Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-28, 18:04
Medlem
Jag kör en äldre bil som drar lite soppa om jag ligger på jämn hastighet
90 är max
Men annars följer jag hastigheten

Däremot kan jag bli tokig på folk som inte förstår skyltar och ligger kvar fast man har egen påfart
Ligger kvar och kör inte ut fast det inte kommer några bilar
Stannar vid stopp och vågar inte köra ut
Listan kan göras låååång
Och ja jag är kvinna
Citera
2025-10-28, 18:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Är det något som är irriterande är dessa vägsniglar som ligger under hastigheten på vägen. Ofta äldre personer eller kvinnor som ligger och fiser i 70 på en 90 väg eller 90 på motorvägen.

Om ni inte hittar gaspedalen så ska ni inte ha körkort. Borde det inte vara böter att köra för långsamt. Det är dessa personer som skapar stress och olyckor i trafiken. Flytet i trafiken försvinner och det bildas köer.

Ska vi införa böter? Vad tycker ni om vägsniglar? Är ni själva sniglar?
Det är ett av mina topp 5 mål när jag fyller 60 år.
Gott om 2+1 vägar där jag bor.

Jag är dock fortsatt osäker om en begagnad Tesla modell X eller en osande dieselVolvo är bättre fordon att sitta med cowboyhatt eller gubbkeps på beroende på veckodag.
Citera
2025-10-28, 18:34
Medlem
TUKs avatar
Så länge de kör fortare än 30 km/h så är jag tacksam. Epasniglar bör dock utrotas.
Citera
2025-10-28, 18:58
Medlem
Brukar alltid vara en Volvo V70. Totalt själsdödande bilar.. När 0-50 tar 30 sekunder tappar även Buddha tålamodet.
Citera
2025-10-28, 19:19
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag har varit passagerare bredvid idioter som saktar ner långt under fartgränserna av anledning att inte nå slutdestinationen "för tidigt", så jag vet hur de resonerar. Noll hänsyn till trafiken runtomkring.
Citera
2025-10-28, 19:24
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag kör en äldre bil som drar lite soppa om jag ligger på jämn hastighet
90 är max
Men annars följer jag hastigheten

Däremot kan jag bli tokig på folk som inte förstår skyltar och ligger kvar fast man har egen påfart
Ligger kvar och kör inte ut fast det inte kommer några bilar
Stannar vid stopp och vågar inte köra ut
Listan kan göras låååång
Och ja jag är kvinna

Stannar man inte helt vid stoppskylt så ryker körkortet.
Citera
2025-10-28, 20:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Stannar man inte helt vid stoppskylt så ryker körkortet.
Kan göra men inte alltid, känner till en nyligen som fick tillbaka körkortet med varning o böter.
Citera
2025-10-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Är det något som är irriterande är dessa vägsniglar som ligger under hastigheten på vägen. Ofta äldre personer eller kvinnor som ligger och fiser i 70 på en 90 väg eller 90 på motorvägen.

Om ni inte hittar gaspedalen så ska ni inte ha körkort. Borde det inte vara böter att köra för långsamt. Det är dessa personer som skapar stress och olyckor i trafiken. Flytet i trafiken försvinner och det bildas köer.

Ska vi införa böter? Vad tycker ni om vägsniglar? Är ni själva sniglar?

Kan man bli förbannad på folk som kör enligt sin egen kapacitet och förmåga?

Vad skulle alternativet vara? Att köra över sin förmåga...?

Om alla körde som dom klarar av, hade vi haft några olyckor då?

Felet du och många med dig gör är att bekymra sig över hur andra kör, gör och agerar.

Skit i dom och sköt dig själv.
Citera
2025-10-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
I Sverige finns ingen lag som förbjuder dig från att vara IQ befriad. Det är fritt fram för dig att begå handlingar som skadar både dig själv och din omgivning, i lagens mening. Synd att du är hjärndöd å inkapabel att förstå att även saker som inte är olagliga fortfarande kan vara skadliga, omoraliska och i många fall fel då lagen inte täcker allt.

Tja, lista då vad du menar jag gör för fel i trafiken då…?

Och om någon ligger i lägre hastighet än skyltat, är det per automatik då IQ-befriat…? Och är alla andra trafikanter i närheten av denne som kör i lägre hastighet själva helt befriade från allt ansvar och allt bara vilar på den som kör saktare…?

Det är inte den som kör saktare än skyltat som per automatik alltid är den som gör fel. Däremot gör den som hetsigt och stressat kör om en långsammare bil fel.
Citera
2025-10-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Sannolikt går gränsen vid om du utgör en fara för övriga. Vill du fördjupa dig får du läsa lagstiftningen.

Jag kan lagstiftningen….

Vem avgör vad som är, eller när, det är för sakta då…? Är det andra trafikanter…? Eller…?
Citera
2025-10-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det verkar ha blivit väldigt vanligt, eller så är det så att det är så mycket 2+1 så att man tänker på det mer. Har en lång sträcka här som folk ofta kör närmare 80 än hundra som det är skyltat och det bygger ju på en fantastisk kö till det blir två filer där alla laddar och alla om. Jag tycker att det är ett riktigt farligt beteende.
Man kan väl få böter på att köra för långsamt men vet inte var gränsen går, men att ligga 20kmh under hastigheten utan anledning på en så trafikerad väg borde leda till böter.

Hur vet man att det inte finns nån anledning för någon att hålla en lägre hastighet…? Vem avgör det?
Citera
2025-10-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Varsågod.

Vet inte vart du hittat det du citerar men det skiljer sig i alla fall från vad som står i samma kapitel och paragrafer i denna länk https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1998-1276/#K3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in