytterhögern på internet drevar, insinuerar hon, men jag tror att hon är dum i huvudet och har helt fel. Jag tror att det är det allmänna rättspatoset som menar att en utvisning är rimlig efter att en asylsökande begått en överfallsvåldtäkt.
Hennes bild av rättssamhället ter sig också något naiv. Hon verkar tro att vi har ett domstolsväsende som med någon slags automatik dömer rätt och att gränsdragningen för vad som är synnerligen grovt och inte är solklar. Den gränsdragningen är kanske iofs självklar just i detta fallet, jag har inte tillräckligt bra koll för att uttala mig tvärsäkert men jag har sett jurister som uttalat sig och som uttryckt sig kritiskt (men det kan förstås vara opportunistiska karriärister som försöker göra sig ett namn och skapa lite "content"), men när domar hamnar fullständigt i strid med den allmänna opinionen - alltså påföljderna, inte den rättssäkra prövningen - ska man nog som representant för tredje statsmakten uttrycka sig lite mer försiktigt än vad feuilletonisten gör här.