2025-10-28, 23:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, jag är mossig (jag vet), men grunden måste ändå vara sådan, tycker jag. Sedan att det värvas kors och tvärs är ju så det är. Men obs Mjällbys och GAIS framgångar, som man bör ta på allvar. Noll spelare fostrade i stora akademier - gör det svårt att argumentera för att man skall ha stora akademier för att fostra spelare.

Vad är det man fostrar där, egentligen? Divor som inte bryr sig om att göra jobbet? I mindre klubbar i inte alltid så fancy miljöer får man lära sig att göra jobbet.
Om det du skriver stämmer så är det ju jättebra för småklubbar? De stora drakarna lägger tydligen massa pengar och resurser på något som inte ger bra spelare. Snacka om självmål. Eller så är det inte hela bilden...
Citera
2025-10-28, 23:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I min värld skulle då HTFF omvandlas till Hammarbys B-lag.
Varför det? Skulle du också omvandla Sylvia till Norrköpings b-lag? Om inte, vad är skillnaden?

Citat:
Självklart går det att reglera för tätt samarbete mellan två fristående klubbar. Åter igen - utan att jag kan ange exakt hur det ska ske. Men nog tusan går det om man vill.
Jag tror inte det går att reglera bort HTFF. Varje ny regel kan ju HTFF anpassa sig till.
Tex var ett tidigare förslag att förbjuda alla lag från att låna ut fler än 4+1 spelare. Bajen som idag har totalt 13 spelare utlånade till HTFF kan då istället skriva över 9 av dessa till HTFF, och vad har då regeln åstadkommit annat än att tvinga alla klubbar att arbeta annorlunda på denna punkt?

Citat:
Men om man får ha B-lag i seriesystemet så finns ju behovet av att ha HTFF som fristående klubb under samma "paraply".
Jag förstod nog inte detta. Märker att det är svårt att diskutera detta i text form, rent allmänt alltså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Som jag tolkar ditt förslag så vill du ta den kroniskt sjuke patienten ”U21 allsvenskan” och smitta ner hela seriesystemet med samma sjukdom. Nej tack.
Hur kunde du få det till det???
Det var ju DU som ville tvinga att det ska vara max 21 ålder

Jag vill ju göra om klon/samarbetsföreningarna till B-lag så motståndarna blir nöjda
och ha B-lagen i seriesystemet där A-LAGEN spelar.
Så HTFF kan spela vidare ungefär som nu, heta "Hammarby B " , på samma plats i seriesystemet som HTFFs.
Citera
Medlem
Citat:
Just därför kommer det INTE att förbjudas, är min åsikt.

Talesättet ”throw out the baby with the bathwater” stämmer in på ditt sätt att lösa problemet. Dvs du skapar mer problem än du löser genom att total riva upp hur svensk fotboll alltid förhållandevis problemfritt fungerat.

Jo förslagen förstår jag. Ser inte dock hur HTFF försvinner, utan dom kommer leva kvar som den fristående förening dom är.

Tror inte heller att något lag kommer försvinna helt, förutom några enstaka undantag i Norrland. Några kommer väl åka ner någon serie, men de allra flesta samarbetena handlar ju om ett fåtal spelare som lånas nedåt och som ibland skapar en sportslig orättvisa i den serie de lånas ut till. Plus att det demokratiskt är fel att samma huvudförening får extra röster i diverse omröstningar etc.

Angående HTFF så behöver de väl frånkopplas från Hammarby IF, byta klubbmärke etc. Kanske byta namn till det man först ville ha, om jag förstått det rätt, Stockholms Talangutveckling FF eller nåt sånt. För så var det väl från början? Och då "drabbas" lite av att man inte kan ha med spelare från Allsvenskan, annat än på längre lån. För inget regelverk kan ju stoppa två klubbar att värva spelare av varandra. Så HTFF "försvinner" i sin nuvarande form, men lever nog kvar i en lite grann förändrad form. Men jag skiter väl egentligen i vilket när det gäller HTFF. Huvudsaken för min del är att man får bort korttidslånen mellan främst Allsvenskan/Superettan och Div 1/Div 2. De som påverkar så jäkla mycket sportsligt och ger, enligt mig, orättvisa sluttabeller.
Citera
2025-10-28, 23:30
Medlem
Citat:
Om det du skriver stämmer så är det ju jättebra för småklubbar? De stora drakarna lägger tydligen massa pengar och resurser på något som inte ger bra spelare. Snacka om självmål. Eller så är det inte hela bilden...

Jag tror ju inte det finns någon slags mirakelformel som är tydligt bäst för alla. Vissa spelare utvecklas bäst i stora akademier och andra utvecklas bäst i mindre "skitklubbar". Då tendensen ett tag funnits att de stora akademierna ansetts just vara mirakelformeln är väl det jag invänder emot, och Mjällby/GAIS är beviset på att alla inte måste stöpas på samma sätt.

Sedan gillar jag små skitklubbar mer än stora drakar, så klart jag tar chansen att hacka lite på de stora drakarna när jag fått den. Men seriöst, så tycker jag bara att man skall fundera och framförallt bör talanger (och deras agenter/föräldrar) få en påminnelse om att de bör välja den väg mot toppen som passar just dom, och inte per automatik välja största klubben.
Citera
2025-10-28, 23:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Varför det? Skulle du också omvandla Sylvia till Norrköpings b-lag? Om inte, vad är skillnaden?

Jag tror inte det går att reglera bort HTFF. Varje ny regel kan ju HTFF anpassa sig till.
Tex var ett tidigare förslag att förbjuda alla lag från att låna ut fler än 4+1 spelare. Bajen som idag har totalt 13 spelare utlånade till HTFF kan då istället skriva över 9 av dessa till HTFF, och vad har då regeln åstadkommit annat än att tvinga alla klubbar att arbeta annorlunda på denna punkt?

Jag förstod nog inte detta. Märker att det är svårt att diskutera detta i text form, rent allmänt alltså
Känns som vi pratar förbi varandra. Det finns ju ingen egensyfte för Bajen att driva HTFF.
Man vill ha ett steg mellan ungdomsfotboll och högsta seniornivå.
Om man kan få det via ett B-lag, så behöver man inte krångla till det med HTFF.

Ja, om Sylvia och Norrköping vill gå den vägen så självklart kan de göra så (med de reglerna).

Jag tycker det blir lite löjligt att hävda att det är omöjligt att reglera. Så är det naturligtvis inte. Du kan t.ex. begränsa utlåningar till max 1-2 per klubb. Eller förbjuda att lön betalas från/via en annan klubb. Det vore en start. Om man vill.
Läggdags för mig. Fridens.
Citera
2025-10-28, 23:36
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Hur kunde du få det till det???
Det var ju DU som ville tvinga att det ska vara max 21 ålder
Ja, det var ett förslag. Du är medveten om att U21 Allsvenskan inte bara har U21 spelare va?

Känns som att du inte verkar se problemet med dagens U21 serie och då blir det svårt att komma någonstans. Jag ser stora problem med U21 allsvenskan. Att då bara flytta in U21 lagen i seriesystemet löser inga av dessa problem, tvärtom.

Ska man ha b-lag i seriesystemet, och samtidigt bli av med problemen som finns i u-21 så tror jag man måste:
1. Ha åldersbegränsning på dessa lag.
2. Förbjuda fri förflyttning mellan B-lagen och A-lagen. Dvs dom måste följa transfer/utlåningsreglerna som övriga lag i serien måste följa.
3. Med något märklig regelformulering se till att B-laget inte kan möta A-laget om det ramlar ur de högre serierna (för det är väl detta som alla försöker undvika när dom vill förbjuda HTFF)?
Citera
2025-10-28, 23:39
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:

Angående HTFF så behöver de väl frånkopplas från Hammarby IF, byta klubbmärke etc. Kanske byta namn till det man först ville ha, om jag förstått det rätt, Stockholms Talangutveckling FF eller nåt sånt. För så var det väl från början?
Ja, det verkar vara namnet som skaver, men är det inte så då ligger problemet hos dem som gör det hela till en namnfråga…
Klubbmärket är helt eget och frånkopplat.

Hade dom döpt HTFF till STFF så kan jag ge mig fan på att folk brytt sig lika lite som dom bryr sig om tex Stockholm Internationale. Haha…
Citera
2025-10-28, 23:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag tror ju inte det finns någon slags mirakelformel som är tydligt bäst för alla. Vissa spelare utvecklas bäst i stora akademier och andra utvecklas bäst i mindre "skitklubbar". Då tendensen ett tag funnits att de stora akademierna ansetts just vara mirakelformeln är väl det jag invänder emot, och Mjällby/GAIS är beviset på att alla inte måste stöpas på samma sätt.

Sedan gillar jag små skitklubbar mer än stora drakar, så klart jag tar chansen att hacka lite på de stora drakarna när jag fått den. Men seriöst, så tycker jag bara att man skall fundera och framförallt bör talanger (och deras agenter/föräldrar) få en påminnelse om att de bör välja den väg mot toppen som passar just dom, och inte per automatik välja största klubben.
OK jag har nog missat de som skriver att "de stora akademierna ansetts just vara mirakelformeln".
Uppenbarligen anser i princip alla storklubbar att det ger fördelar. Har de fel så är det ju bara bra för småklubbarna. Men nu är vi OT.

Jag lämnar med att jag (som Bajare) ser ett problem med HTFF-liknande upplägg och Häcken-liknande (dam)upplägg. Och bästa lösningen vore att tillåta B-lag i samma seriesystem, med reglering av antal spelare som får "lånas" mellan och att de inte får tävla i samma grupp/serie.
Citera
2025-10-28, 23:49
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag tycker det blir lite löjligt att hävda att det är omöjligt att reglera. Så är det naturligtvis inte. Du kan t.ex. begränsa utlåningar till max 1-2 per klubb. Eller förbjuda att lön betalas från/via en annan klubb. Det vore en start. Om man vill.
Läggdags för mig. Fridens.
Ja, vi pratar förbi varandra lite så jag kommenterar denna bara.

Ja man kan göra sådana ändringar. Men vad är netto nyttan man åstadkommit då?
Hammarby har bara slussat Lahdo och Wilson mellan allsvenskan och div1, så i praktiken hade inte en begränsning ner till 2 utlåningar löst något problem just med HTFFs existens. Däremot hade det säkerligen skapat massor av problem runt i fotbolls-Sverige.

Om man förbjuder lönen som du är inne på så kan man tänka sig att det går att kringgå det genom att Hammarby köper spelare av HTFF och på så sätt slussar pengar ner så HTFF kan ta lönerna själva. Typ så?

När jag säger att HTFF inte verkar att regleras bort, så menar jag ”med en vettig reglering” där nettonyttan av regleringen blir större för hela fotbollssverige än det var innan.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-10-28 kl. 23:53.
Citera
2025-10-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ja, det var ett förslag. Du är medveten om att U21 Allsvenskan inte bara har U21 spelare va?

Känns som att du inte verkar se problemet med dagens U21 serie och då blir det svårt att komma någonstans. Jag ser stora problem med U21 allsvenskan. Att då bara flytta in U21 lagen i seriesystemet löser inga av dessa problem, tvärtom.

Ska man ha b-lag i seriesystemet, och samtidigt bli av med problemen som finns i u-21 så tror jag man måste:
1. Ha åldersbegränsning på dessa lag.
2. Förbjuda fri förflyttning mellan B-lagen och A-lagen. Dvs dom måste följa transfer/utlåningsreglerna som övriga lag i serien måste följa.
3. Med något märklig regelformulering se till att B-laget inte kan möta A-laget om det ramlar ur de högre serierna (för det är väl detta som alla försöker undvika när dom vill förbjuda HTFF)?
De ska ju spela i SAMMA SERIESYSTEM SOM A-LAGEN.
Så din p1 blir konsig.
p2 då är det inget B-lag
p3 finns regleringar för i länder och sporter där det FUNGERAR.

Som sagt - Varför försöka uppfinna hjulet, när det redan finns...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in