2025-10-25, 11:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Jag reflekterar. Jag påstår mig inte veta. Jag hoppas innerligt att hon var en sån i palestinasjal som skriker sig hes på första maj, och inte det motsatta. För det vore otroligt orättvist om det vore någon som själv aktivt arbetat för att asylskiten inte ska komma hit. Någon som värnat sitt folk, sin familj och sitt land.

Du skrev att det rör sig om ”en kvinna som är helt desillusionerad och oförstående om vilken situation hon sätter sig i”.

Detta låter mer som din egen fantasibild av kvinnan än att du ”reflekterar”.
Citera
2025-10-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte på vilket sätt jag eller vänner kunnat undvika problem i följande fall?

Vi var ett gäng unga vuxna som skulle se en bio i Malmö och åt lite på Burger King på Gustav först. Vi satt i en u-soffa. Plötsligt sätter sig två okända blattar längst ut och spärrar oss att lämna. De håller i var sin kniv med blottat blad som de visar snabbt och håller sen skymd för andra att se. De ville låna lite pengar och dessvärre blev en kille som var närmast så rädd att han gav dem. Detta hände för runt 45 år sedan.

En kompis som körde taxi blev mördad på jobbet för att han fått fel flickvän. Hon hade varit ihop med en gängkriminell inom bikerkulturen tidigare. Men fallet är olöst då ingen vågar vittna. Han hade dock blivit hotad tidigare så det är lätt att koppla ihop vad som hänt.

Ambulans och brandkår blir angripen när de räddar livet på människor.

Tv-fotograf blir rånad på sin kamera när de gör ett inslag för tv strax utanför Rosengård. När det händer så var kameran riktad mot deras journalist som pratade. Mitt på eftermiddagen i fullt dagsljus. Inslaget handlade lustigt nog just om rån i området.

Har själv blivit hotad när jag som servicetekniker skulle utföra arbete.

Jag har en arbetskamrat vars syster bor i Kalmar. Hennes son blev rånad i Kalmar. Sonen har en kompis som blivit misshandlad på McDonald’s i Kalmar. Jag har full förståelse för att de upplever Kalmar farligt, men majoriteten av folket i Kalmar råkar inte illa ut.
Citera
2025-10-25, 11:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Buddha99
Kollar du fakta och statistik så umgås du uppenbart med fel människor. Då är det du som är miljöskadad. Majoriteten råkar aldrig illa ut. Risken är såklart högre om du bor i ett utsatt område.
Så om inte "majoriteten" råkar illa ut är det fine? Säg att "bara" 30% av befolkningen drabbas, gud vilken framgångssaga. "Inget att se här, cirkulera!"
Citera
2025-10-25, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivinoCodino
Tyvärr så tänker inte många sig för, och tyvärr borde inte folk behöva göra detta, men det är så det funkar. Är man ute efter mörkret slagit på så ska man undvika platser som inte är upplysta.

Och kan man cykla, ska man hellre göra det än att gå, då det blir svårare att bli överfallen.

Bättre gå runt parkerna längst stora vägen än att gå rak genom. Pildammsparken är perfekt park för våldtäkter, det är höga träd, trånga utrymmen och inga lampor alls som lyser.

Många är tyvärr naiva, även om risken är liten, så finns den där, och blir man utsatt för våldtäkt är man nog tyvärr förstörd för resten av livet av traumat.

Med tanke på alla afghaner och syrier som finns i Malmö så är det våldtäktsstaden nr.1, så om ni läser detta tjejer, ta hellre taxi hem, eller cykla, eller håll er på stora vägarna i framtiden, läst om samma saker som skett i Slottsparken med, när folk bara lite snabbt ska igenom och hem.
Det sker överfallsvåldtäkter överallt, tyvärr väldigt naivt att tro att det är en gubbe som sitter och väntar i någon park efter mörkrets inbrott..
Citera
2025-10-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Så om inte "majoriteten" råkar illa ut är det fine? Säg att "bara" 30% av befolkningen drabbas, gud vilken framgångssaga. "Inget att se här, cirkulera!"

Jag borde såklart vara övertydlig med att med majoriteten menar jag typ 99%. Vad jag försökt förklara är att vanligt hederligt folk väldigt sällan råkar illa ut. Sedan finns det riskgrupper som löper större risk att drabbas. Självklart kan man ha extremt otur också. Det gängkriminella våldet har ökat kraftigt i Sverige, men ”vanligt” folk löper inte särskilt stor risk. Jag har som sagt många vänner, arbetskamrater etc som ofta rör sig ute på kvällar i Malmö. Under mina 50 år i Malmö känner jag ingen som råkat illa ut
Citera
2025-10-25, 11:57
Avstängd
Citat:
Jag borde såklart vara övertydlig med att med majoriteten menar jag typ 99%. Vad jag försökt förklara är att vanligt hederligt folk väldigt sällan råkar illa ut. Sedan finns det riskgrupper som löper större risk att drabbas. Självklart kan man ha extremt otur också. Det gängkriminella våldet har ökat kraftigt i Sverige, men ”vanligt” folk löper inte särskilt stor risk. Jag har som sagt många vänner, arbetskamrater etc som ofta rör sig ute på kvällar i Malmö. Under mina 50 år i Malmö känner jag ingen som råkat illa ut
Är de väldigt pk? Kanske skäms och inte vill berätta? Vet inte hur stor din bekantskapskrets är. Det sker t.ex. i snitt två rån per dag i snitt i malmö, skulle inte säga att det är obetydligt utan då borde man förr eller senare känna till några iaf bekantas bekanta som rånats. Så lite märkligt att du inte känner någon eller deras barn som råkat ut.

Sen tillhör du väl inte den grupp som riskerar mest själv, "generation villebråd" är väl främst de som drabbas. en hel del av etniska svenskar (och invandrare) har nog lärt sig röra sig i grupp, mest sitter hemma och spelar dataspel eller flyttat till kranskommuner. Men per capita tror jag numera inte malmö är så mycket värre än andra städer, andra har "kommit ikapp" med den demografiska förändringen. Jobbar själv i en håla på 20k pers och känner och hört om flera som blivit rånade, blivit indragen i bil, blivit hotade osv. Men visst, är man tjänsteman, jobbar på kontor 8-17, tar bilen hem och rör sig på sin höjd på stan för något shopping- eller restaurangbesök är det ju väldigt riskfritt än om man jobbar som typ brevbärare eller busschaufför..
Senast redigerad av sweintoo 2025-10-25 kl. 12:00.
Citera
2025-10-25, 12:07
Medlem
snooper123s avatar
De borde ha lyckats säkra DNA och därmed veta vem GM är ifall han någonsin blivit daktad?
Citera
2025-10-25, 12:25
Medlem
Citat:

Det där måste vara en sanning med en väldigt fet modifikation att man som malmöit inte skulle känna någon som råkat illa ut. Eller så har du bara inte koll på alla dina gamla klasskamrater osv.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-10-25 kl. 12:29.
Citera
2025-10-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Är de väldigt pk? Kanske skäms och inte vill berätta? Vet inte hur stor din bekantskapskrets är. Det sker t.ex. i snitt två rån per dag i snitt i malmö, skulle inte säga att det är obetydligt utan då borde man förr eller senare känna till några iaf bekantas bekanta som rånats. Så lite märkligt att du inte känner någon eller deras barn som råkat ut.

Sen tillhör du väl inte den grupp som riskerar mest själv, "generation villebråd" är väl främst de som drabbas. en hel del av etniska svenskar (och invandrare) har nog lärt sig röra sig i grupp, mest sitter hemma och spelar dataspel eller flyttat till kranskommuner. Men per capita tror jag numera inte malmö är så mycket värre än andra städer, andra har "kommit ikapp" med den demografiska förändringen. Jobbar själv i en håla på 20k pers och känner och hört om flera som blivit rånade, blivit indragen i bil, blivit hotade osv. Men visst, är man tjänsteman, jobbar på kontor 8-17, tar bilen hem och rör sig på sin höjd på stan för något shopping- eller restaurangbesök är det ju väldigt riskfritt än om man jobbar som typ brevbärare eller busschaufför..

Jag åker kollektivt och är fortfarande ute och äter på kvällarna i Malmö. Sedan har jag släkt, arbetskamrater och egna barn med kompisar som är betydligt yngre än jag och rör sig ute i Malmös kvälls och nöjesliv. Jag känner faktiskt ingen som råkat illa ut på något sätt mer än fått cykeln stulen. Alla jag känner kanske har haft extremt tur, men statistiken talar ändå för att de flesta inte råkar ut för allvarliga brott i Malmö eller Sverige. Sedan läser jag också tidningen och ser att det händer saker. Att vi har problem med gängkriminalitet, bidragsfusk, utanförskap etc är ju väldigt uppenbart. Jag vill mest nyansera att det finns en verklighet att de flesta aldrig råkar illa ut även om vi har samhällsproblem.
Citera
2025-10-25, 14:25
Medlem
buhbyes avatar
Shiiieeet... Med tanke på att polisen inte hitta någon så gick det säkert väldigt fort.

Får hoppas det gick fort iaf så att vi slipper skicka hem dem.

https://www.youtube.com/watch?v=a6Y34AwBQ58
Citera
2025-10-25, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Det brukar vara hyfsat mycket folk i parken vid den tiden men igår var det riktigt skitväder med blåst och duggregn så nog därför det var folktomt. Jag vet inte riktigt vad de skulle kunna göra mer än kanske ökad bevakning. Där är upplyst kring gångbanorna men det är ju en park. Så antingen fälla alla träd och röja alla buskar eller så får de börja patrullera regelbundet eller införa konstant kamera övervakning överallt men vill vi ha det så?

Tänkte också på vädret men det finns ju inte så mycket träd kvar längre i parken. Om det var helt folktomt kan det ju hända ändå.

Men hon visste inte var hon var när hon först ringde 112. Så hon är nog inte ofta där eller kanske nyinflyttad.

Går ofta runt där.
För en del år sedan var toaletterna vid hundrastplatsen tillhåll för narkomaner och prostituerade.
Blev ofta förföljd av män, troligen för att jag hade luvan uppe OCH att det fanns horor där.

Väldigt obehagligt.
Citera
2025-10-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det reagerade jag även på. Det kan inte tagit många minuter för polisen att nå fram. En fredagskväll borde de ändå varit bra bemannade. Polisen kör väl även rakt in i parken?

Märkligt då jag bor i Lund och känner massor av människor, inkl mig själv, som råkat illa ut och t.o.m. blivit mördade i Malmö. Kan det vara så att du är miljöskadad och inte ser problemen som nästan uppstår dagligen om man besöker vissa områden?

Kanske beror på klientelet du känner. De flesta som råkar ut är ofta trasproletariat och annat löst folk. Till ex Sverige är överrepresenterade jmf med Europa när det gäller mördade unga män, ofta gängkriminella, däremot på en lägre nivå avseende dödligt våld mot kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in