Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-21, 20:59
Medlem
Tur att hjulen rullar även om det är långsamt.
https://aktiva.svenskfotboll.se/49b4f4/globalassets/svff/bilderblock/2505/remissutskick-1-till-representantskapet-2025.pdf

Sammanfattningsvis är utredningsgruppens slutsats att förekomsten av klonföreningar inte är förenligt med SvFF:s, Uefa:s eller Fifa:s regelverk och ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte är önskvärda inom svensk fotboll. Klonföreningarna bör således i största möjliga utsträckning förbjudas och avvecklas. För tydlighets skull är förekomsten av klonföreningar utbrett inom hela det svenska fotbollsystemet och det beräknas finnas uppåt 100 klonföreningar i Sverige, där majoriteten är på breddnivå. Klonföreningsproblematiken är med andra ord långt ifrån en ren elitfråga.”

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/forbundets-forslag-forbjud-klonforeningar-och-samarbetsklubbar/

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/svff-forbjud-klonforeningar/
Senast redigerad av MrOrdonnee 2025-05-21 kl. 21:06.
Citera
2025-05-21, 21:09
Medlem
buisnismannens avatar
Räknas Hammarby Talang IF AB som klonförening då? Känns som allt snack och gnäll uppkommit pga Hammarby Talang IF AB.
Citera
2025-05-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Tur att hjulen rullar även om det är långsamt.
https://aktiva.svenskfotboll.se/49b4f4/globalassets/svff/bilderblock/2505/remissutskick-1-till-representantskapet-2025.pdf

Sammanfattningsvis är utredningsgruppens slutsats att förekomsten av klonföreningar inte är förenligt med SvFF:s, Uefa:s eller Fifa:s regelverk och ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte är önskvärda inom svensk fotboll. Klonföreningarna bör således i största möjliga utsträckning förbjudas och avvecklas. För tydlighets skull är förekomsten av klonföreningar utbrett inom hela det svenska fotbollsystemet och det beräknas finnas uppåt 100 klonföreningar i Sverige, där majoriteten är på breddnivå. Klonföreningsproblematiken är med andra ord långt ifrån en ren elitfråga.”

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/forbundets-forslag-forbjud-klonforeningar-och-samarbetsklubbar/

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/svff-forbjud-klonforeningar/

Jag är mycket positiv till nyheten. Hoppas på att de får igenom att klonföreningar förbjuds. Dels strider det mot grundtänket med geografiska/kulturella representationslag och dels är det ofta sportsligt orättvist när lag ställer upp med ojämn kvalitet beroende på vilka de får låna match för match, vilket kan gynna/missgynna motståndare och deras konkurrenter om t ex upp- och nedflyttning. Och ett absolut NEJ! till B-lag i seriespel.
Citera
2025-05-21, 21:20
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag är mycket positiv till nyheten. Hoppas på att de får igenom att klonföreningar förbjuds. Dels strider det mot grundtänket med geografiska/kulturella representationslag och dels är det ofta sportsligt orättvist när lag ställer upp med ojämn kvalitet beroende på vilka de får låna match för match, vilket kan gynna/missgynna motståndare och deras konkurrenter om t ex upp- och nedflyttning. Och ett absolut NEJ! till B-lag i seriespel.

Vad räknas som en klonförening? MFF har ett nära samarbete med Olympic bestämmer det mesta sportslig där. Tillsätter tränare och värvar spelare bla. Klon?

Hammarby Talang IF AB Klon?
Citera
2025-05-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Räknas Hammarby Talang IF AB som klonförening då? Känns som allt snack och gnäll uppkommit pga Hammarby Talang IF AB.

De är väl den tydligaste avarten, men egentligen är problemen större i Div 2 och nedåt, dvs samarbetsavtalen. Som ett konkret exempel förra säsongen så var V Frölunda kraftigt förstärkta vissa matcher och kassa andra matcher, vilket indirekt avgjorde serien. Ena veckan 2-1 mot ett av topplagen med inlånat starkt lag och nästa vecka 0-5 utan inlånade mot ett annat. Så borde det liksom inte få gå till. (de hade samarbete med IFK Göteborg då). Men finns massor med varianter.
Citera
2025-05-21, 21:27
Medlem
Citat:
Vad räknas som en klonförening? MFF har ett nära samarbete med Olympic bestämmer det mesta sportslig där. Tillsätter tränare och värvar spelare bla. Klon?

Båda räknas som ”klon”, som jag tolkar innehållet. Se även mitt inlägg jag skrev nyss.

Slänger med en "kul" länk till P16-Allsvenskan Norra också. Av 10 lag i serien är 3 st Brommapojkarna med olika namn. 2 av dom möttes förresten idag. Känns ju liksom lite fel. De utarmar ju övriga klubbars pojklagsverksamhet. Sedan kan man förstås förstå dom ur deras synvinkel:
https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/tabell-och-resultat/p16-allsvenskan-norra-2025/122044/
Senast redigerad av Burkgurka 2025-05-21 kl. 21:53.
Citera
2025-05-21, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tycker du tar upp huvudetinvändningen mot B-lagsmodellen och är helt enig med den.

Däremot fyller B-lagen en funktion i att matcha/testa de spelare som är i gränslandet till en elit A-lagatrupp.

Såvitt jag vet så har specialserier inte funkat - ironiskt nog av samma anledning. När det bara är B-lag så varierar kvalitén i trupperna för mycket från match till match. Allsvenskans B-lag vill inte matchas mot varandra utan mot riktiga lag.
Citera
2025-05-21, 22:36
Medlem
Citat:
Det var en relevant fråga innan Hammarby tog över IK Frej. Förbundet hande invändningar när AIK hade sina samarbeten som avbröts. Nu har Häcken två lag. AIK har startat ett nytt "eget", så frågan har aktualiserats igen.
Citera
2025-05-21, 22:40
Medlem
Citat:
Båda räknas som ”klon”, som jag tolkar innehållet. Se även mitt inlägg jag skrev nyss.

Slänger med en "kul" länk till P16-Allsvenskan Norra också. Av 10 lag i serien är 3 st Brommapojkarna med olika namn. 2 av dom möttes förresten idag. Känns ju liksom lite fel. De utarmar ju övriga klubbars pojklagsverksamhet. Sedan kan man förstås förstå dom ur deras synvinkel:
https://www.svenskfotboll.se/serier-cuper/tabell-och-resultat/p16-allsvenskan-norra-2025/122044/
I pojk/flickserierna tycker jag att man kan tillåta klubbar att ha flera lag. Däremot kanske man ska begränsa hur många olika lag en spelare ska få representera i de övre tonåren.

Många gånger behöver ett lag låna in spelare för att få komplett antal spelare. Jag vet inte hur regelverket är idag.
Citera
2025-05-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
I pojk/flickserierna tycker jag att man kan tillåta klubbar att ha flera lag. Däremot kanske man ska begränsa hur många olika lag en spelare ska få representera i de övre tonåren.

Många gånger behöver ett lag låna in spelare för att få komplett antal spelare. Jag vet inte hur regelverket är idag.

Jo, är väl ok med flera lag i lägre åldrarna, men när de kommer upp i 16-17 år och har 2-3 lag är det ju då grunden till klonerna sker. De har fler spelare att de behöver men vill samtidigt inte släppa dom till andra klubbar före de är säkra på att göra rätt val. Så de hamnar i klonföreningar tills de är 21.

Men klart det är svårt. Vad är bäst för spelarna själva? Osv.
Citera
2025-05-24, 09:08
Medlem
Keldons avatar
De stora lagen vill helt enkelt ha monopol på att plocka talanger? Det är alltså deras morot för att hålla akademier och bränna ner stålar i ungdomen ordentligt.

Känns som att det numera är lätt att ha ett lag i säg
div 1 och bara plocka ratade talanger i åldern 18-20 år från storklubbarna eller? Hur kan jag som Östersund och Utsikten annars klara sig? Utsikten har fan inte 50 pera på hemmamatcherna ens. Man tror det är Corona fortfarande.

Frågan behöver belysas och analyseras mer. Men i huvudsak är lösningar som HTFF negativt för svensk fotboll anser jag.
Citera
2025-05-24, 09:33
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

HTFF är en egen förening med egen styrelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in