2025-10-28, 17:10
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
https://www.dn.se/sverige/valdtaktsd...ternationellt/

Den 16-åriga flickan var på väg hem från jobbet när hon våldtogs i en gångtunnel i Skellefteå. Men den dömde gärningsmannen utvisas inte, vilket lett till uppmärksamhet världen över.
Men det faktum att domstolen inte samtidigt dömer honom till utvisning har nu fått stor uppståndelse världen över, särskilt på sociala medier.

Teslagrundaren Elon Musk kallar det ”galet” och kritiserar det svenska rättsväsendet, medan den amerikanske presidentens son Donald Trump Jr undrar: ”Vad i helvete är det som händer i världen?”.
Flera internationella medier, bland annat i Storbritannien och Indien, har lyft fallet och på tisdagen uttalade sig flera svenska regeringsföreträdare.
I en intervju med Sveriges Radio sade statsminister Ulf Kristersson att det är ”helt orimligt” att de som döms för grova brott i Sverige inte ska tvingas lämna landet.

Kommer den här händelsen och de starka reaktionerna världen över få den svenska regeringen att för en gångs skull lägga mer krut på själva lagstiftningen och mindre på att snacka och skriva "upprörande" och "oacceptabelt" på sociala medier som de brukar göra?
Man kan ju bara hoppas att den här vidriga händelsen för något gott med sig och att vi får en mer normal europeisk kriminal och immigrationspolitik i framtiden.
Citera
2025-10-28, 17:14
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Svenska feministiska vänster ( och liberala) domare tycker svenska tjejer och kvinnor måste våldtas längre tid för det ska räknas.

Nej, inget kommer ändras i realiteten, utan de som skapat problemen kommer prata om olika saker.
Citera
2025-10-28, 17:16
Medlem
Carrocks avatar
Problemet är väl också hur feminister infiltrerat våra domstolar. Nu yrkat ju åklagaren på utvisning, så möjligheten fanns men det vara bara en SDare som nämdeman som rösta för det.
Citera
2025-10-28, 17:17
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger

Kommer den här händelsen och de starka reaktionerna världen över få den svenska regeringen att för en gångs skull lägga mer krut på själva lagstiftningen och mindre på att snacka och skriva "upprörande" och "oacceptabelt" på sociala medier som de brukar göra?

Svaret är nej, nej och åter nej. Förändringar i den svenska asylpolitiken kan du bara glömma allt om.
Citera
2025-10-28, 17:19
Medlem
Conny63s avatar
Sverige i ett nötskal man säger bara fy fan.
Citera
2025-10-28, 17:23
Medlem
kalkryggars avatar
Jag såg om detta här på Flashback igår och undrade varför inte svensk media vad jag kunnat se hade tagit upp detta där Asmongold (eller vad han heter) tog upp detta.

Så tråd finns också.

Men man undrar vad i helvete det är som händer när de inte utvisar en våldtäktsman? Vem i detta landet vill ha honom här? Finns det någon som vill det så har de inte heller här att göra.
Citera
2025-10-28, 17:28
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag såg om detta här på Flashback igår och undrade varför inte svensk media vad jag kunnat se hade tagit upp detta där Asmongold (eller vad han heter) tog upp detta.

Så tråd finns också.

Men man undrar vad i helvete det är som händer när de inte utvisar en våldtäktsman? Vem i detta landet vill ha honom här? Finns det någon som vill det så har de inte heller här att göra.

I aktuella brott trådar där tvivelaktig/asylaktivistisk verksamhet sker i våra myndigheter, bör man skriva in vilka som är ansvariga domare, då får de iaf skämmas på flashback.
Citera
2025-10-28, 17:35
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
I en intervju med Sveriges Radio sade statsminister Ulf Kristersson att det är ”helt orimligt” att de som döms för grova brott i Sverige inte ska tvingas lämna landet.
Beror ju på att "experterna" sedan länge slagit fast att de måste få stanna till varje pris eftersom "det är synd om dem".

Brottslingarna kanske t.o.m. riskerar "hårda straff" i hemlandet. Det "vore omänskligt" att inte låta dem få stanna och fortsätta våldta i Sverige.

Ändå hoppas jag, som dig, att den utländska rapporteringen om hur dåraktigt naiva och snälla våra myndigheter är, ska få våra politiker att tänka om.

För politikerna så är Sveriges internationella anseende viktigare än vad folket tycker.

Hela 1900-talet har svensk politik kännetecknats av att man vill vara "bror duktig".
Man gör det som resten av västvärlden gör, fast "10 gånger mer".
Citera
2025-10-28, 17:47
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Beror ju på att "experterna" sedan länge slagit fast att de måste få stanna till varje pris eftersom "det är synd om dem".

Brottslingarna kanske t.o.m. riskerar "hårda straff" i hemlandet. Det "vore omänskligt" att inte låta dem få stanna och fortsätta våldta i Sverige.

Ändå hoppas jag, som dig, att den utländska rapporteringen om hur dåraktigt naiva och snälla våra myndigheter är, ska få våra politiker att tänka om.

För politikerna så är Sveriges internationella anseende viktigare än vad folket tycker.

Hela 1900-talet har svensk politik kännetecknats av att man vill vara "bror duktig".
Man gör det som resten av västvärlden gör, fast "10 gånger mer".
Precis, tidigare var det FN och i viss mån liberalmedia som svenska politiker fjäskande för, nu är det Donald Trump som gäller för i princip alla förutom extremisterna i V, MP och C.
Citera
2025-10-28, 18:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Nu är det förstås förskräckligt att han inte kan utvisas, men den här våldtäkten...

När jag läste om den, så bedömdes den inte som grov. Det har inte förekommit något hot, och ingen pentratation enligt vad jag läst. Exakt vad är det som förekommit då?
Citera
2025-10-28, 18:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Agerat språkpolis och korrigerat ämnet. Utgången formulering: Våldtäktsdom från Skellefteå sprids internationellt, politiska efterföljder. /MOD
Citera
2025-10-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu är det förstås förskräckligt att han inte kan utvisas, men den här våldtäkten...

När jag läste om den, så bedömdes den inte som grov. Det har inte förekommit något hot, och ingen pentratation enligt vad jag läst. Exakt vad är det som förekommit då?

Han hade hållit fast flickan och stuckit in ett finger i fittan under några sekunder innan han sprang vidare.
Utan att förminska händelsen och upplevelsen för flickan så är jag inte säker på att reaktionerna från Trump "grab 'em by the pussy" och Musk hade varit lika starka och de vore införstådda med vad som menas med våldtäkt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in