Citat:
Ursprungligen postat av
Silveriller
När jag såg ett klipp från Expressen på FB gissade jag själv 250g. Lite senare läste jag att restaurangen skrev att det var 200g ren nötfärs, panerade och stekta i smör. Varför är det osannolikt? Det är ingen "all-you-can-eat" buffé med en massa olika rätter som man går och hämtar och sitter och äter under nån timme eller två. Det är en lunchbuffé med några få olika rätter som kan variera från dag till dag. Man väljer vilken/vilka rätter man vill ha och plockar dem själv. Därav buffé. Mycket vanligt förekommande bland vuxna som jobbar.
En färdigstekt pannbiff som väger 250g är hysteriskt stor. Normalt för en riktigt stor är kanske 150g
innan stekning. Köttet i en McDonalds hamburgare väger 40 eller om det är 45g,
innan stekning. En 150-grammare från Sibylla är en rejäl burgare, och då är det 150g
innan stekning vi pratar om.
Jag skulle verkligen vilja att se att någon väger deras megapannbiffar.
Dessutom vore det ganska korkat att ha så stora pannbiffar på en buffé. Om någon tar en och inte blir mätt, så är det bara att ta en till på ett kvarts kilo och äta kanske en fjärdedel av den. Hur hänger det ihop med deras ambition att vilja minska matsvinnet?
Näe, jag tror inte det minsta på restaurangens påstående om vikten på deras pannbiffar, och en restaurang som ringer upp sina kunder efter en recension är inte stället jag skulle vilja gå till.