2025-10-26, 10:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veronika2005
Du som är intelligent och beläst kan länka till någon forskning eller rapport styrker det du påstår?

För mig låter du precis som Timbro
Skall jag länka dig information varför kapital inte går att beskatta i en demokrati där kapital har fri rörlighet?

Det känns som om du saknar grundkunskaperna du skulle fått med dig hemifrån och ifrån skolan. Det är tyvärr ingen ide när du saknar dessa grundkunskaper.
Citera
2025-10-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har nog rätt att det inte blir så mycket men tror knappast de kommer sänka skatten för någon.

Jag kikade lite på vad som händer om någon tjänar 66000 kr som är den lön de vill straffa mera.
Om man då får en löneökning på 1000 kr så blir skatten drygt 50% på den extra 1000 lappen.

Helsjukt. Och det är dessa de vill öka skatten för.

Och var kan vi hitta en lösning tänker jag? En lösning där ni får behålla mer av era pengar. Och där vi samtidigt slipper bli ännu fattigare än vi redan är. Att slippa välja mellan två partilösningar där den ena vill göra dom rika rikare men straffar dom fattiga, eller på andra sidan där dom vill tokbeskatta dom rika och göra det drägligare för dom fattigaste. Där vi kan leva tillsammans och bli starkare tillsammans istället för att dela upp oss i dessa två klyftor?
Citera
2025-10-26, 10:22
Medlem
De behöver mer pengar att ge bort till invandrare i utbyte mot röster. Blä. Att betala skatt i Sverige är självskadebeteende.
Citera
2025-10-26, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Och var kan vi hitta en lösning tänker jag? En lösning där ni får behålla mer av era pengar. Och där vi samtidigt slipper bli ännu fattigare än vi redan är. Att slippa välja mellan två partilösningar där den ena vill göra dom rika rikare men straffar dom fattiga, eller på andra sidan där dom vill tokbeskatta dom rika och göra det drägligare för dom fattigaste. Där vi kan leva tillsammans och bli starkare tillsammans istället för att dela upp oss i dessa två klyftor?

Ut med alla babbar som kommit efter 1999.
Citera
2025-10-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Vill du veta mer om min lön är du välkommen att PM:a mig. Den diskussionen tillhör ej tråden.
Du borde inte gnälla över skatten när du tjänar nästan dubbelt så mycket som genomsnittet. Faktum är att detta är ett triumfkort för S.
Citera
2025-10-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Ut med alla babbar som kommit efter 1999.

Det löser ju inte klyftan mellan dom rika och fattiga svenskarna? 🤔 det är ju vi som slåss mot varandra nu i denna tråden och i dessa frågorna.
Citera
2025-10-26, 10:30
Medlem
Citat:
Det löser ju inte klyftan mellan dom rika och fattiga svenskarna? 🤔 det är ju vi som slåss mot varandra nu i denna tråden och i dessa frågorna.

Om du bara visste vad den faktiska kostnaden för babberiet var så hade du förstått.

Vi skulle få tillbaka våran skola, vården, centrumet, badplatsen, gångtunneln och löpspåret.
Vi skulle få tillbaka våran gemenskap
Vi skulle få tillbaka våran framtidstro

Vi skulle ha råd att ha 0 fattiga i Sverige.

Vi måste genast sluta betala USA proxykrig i Ukraina med massa miljarder också. Globalistuffe kan suga kuk tills han kvävs.
Senast redigerad av Lastpall500kg 2025-10-26 kl. 10:32.
Citera
2025-10-26, 10:30
Medlem
Memnoks avatar
Vi borde tänka totalt tvärtom, för att uppmuntra folk att vara produktiva och arbeta så mycket som möjligt och locka till oss duktiga ingenjörer, läkare, företagsledare och så vidare borde vi helt och hållet avskaffa den statliga inkomstskatten på högre inkomster.

2024 fick vi in ca 62 miljarder på den skatten till statskassan, det är en piss i Nilen då det totala skatteuttaget det året var över 2400 miljarder.

De 62 miljarderna skulle vi garanterat få igen genom att folk med höga löner valde att arbeta mer och spendera/investera de pengar man nu får behålla. Ekonomin skulle växa och vi skulle ta bort de negativa incitament som finns idag.
Citera
2025-10-26, 10:31
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du borde inte gnälla över skatten när du tjänar nästan dubbelt så mycket som genomsnittet. Faktum är att detta är ett triumfkort för S.

Du får gärna kolla mina tidigare svar här i tråden sedan svara på detta inlägg så jag inte smutsar tråden genom att bara upprepa mig själv hela tiden.

Men självklart vill jag inte betala 50% eller mer skatt när jag jobbar mer än 100% i månaden. Inte ens 40% skatt för den delen.
Citera
2025-10-26, 10:33
Medlem
Citat:
Varför ska alla alltid ha mer pengar? Tänk på de som levde på typ 1800-talet med lite pengar. De byggde en välfärdsstat som var centrerad kring gemensamma värden och inte mer pengar. Någonstans har vi glömt bort det.
Citera
2025-10-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Du får gärna kolla mina tidigare svar här i tråden sedan svara på detta inlägg så jag inte smutsar tråden genom att bara upprepa mig själv hela tiden.

Men självklart vill jag inte betala 50% eller mer skatt när jag jobbar mer än 100% i månaden. Inte ens 40% skatt för den delen.

Om du bor i Sverige betalar du redan 75% skatt minst. Inkomstskatt är bara den första skatten du betalar.
Citera
2025-10-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Om du bara visste vad den faktiska kostnaden för babberiet var så hade du förstått.

Vi skulle få tillbaka våran skola
Vi skulle få tillbaka våran gemenskap
Vi skulle få tillbaka våran framtidstro

Vi skulle ha råd att ha 0 fattiga i Sverige.

Jag tror inte på den. Jag tror att dom rika skulle fortsätta att se ner på dom fattiga, skrika och hota och trycka ner! Dom skulle fortfarande vara ilskna över att dom med sin skatt betalar för dom som har det sämre ställt. Har man en gång införskaffat det synsättet så kommer det inte att förändras. Bara att titta längre bak i den här tråden så ser du att det är svenskar mot svenskar. Inget annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in