2025-10-28, 10:52
Medlem
Är det något som är irriterande är dessa vägsniglar som ligger under hastigheten på vägen. Ofta äldre personer eller kvinnor som ligger och fiser i 70 på en 90 väg eller 90 på motorvägen.

Om ni inte hittar gaspedalen så ska ni inte ha körkort. Borde det inte vara böter att köra för långsamt. Det är dessa personer som skapar stress och olyckor i trafiken. Flytet i trafiken försvinner och det bildas köer.

Ska vi införa böter? Vad tycker ni om vägsniglar? Är ni själva sniglar?
Citera
2025-10-28, 10:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det är ett jäkla ofog!
Dom tror att dom ökar säkerheten men i själva verket skapar dom farliga situationer.
Citera
2025-10-28, 11:14
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Är det något som är irriterande är dessa vägsniglar som ligger under hastigheten på vägen. Ofta äldre personer eller kvinnor som ligger och fiser i 70 på en 90 väg eller 90 på motorvägen.

Om ni inte hittar gaspedalen så ska ni inte ha körkort. Borde det inte vara böter att köra för långsamt. Det är dessa personer som skapar stress och olyckor i trafiken. Flytet i trafiken försvinner och det bildas köer.

Det handlar en hel del om anständighet och filosofi.
Dvs. man skall inte vara i vägen för eller hindra andra detta gäller både i trafiken och annorstädes.

Tidigare när även svenska staten understödde fungerande vägtrafik så fanns det vägrenar där dom som av någon anledning behövde köra långsamt kunde lägga sig och släppa fram den snabbare trafiken.

I körkortsutbildningen inpräntades att man skulle visa hänsyn och släppa fram snabbare trafik.
Det känns som om detta har vänt till att annan trafik skall hindras, vilket inte minst manifesteras genom den gigantiska förstöringen av svensk trafikinfrastruktur med omotiverat låga hastighetsgränser och samhällsfarliga farthinder, wirevägar, breda cykelbanor utan trafik och nedsmalade vägar där det egentliga transportarbetet sker.

Det råder ett extremt sjukt och antiintellektuellt klimat när det kommer till vägtrafik i Sverige idag, detta kanske uppmuntrar väglössen till att tro att dom är duktiga och viktiga.

Störningar i trafikrytmen som sänker denna är ett stort samhällsekonomiskt problem eftersom transportkostnaderna ökar och det ekonomiska utnyttjandet av investeringar i vägnätet blir sämre.

Människor som inte håller undan och stöder en hög och effektiv trafikrytm innebär en stor trafikfara på olika plan. Dom är en trafikfara genom att vara i vägen och skapa irritation. Dom är en samhällsekonomisk fara genom att transportbehov inte verkställs så effektivt som är möjligt.
Citera
2025-10-28, 11:14
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har full förståelse för att man kör långsammare än skyltad hastighet vid mörker, dåligt väder, när barn vistas i trafiken eller vid vägen osv (jag gör det själv) men vid optimala förhållanden finns de fan inga ursäkter. Kan du inte hålla t.ex. 80 på en 80-väg vid solsken och torrt väglag så ska du kanske inte köra alls!
Citera
2025-10-28, 11:15
Medlem
Jag kör gärna fort men bilen axar långsamt och dom bakom blir irriterande. Det är på 2+1 väg. Ofta är det en 70 sträcka innan omköringsfältet börjar och ska jag då om 3-4 långtradare tar det tid. Men folk är så jävla stressade för vadå att dom kan köra 2km innan dom hinner ifatt nästa långtradare.
Slapna av för fan.
Citera
2025-10-28, 11:16
Medlem
StorFetAnkas avatar
Att folk kör sakta är en sak, det jag inte begriper är det själviska beteendet att vägra släppa förbi de som har tider att passa och behöver köra fortare. Varför är det bara när de kör bil de håller på så? Lagen skyddar sniglarna, inom alla andra transportmetoder hade de fått sig ett välförtjänt kok stryk om de blockerar vägen för andra.
Citera
2025-10-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag kör gärna fort men bilen axar långsamt och dom bakom blir irriterande. Det är på 2+1 väg. Ofta är det en 70 sträcka innan omköringsfältet börjar och ska jag då om 3-4 långtradare tar det tid. Men folk är så jävla stressade för vadå att dom kan köra 2km innan dom hinner ifatt nästa långtradare.
Slapna av för fan.
Tryck på gaspedalen så går det snabbare att köra om långtradarna. Du låter som en vägsnigel.
Citera
2025-10-28, 11:46
Medlem
Citat:

Behöver vi ännu en sådan här gnälltråd om hastigheter när det redan har startas mängder av sådana trådar med jämna mellanrum.

Om du inte är kapabel att förstår att vägarna är till för alla som innehar körkort, samt för för olika fordon med olika gränser vad gäller hastighet, och inte klarar att acceptera detta och anpassa dig och din egen körning efter detta i samsvar med vad Trafikförordningen säger, så bör du fundera på om du själv är mogen nog för att ha körkort….

Hur överlever du att t ex lastbilar inte får köra fortare än 80-90 på vägar som har högre maxgräns? Får du fradga runt munnen då…?

Det finns INGEN lag som säger att man måste köra i samma hastighet som det är skyltat, det är fullt lagligt att hålla betydligt lägre hastighet (och kom ju inte dragandes med TF kap 3 § 16 innan du verkligen förstår dess innebörd och tillämpning…)

Det är inte DU som avgör vilken hastighet som andra trafikanter skall hålla, utan det är i första hand aktuell förare.

Om du tillåter dig att irriteras i trafiken så har du själv brister som förare, för man ska samarbeta i trafiken, visa hänsyn och vara hjälpsam och acceptera att andra kan ha en annan åsikt om t ex hastighet och körförhållanden etc än du har.
Citera
2025-10-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det handlar en hel del om anständighet och filosofi.
Dvs. man skall inte vara i vägen för eller hindra andra detta gäller både i trafiken och annorstädes.

Tidigare när även svenska staten understödde fungerande vägtrafik så fanns det vägrenar där dom som av någon anledning behövde köra långsamt kunde lägga sig och släppa fram den snabbare trafiken.

I körkortsutbildningen inpräntades att man skulle visa hänsyn och släppa fram snabbare trafik.
Det känns som om detta har vänt till att annan trafik skall hindras, vilket inte minst manifesteras genom den gigantiska förstöringen av svensk trafikinfrastruktur med omotiverat låga hastighetsgränser och samhällsfarliga farthinder, wirevägar, breda cykelbanor utan trafik och nedsmalade vägar där det egentliga transportarbetet sker.

Det råder ett extremt sjukt och antiintellektuellt klimat när det kommer till vägtrafik i Sverige idag, detta kanske uppmuntrar väglössen till att tro att dom är duktiga och viktiga.

Störningar i trafikrytmen som sänker denna är ett stort samhällsekonomiskt problem eftersom transportkostnaderna ökar och det ekonomiska utnyttjandet av investeringar i vägnätet blir sämre.

Människor som inte håller undan och stöder en hög och effektiv trafikrytm innebär en stor trafikfara på olika plan. Dom är en trafikfara genom att vara i vägen och skapa irritation. Dom är en samhällsekonomisk fara genom att transportbehov inte verkställs så effektivt som är möjligt.

Ja såklart har relevanta myndigheter gjort bara fel, det visar sig ju i att Sverige ligger så himla dåligt till globalt sett vad gäller olycksstatistik och antal dödade/skadade i trafiken….
Citera
2025-10-28, 11:49
Medlem
Brantforss avatar
Det finns gott om körkortsinnehavare som inte borde ha körkort, vägarna är inte till för dem.

Och det borde vara betydligt hårdare regler kring hur långt under hastighetsbegränsningen man får ligga.
Citera
2025-10-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Att folk kör sakta är en sak, det jag inte begriper är det själviska beteendet att vägra släppa förbi de som har tider att passa och behöver köra fortare. Varför är det bara när de kör bil de håller på så? Lagen skyddar sniglarna, inom alla andra transportmetoder hade de fått sig ett välförtjänt kok stryk om de blockerar vägen för andra.

Finns ingen lag som säger att man t ex skulle vara skyldig att gå ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande, inte ens om det så skulle vara blåljus som ankommer bakifrån.

Sen är det kanske så att folk måste ta eget ansvar för att vara ute i god nog tid utan att behöva köra på gränser eller över vad gäller hastighet eller annat.

Det är INTE mitt fel att du är sent ute…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-10-28 kl. 12:14.
Citera
2025-10-28, 12:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Visst är det irriterande. Men min farsa lärde mig ett knep hur man ska hantera dem.

Om det är ledigt i den vänstra körbanan svänger man ut i den och sedan kör man förbi den långsamma bilen, på utsidan liksom. När man är förbi kör man in på den högra körbanan igen och sedan kan man fortsätta i vilken hastighet man vill. Det lilla tricket har jag använt mig av sedan dess och det har varit till stor nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in