Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-28, 13:39
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är ett brott att köra för långsamt. Man ska anpassa sin hastighet till rådande omständigheter. Står det 80 på skylten måste du inte köra 80 i dimma och storm.
I trafiken verkar alla vara experter inom trafiklagar! Jag har hört ditt påstående förut men när jag frågade exakt var står det så fick jag inget svar!

Då frågar jag dig! Var står det att det är ett är ett brott att köra för långsamt och vad exakt är för långsamt?
Citera
2025-10-28, 13:39
Medlem
Wyrdkins avatar
Ett ofog men knappast något man stöter på särskilt ofta.
Citera
2025-10-28, 13:43
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
I trafiken verkar alla vara experter inom trafiklagar! Jag har hört ditt påstående förut men när jag frågade exakt var står det så fick jag inget svar!

Då frågar jag dig! Var står det att det är ett är ett brott att köra för långsamt och vad exakt är för långsamt?

Trafikförordningen paragraf 16 kap 3.

"Överdrivet långsamt" är den exakta hastigheten.
Citera
2025-10-28, 13:49
Medlem
Hussefars avatar
Kan väl vara lite jobbigt om man är stressad. Men inte ofta jag är det så brukar inte vara några problem. Dessutom blir det ju lättare att köra om desto långsammare personen är.

Stör mig mycket mer på ADHD-personer som ska ligga en i röven för att sedan köra om i närheten av ljusets hastighet.
Citera
2025-10-28, 13:54
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Inget i det jag skrev var fel, utan har fullt stöd i alla lagar och regler.
I Sverige finns ingen lag som förbjuder dig från att vara IQ befriad. Det är fritt fram för dig att begå handlingar som skadar både dig själv och din omgivning, i lagens mening. Synd att du är hjärndöd å inkapabel att förstå att även saker som inte är olagliga fortfarande kan vara skadliga, omoraliska och i många fall fel då lagen inte täcker allt.
Citera
2025-10-28, 13:57
Medlem
"15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk."

Man kanske försöker uppfylla denna regel, den är det många som däremot skiter i tyvärr.
Citera
2025-10-28, 14:01
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och när är att köra för långsamt för långsamt, och vem avgör det…?
Sannolikt går gränsen vid om du utgör en fara för övriga. Vill du fördjupa dig får du läsa lagstiftningen.
Citera
2025-10-28, 14:02
Medlem
Det verkar ha blivit väldigt vanligt, eller så är det så att det är så mycket 2+1 så att man tänker på det mer. Har en lång sträcka här som folk ofta kör närmare 80 än hundra som det är skyltat och det bygger ju på en fantastisk kö till det blir två filer där alla laddar och alla om. Jag tycker att det är ett riktigt farligt beteende.
Man kan väl få böter på att köra för långsamt men vet inte var gränsen går, men att ligga 20kmh under hastigheten utan anledning på en så trafikerad väg borde leda till böter.
Citera
2025-10-28, 14:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Ok, vägen är till för alla. Dock störande även för mig när de ligger långt åt vänster och försvårar omkörning.
Citera
2025-10-28, 14:04
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:

Varsågod.
Citat:
Detta regleras i Trafikförordningen (1998:1276), särskilt i:

2 kap. 1 § (Grundbestämmelser):

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik." Att köra onödigt långsamt och på så sätt skapa farliga situationer (till exempel köbildning som leder till farliga omkörningar) kan bryta mot denna bestämmelse.

3 kap. 14 § (Hastighet och avstånd): Denna paragraf handlar om att man inte får köra långsammare än vad som är lämpligt. Den lyder:

"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hastigheten får aldrig vara lägre än att den utgör ett hinder för annan trafik..." (med undantag för tillfällen då man ska svänga, stanna, eller när hastigheten måste anpassas till förhållandena).

Om du kör så långsamt att det skapar en konkret fara (till exempel tvingar andra till farliga manövrar) kan det bedömas som brott mot dessa regler och i värsta fall leda till åtal för exempelvis vårdslöshet i trafik (enligt Brottsbalken), beroende på hur allvarligt hindret eller faran är. Enbart att hindra trafiken kan ge böter.
Citera
2025-10-28, 14:06
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:

Motorvägarna har oftast en minimum hastighet för att minimera krockrisken, sunt förnuft avgör när det tillämpas då det kan vara riktigt dåligt väder med skymd sikt och långa köer som givetvis tillåter dig att köra sakta.

Dessutom finns det skyltar för stoppförbud, det är också en form av minimum hastighet.

Om du av nån anledning måste köra sakta än då, vid t.ex fel på dig eller fel på bilen, då ska du köra så långt ut till höger som det bara går, och stanna, slå på varningsblinkers och ställa ut varningstriangel. Så att övrig trafik kan passera dig säkert och vet om att du har nåt problem som gör att du inte kan upprätthålla flödet.
Citera
2025-10-28, 14:08
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik." Att köra onödigt långsamt och på så sätt skapa farliga situationer (till exempel köbildning som leder till farliga omkörningar) kan bryta mot denna bestämmelse.
Om bara denna lag kunde upprätthållas bättre hade vi haft betydligt säkrare vägar. Vet bara en som åkt fast för det å det var nån tonåring i apa traktor som blockerade trafiken på en 2-1 väg, tog nästan en timme innan polisen dök upp och kunde få bort skiten. Å bara för att snorungen var minderårig så blev det inget straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in