2025-10-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
För det första så är det för att mitt syfte med "b-lag" är att gynna svensk talangutveckling genom att låta P19 spelare få spela mot senior fotboll. Vad ditt syfte med "b-lag" är, är jag inte helt på det klara med. Men om ditt syfte i denna b-lags diskussion inte är något annat än samma syfte som lagen i U21 serien har, så förstår jag inte varför dom inte kan fortsätta i U21 serien??
Jag vet inte men flera säger att varken U21 eller separata B-lagsserier fungerade bra. Hammarby vill inte ens vara med i U21.
U21 är knappt seniorfotboll.

Mitt syfte är att SvFF ska godkänna liknande vad HTFF har
men eftersom många klubbar är emot klon/samarbetsföreningar verkar sådana stoppas
och då är B-lag ihop med A-lag i samma seriesystem som jag tycker är bäst och att de får stanna i samma serier som de är nu.
Det blir konstigt om B-lag måste vara U21...
Citat:
Talangutvecklingen, som jag som sagt anser vara hela poängen vi diskuterar behöver inte spela i superettan utan div 1 duger gott och väl. Problemet med att spela i superettan, är att det är lätt hänt att lagen hamnar i samma serie, om a-laget åker ur, vilket blir problematiskt eller hur?
Även Superettanlag har klon/samarbetsföreningar, så det problemet finns även för dem om de åker ur, så det är INTE ett argument för att Allsvenska lags B-lag inte ska få spela i Superettan.
Citat:
Men jag håller med om att det är svårt för ettanspelare att slå sig in i de lag som huserar i toppen. Men mellan pest och kolera, så får det väl helt enkelt vara så då? Att det är till en större fördel för lagen längre ner i allsvenskan, då steget från div 1 då blir mindre.
Det behöver inte alls vara val mellan pest eller kolera, för man kan göra som jag skrev
Citera
2025-10-28, 22:29
Medlem
Här (som bilagor) finns en gigantisk genomgång, arbetsmaterial etc angående klonföreningar, B-lag i seriespel etc.

https://aktiva.svenskfotboll.se/4a5a...kapet-2025.pdf

Som jag tolkar de preliminära svaren/åsikterna så kommer klonföreningar att begränsas och B-lag ej tillåtas i seriespel. Dessutom kommer möjligheterna att låna ut spelare till lägre serier kraftigt begränsas. Men det skall röstas först och det är bara en liten majoritet som säger sig komma att rösta "ja" till förslaget. Så om några svänger så kanske förslaget inte går igenom:

"Sammanfattningsvis är utredningsgruppens slutsats att förekomsten av klonföreningar inte är förenligt med SvFF:s, UEFA:s eller FIFA:s regelverk och ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte är önskvärda inom svensk fotboll. Klonföreningarna bör således i största möjliga utsträckning förbjudas och avvecklas. För tydlighets skull är förekomsten av klonföreningar utbrett inom hela det svenska fotbollsystemet och det beräknas finnas uppåt 100 klonföreningar i Sverige, där majoriteten är på breddnivå.

Klonföreningsproblematiken är med andra ord långt ifrån en ren elitfråga.
Vidare har SvFF i kontakt med FIFA och UEFA fått besked rörande de fotbollsutvecklande
föreningssamarbetena där det nu är tydligt att utformningen av detta lånesystem står i strid med tvingande internationella bestämmelser som svensk fotboll behöver rätta sig efter. Mot bakgrund av detta är slutsatsen att även de fotbollsutvecklande föreningssamarbetena kommer att behöva avvecklas."
Senast redigerad av Burkgurka 2025-10-28 kl. 22:32.
Citera
2025-10-28, 22:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag har ställt frågan men aldrig fått svar.

Samma organisation/styrning skulle man kunna förbjuda, men Hammarby och HTFF har olika organisationer så det räcker inte där.

Hammarby har lånat ut 13 spelare totalt, varav 4+1 får stå på lista (dvs kunna gå mellan lagen under säsong). Kommer det en sådan reglering, så är det inte värre än att dessa 9 av dessa skrivs över till HTFF för i praktiken gör det idag ingen större skillnad om dom tillhör Bajen eller HTFF.

Vad hindrar ledningen för FC Stockholm från att börja sammarbeta lika tätt med Aik, BP eller Djurgården om ledningen skulle hysa känslor för någon av dom klubbarna?

Har du andra förslag är jag idel öra. Jag tror inte det finns en lösning, utan det är nog bara att gilla läget.
Jag kan inte detaljerna, men nog går det att lösa om man är överens om att det är den vägen man vill gå.
Flera andra länder har den typen av lösningar.
Citera
2025-10-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag kan inte detaljerna, men nog går det att lösa om man är överens om att det är den vägen man vill gå.

men alltså.. ni bara pratar med varandra. Läs mina inlägg istället..
Citera
2025-10-28, 22:38
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det behöver inte alls vara val mellan pest eller kolera, för man kan göra som jag skrev
Som jag tolkar ditt förslag så vill du ta den kroniskt sjuke patienten ”U21 allsvenskan” och smitta ner hela seriesystemet med samma sjukdom. Nej tack.
Citera
2025-10-28, 22:43
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ingenstans i dina inlägg står det vad skillnaden på Hammarbys samarbete med HTFF är jämfört med alla andra hundratals samarbeten. Tills det är klargjort så är ”klonförening” ett tomt hittepå ord, och då blir det svårt att skriva om regelboken för att lösa detta pseudo problem.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-10-28 kl. 22:53.
Citera
2025-10-28, 22:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Citat:
För mig handlar det om hela idén med fotboll och varför man spelar fotboll. Jag anser inte att syftet för all verksamhet skall vara att slussa talanger till storklubbar, sälja spelare utomlands, eller ha ett bra landslag. Visst att svensk fotboll lever på att sälja spelare utomlands men hela syftet med seriespelet under Allsvenskan kan ju inte vara detta.

Jag tycker att grundsyftet med fotboll är städer/orter/stadsdelar mäter sina krafter med varandra genom att respektive representationslag kämpar emot varandra. B-lag i seriespel strider helt mot detta.

Angående att stora akademier fostrar talanger för att göra svensk fotboll bättre, så bör man ju ta sig en funderare på om akademier ens är rätt väg att gå. I alla fall om man kikar på Allsvenskan 2025 och de två sensationslagen Mjällby och GAIS.

Samtliga svenska spelare i Mjällby, förutom de egna produkterna, startade sitt A-lagsspelande i en fristående klubb i Div 1-3. Inte en enda har fostrats i en allsvensk akademi. Nästan samma sak med GAIS, där varenda spelare fostrats i en liten klubb eller i en mindre allsvensk akademi.

Jag kan inte göra en annan tolkning än att det är främjande för talanger att fostras i mindre klubbar, och att vi måste vårda dessa mindre klubbar hellre än att försöka få dom utkonkurrerade av rika storklubbar. Kan såklart vara en tillfälligt just 2025, men ändå tämligen uppseendeväckande och något hela fotbolls-Sverige bör fundera över.
Om syftet med fotboll är att "städer/orter/stadsdelar mäter sina krafter med varandra" (låter oerhört stockkonservativt och mossigt, även om grunden ligger där) så förstår jag inte varför det är "bättre" att bygga ett lag genom att värva talanger från andra småklubbar än att uppfostra egna spelare i akademier? Hur många spelare kommer från lagets "stadsdel" i dag? Då borde du vilja förbjuda övergångar helt...
Vi kanske ska införa tvingande regler i stil med Athletic Clubs interna regelverk. Man får bara representera laget om man har tidigare koppling till stad/område. (nu blir det OT)

PS
Det värsta exemplet på det du vill komma åt i svensk elitfotboll måste väl vara Häckens damer som har två egna elitlag?
Citera
2025-10-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ingenstans i ditt inlägg står det vad skillnaden på Hammarbys samarbete med HTFF är jämfört med alla andra hundratals samarbeten. Tills det är klargjort så är ”klonförening” ett tomt hittepå ord, och då är det svårt att skriva om regelboken för att lösa det pseudo problem.

Nej, det är ingen större skillnad på HTFF och andra klonföreningar samt varianter på samarbeten, och det lutar åt att alla kommer förbjudas (i dess nuvarande form). Som SvFF skriver berör det 100 (!) klubbar.. låter mycket, men det är kanske så många.

Vet att dokumentet är nästan omöjligt att orka läsa igenom, men sammanfattningen och förslaget skrev jag ju. Och av de distrikt som lämnat kommentarer är en majoritet positiva till förslaget.
Citera
2025-10-28, 22:56
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Det skulle ifs inte stoppa HTFF från att fortsätta, eller hur?
Jag menar, Hammarby skulle bara få ytterligare ett b-lag i att tävla med övriga b-lag.å. HTFF går ju inte att tvinga bort utan att samtidigt då tvinga bort alla andra lag som samarbetar…
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-10-28 kl. 23:01.
Citera
2025-10-28, 23:00
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Nej, det är ingen större skillnad på HTFF och andra klonföreningar samt varianter på samarbeten, och det lutar åt att alla kommer förbjudas (i dess nuvarande form). Som SvFF skriver berör det 100 (!) klubbar.. låter mycket, men det är kanske så många.
Just därför kommer det INTE att förbjudas, är min åsikt.

Talesättet ”throw out the baby with the bathwater” stämmer in på ditt sätt att lösa problemet. Dvs du skapar mer problem än du löser genom att total riva upp hur svensk fotboll alltid förhållandevis problemfritt fungerat.

Citat:
Vet att dokumentet är nästan omöjligt att orka läsa igenom, men sammanfattningen och förslaget skrev jag ju. Och av de distrikt som lämnat kommentarer är en majoritet positiva till förslaget.
Jo förslagen förstår jag. Ser inte dock hur HTFF försvinner, utan dom kommer leva kvar som den fristående förening dom är.
Citera
2025-10-28, 23:09
Medlem
Citat:

Om syftet med fotboll är att "städer/orter/stadsdelar mäter sina krafter med varandra" (låter oerhört stockkonservativt och mossigt, även om grunden ligger där) så förstår jag inte varför det är "bättre" att bygga ett lag genom att värva talanger från andra småklubbar än att uppfostra egna spelare i akademier? Hur många spelare kommer från lagets "stadsdel" i dag? Då borde du vilja förbjuda övergångar helt...
Vi kanske ska införa tvingande regler i stil med Athletic Clubs interna regelverk. Man får bara representera laget om man har tidigare koppling till stad/område. (nu blir det OT)

PS
Det värsta exemplet på det du vill komma åt i svensk elitfotboll måste väl vara Häckens damer som har två egna elitlag?

Jo, jag är mossig (jag vet), men grunden måste ändå vara sådan, tycker jag. Sedan att det värvas kors och tvärs är ju så det är. Men obs Mjällbys och GAIS framgångar, som man bör ta på allvar. Noll spelare fostrade i stora akademier - gör det svårt att argumentera för att man skall ha stora akademier för att fostra spelare.

Vad är det man fostrar där, egentligen? Divor som inte bryr sig om att göra jobbet? I mindre klubbar i inte alltid så fancy miljöer får man lära sig att göra jobbet.

Och jo, Häcken dam är ingen bra lösning. Men blev ju sådär pga övertagandet av Göteborg FC, men kommer nog fasas bort. Dock lite knepigt läge då det är Elitettan-laget som är kopplat till det Allsvenska laget, rent juridiskt. Medan det Damallsvenskan laget är en fristående förening. Fast man har valt att ge den ett snarlikt namn och marknadsföra den som att den tillhör samma förening som laget i Allsvenskan. Men rimligen måste man ju snart fixa till det där.
Citera
2025-10-28, 23:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det skulle ifs inte stoppa HTFF från att fortsätta, eller hur?
Jag menar, Hammarby skulle bara få ytterligare ett b-lag i att tävla med övriga b-lag.å. HTFF går ju inte att tvinga bort utan att samtidigt då tvinga bort alla andra lag som samarbetar…
I min värld skulle då HTFF omvandlas till Hammarbys B-lag.
Självklart går det att reglera för tätt samarbete mellan två fristående klubbar. Åter igen - utan att jag kan ange exakt hur det ska ske. Men nog tusan går det om man vill.
Men om man får ha B-lag i seriesystemet så finns ju inte* behovet av att ha HTFF som fristående klubb under samma "paraply".

*edit (missade ett "inte")
Senast redigerad av DikT 2025-10-28 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in