2025-10-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Varför ska alla alltid ha mer pengar? Tänk på de som levde på typ 1800-talet med lite pengar. De byggde en välfärdsstat som var centrerad kring gemensamma värden och inte mer pengar. Någonstans har vi glömt bort det.

För att mycket vill ha mer. Och dom som har lite behöver mer för att klara sig 🤷‍♀️ Jag håller helt med dig, men det är inte så det fungerar idag tyvärr. Idag ser alla om sig själv och bryr sig inte om andra.
Citera
2025-10-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Du får gärna kolla mina tidigare svar här i tråden sedan svara på detta inlägg så jag inte smutsar tråden genom att bara upprepa mig själv hela tiden.

Men självklart vill jag inte betala 50% eller mer skatt när jag jobbar mer än 100% i månaden. Inte ens 40% skatt för den delen.
När jag räknar ut din skatt ser jag att du betalar 25 000 kr i skatt för 78 500 kr i månaden.

Det är en total skatt på 31,8%. Fullt rimligt. Varför gnäller du när marginalskatten bara träffar en bråkdel av din lön?
Citera
2025-10-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
För att mycket vill ha mer. Och dom som har lite behöver mer för att klara sig 🤷‍♀️ Jag håller helt med dig, men det är inte så det fungerar idag tyvärr. Idag ser alla om sig själv och bryr sig inte om andra.
Jag håller inte helt med om att de som har lite alltid behöver mer. Det handlar om vilka utgifter man har. Själv anser jag att vi bör lägga mer pengar på till exempel järnvägar och att det viktigaste är att staten inte går med underskott.
Citera
2025-10-26, 10:45
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
När jag räknar ut din skatt ser jag att du betalar 25 000 kr i skatt för 78 500 kr i månaden.

Det är en total skatt på 31,8%. Fullt rimligt. Varför gnäller du när marginalskatten bara träffar en bråkdel av din lön?

Rimligt? Du är sjuk i huvudet…

Svenska avundsjukan i sitt esse… försök att fatta att detta inte är rimligt din kommunist. Det måste vara tillåtet att försöka att bli något, inte endast att födas med pengar.
Citera
2025-10-26, 10:47
Avstängd
Höjd skatt är lösningen på alla problem enligt dom Röd-gröna för dom kan inget annat!
Citera
2025-10-26, 10:49
Medlem
Citat:
Jag håller inte helt med om att de som har lite alltid behöver mer. Det handlar om vilka utgifter man har. Själv anser jag att vi bör lägga mer pengar på till exempel järnvägar och att det viktigaste är att staten inte går med underskott.

Det beror väl på hur lite du menar? Alla bör få ligga på existensminimum i alla fall anser jag. Det är extremt många som inte når upp dit idag. Man kan såklart fylla upp med försörjningsstöd. Men jag förstår varför man inte vill det. Jag vill inte göra det i alla fall.
Citera
2025-10-26, 10:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nu är det bara så att kapital går inte att beskatta i en demokrati, då söker sig bara kapitalet någon annan stans.
Fast ni kanske inte gillar demokrati?

När Reinfeldt sänkte skatterna för de rika och införde bl.a. ISK vände fler rika hem till sverige och vi fick ökade inkomster av kapitalbeskattning.

Skall vi stifta lagar efter en utopi om hur vi vill det skall vara eller efter vad som faktiskt fungerar?

Sverige behöver verkligen inte öka skatterna. Vi behöver gå över utgifterna med motorsåg.

Jag tillhör varken höginkomsttagarna eller har kapital. Men jag är intelligent och beläst och förstår ekonomi.
Så är det, skattetrycket måste ned, kapa bidrag och avveckla SIDA.
Citera
2025-10-26, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Det beror väl på hur lite du menar? Alla bör få ligga på existensminimum i alla fall anser jag. Det är extremt många som inte når upp dit idag. Man kan såklart fylla upp med försörjningsstöd. Men jag förstår varför man inte vill det. Jag vill inte göra det i alla fall.
Det är netto du lever på, sänk inkomstskatten så får de som jobbar eller pensionärer mer pengar att röra sig med.
Senast redigerad av Sonnenwende 2025-10-26 kl. 10:57.
Citera
2025-10-26, 10:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Höjd skatt är lösningen på alla problem enligt dom Röd-gröna för dom kan inget annat!
Problemet är an en Vänster-man inte förstår världen. De förstår inte att det är människor som jobbar som betalar in skatterna, och man måste därför göra dem glada så att de jobbar ännu mer, istället för att ta alla deras pengar. England har fått en ny Vänster-regering under Starmer och det är precis vad som pågår nu, en total nedmontering av allas lust att arbeta pga högre skatter.

Märkligt att Vänstern aldrig fattade Sovjetunionen. Ryssarna blev fattigare varenda år de hade sitt koncept med att staten tar allt och försörjer alla. För det gör inte att de smartaste jobbar mest, de som drar in mest pengar.

Klassisk rysk vits som är 100% spot on. "Ni låtsas betala löner så låtsas vi arbeta". En bilarbetare på 1960-talet hade 20 rubel i månadslön, men månadshyran vara bara 4 rubel eftersom staten ägde allt.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-26 kl. 10:59.
Citera
2025-10-26, 10:57
Medlem
Hygrotorks avatar
Många som blir drabbade. Tänkte att 66.000 är en ganska hög lön, men detta är ju Flashback och här ligger väl snittlönen på 85.000.

Kanske ska man börja beskatta alla som har större kuk än 35cm, då hade man kunnat beskatta hela Flashbacks manliga medlemsbas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är netto du lever på, sänk inkomstskatten som jobbar eller pensionärer mer pengar att röra sig med.

Fast vad händer om du sänker skatten på en inkomst på 11000:- netto med hela 5%? Några hundringar mer per månad. Det är det som händer. Dom hundringarna är givetvis välkomna men en droppe i havet när man går flera tusen back varje månad. Höjd eller sänkt skatt ger endast effekt för dom med en högre inkomst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grasse1
Yes och vi får eftersatt infrastruktur, dåliga vägar och järnväg. Försämrade pensioner, vi hade dåligt redan innan, en sjukvård med sjuka köer, nedlagda sjukhus och statliga finanser som inte mäktar med att hålla en grundnivå på service i landet. Statens servicekontor och polisstationer som stänger..

Och vi låter oss luras av vissa politikers ordbajs!!

Man mutade pensionärerna med typ ”frysta kaffepriser” o barnfamiljerna ”119kr/md mer” o importerade röster för framtiden

Well well….

Dessa går framöver med svennebananerna till SD o sandnegrerna med Orcharna (somalier och övrigt försäkringskasse-muslim-folk) till kalifatpartier, Nyans först ut.

Bag-in-box Maggan lär vara ganska orolig….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in