Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-25, 06:05
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En färdigstekt pannbiff som väger 250g är hysteriskt stor. Normalt för en riktigt stor är kanske 150g innan stekning. Köttet i en McDonalds hamburgare väger 40 eller om det är 45g, innan stekning. En 150-grammare från Sibylla är en rejäl burgare, och då är det 150g innan stekning vi pratar om.

Jag skulle verkligen vilja att se att någon väger deras megapannbiffar.

Dessutom vore det ganska korkat att ha så stora pannbiffar på en buffé. Om någon tar en och inte blir mätt, så är det bara att ta en till på ett kvarts kilo och äta kanske en fjärdedel av den. Hur hänger det ihop med deras ambition att vilja minska matsvinnet?

Näe, jag tror inte det minsta på restaurangens påstående om vikten på deras pannbiffar, och en restaurang som ringer upp sina kunder efter en recension är inte stället jag skulle vilja gå till.

150-200g pannbiffar inte inte ovanligt på lunchrestauranger
Citera
2025-10-25, 06:14
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Ett brott mot Buffélagen är en inkörsport till tyngre brott såsom brott mot ā la cartelagen som har en straffskala på 1-6 års fängelse i restaurangdomstolen.

Har man otur får man sitta i a-matresten medans man väntar på rätte-gång.
Citera
2025-10-25, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fan vad tramsigt att dom spårar upp och ringer honom.

Har han blivit tillsagd om detta på plats på restaurangen? Borde ju ha räckt tycker man.

Typiskt Sverige där den genomsnittliga Svennem inte vågar se en annan person i ögonen "face to face" och säga som det är. Istället väntar man tills människan gått, knyter näven i fickan och hämnas på något annat sätt istället.

Dom glömde att förklara vad buffe är på kursen i Svenska för invandrare.
Citera
2025-10-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Jo tjena

Varför skulle de servera pannbiffar på 200g som många inte äter upp? Skulle bli ett enormt matsvinn. De brukar vara små, de som är hungriga tar fler.

Dagens rätt så kanske du får 120g. Vid buffe snarare 60g.

200g nej.
Senast redigerad av Trumputin 2025-10-25 kl. 08:09.
Citera
2025-10-25, 08:23
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jag sade:

När har jag pratat om att det var en lag? Aldrig! Idiot!

Vet du vad ordet "källa" betyder?

Ge mig källor tack

Var stod denna regel??????? I ditt huvud?

Idiot kan du vara själv.
Ingen behöver ge dig några källor.
Leta på nåt mörkt ställe.
Citera
2025-10-25, 08:23
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jo tjena

Varför skulle de servera pannbiffar på 200g som många inte äter upp? Skulle bli ett enormt matsvinn. De brukar vara små, de som är hungriga tar fler.

200g nej.

Jag tänkte efter lite nu och du har nog rätt i att det är närmare 120-150. 200g är rätt mycket.

De lunchbufféer jag varit på i Sthlm har nog haft samma storlek vid buffé. WKB
Citera
2025-10-25, 08:34
Medlem
En del kinabuffér i Stockholm har skyltar där det står att om du inte äter upp allt så tar de extra betalt. Jag orkar inte läsa 50+ sidor så har vi gått till botten om det fanns en sån skylt på restaurangen?
Citera
2025-10-25, 08:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag tänkte efter lite nu och du har nog rätt i att det är närmare 120-150. 200g är rätt mycket.

De lunchbufféer jag varit på i Sthlm har nog haft samma storlek vid buffé. WKB

En pannbiff på 200-250g tar ju i princip upp hela tallriken, om det är en rund normalstor tallrik. Det normala är den ligger och skvalpar på runt 80-120g, den överdrivna vikten är bara ännu en av många efterhandskonstruktioner av den mentalt skeva ägaren/kocken.
Citera
2025-10-25, 09:52
Medlem
Citat:
150g råvikt är nog inte jätteovanligt, men Commats pannbiffar väger 250g som färdigstekta, det är ungefär det dubbla.

Hoppas någon som ska äta där tar med sig en våg.
Citera
2025-10-25, 10:37
Medlem
apseles avatar
Citat:
Jo tjena

200g nej.

Tanken här är nog att om biffarna är stora tar dom flesta gästerna bara en.
Ligger biffarna på 120-140g kanske många tar två eller flera = mer åtgång och mer arbete.
Citera
2025-10-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
150g råvikt är nog inte jätteovanligt, men Commats pannbiffar väger 250g som färdigstekta, det är ungefär det dubbla.

Hoppas någon som ska äta där tar med sig en våg.

Nej de väger 2 kg. Köttfärs är billigt.
Citera
2025-10-25, 11:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fan vad tramsigt att dom spårar upp och ringer honom.

Har han blivit tillsagd om detta på plats på restaurangen? Borde ju ha räckt tycker man.

Typiskt Sverige där den genomsnittliga Svennem inte vågar se en annan person i ögonen "face to face" och säga som det är. Istället väntar man tills människan gått, knyter näven i fickan och hämnas på något annat sätt istället.

han har säkert gamat innan oxå

I Usa på ett ställe hade dom en snyltarvakt(en ur kökspersonalen alltid) me blängande ögon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in