Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-24, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Visst, kan hålla med dig i grunden. Jag skulle aldrig besöka en lunchbuffé, av många orsaker. Det är i grunden ohygienskt. Folk rotar runt i bläck och kantiner, sträcker sig över maten, de slänger med håren, hår lossnar från armar, partiklar från kläder, damm, virus och bakterier från människor, det hostas och pratas över bläck/kantiner, maten står framme länge, flugor, etc. Tämligen snuskigt.

"Vore det försäljningschef på en offentlig toa?"

Du visar än en gång styrkeprov på att vara en outbildad, obildad arbetslös. Beklagar din livssituation. Men försök hitta en väg ut.

Jag avslöjar inte mitt arbete, så klart. Men jag har förmånen att jobba hemifrån, och tjänar drygt sjusiffrigt om året - mig går det ingen nöd på.

Önskar dig en fortsatt angenäm fredag. Håll tummarna för Sverige ikväll när de drabbar samman mot Spanien!

Din människokännedom är säkerligen inte ett av dina starkare egenskaper..

Har levt och bott som ”expatriat” internationellt senaste 30 åren, Forex dvs valutamäklare (ekonom)

Min kollega på Barings i Singapore, Nick Leeson fick Englands mest anrika bank på fall…

Har ett rikt liv i alla avseenden….och har man bott utomlands ofta och mycket inser man hur smutsigt och primitivt i Sverige som betraktas som det normala
Citera
2025-10-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox

Har levt och bott som ”expatriat” internationellt senaste 30 åren, Forex dvs valutamäklare (ekonom)

Min kollega på Barings i Singapore, Nick Leeson fick Englands mest anrika bank på fall…

Har ett rikt liv i alla avseenden….och har man bott utomlands ofta och mycket inser man hur smutsigt och primitivt i Sverige som betraktas som det normala
Wow, jag är otroligt imponerad.

Du är för övrigt den första jag hört som nämnd Nick Leeson som en merit.
Citera
2025-10-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridayMike
Finns det en buffélag?
Jag hittar inte när jag googlar.
Det är något som ljushuvdena på flaschback svamlat om i 50 sidor nu.
Det är väl enkelt att fatta att det handlar om språkförbristing och inte nån som på fullt allvar hävdar att det finns en lag. Stället drivs av invandrare.
Man hade en regel om att gästerna bara fick ta två st av de stora 200 grams färsbiffarna. Tjock-Marcus tog fyra. Någon ur personalen har då påpekat för Markus att han bröt mot bufféns regler.
Regler?..lag?...de kan inte bra svenska.
Citera
2025-10-24, 19:08
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox

Bra att du trivs med ditt liv. Dock saknar du uppenbarligen kontakt med verkligheten omkring hur det funkar och har funkat i över hundra år på svenska simpla lunchrestauranger, och främst gällande "knegares" arbetskläder när de frekventerar dessa - jag är heller ingen vän av lunchrestauranger (och än mindre av) de som tillhandahåller lunchbufféer, av flertalet orsaker - främst pga olika former av hygien, men även undermålig grismat. Ha en trivsam fredag. Håll i hatten!
Citera
2025-10-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Du blir inte mätt på 800g nötfärs?

Visste inte att det var elefantbiffar
Citera
2025-10-24, 20:11
Medlem
Citat:
Du blir inte mätt på 800g nötfärs?

Vilket lunchhak med buffé serverar biffar på 200g st ? Jag hittar inget om det i artikeln.
Citera
2025-10-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Vilket lunchhak med buffé serverar biffar på 200g st ? Jag hittar inget om det i artikeln.
Troligen ingen. Har föreslagit att någon besökare ska väga dem. Dessutom brukar man ange vikten innan stekning.

En pannbiff som vid servering väger 200g lär innan stekning väga ett kvarts kilo. Ganska osannolikt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-24 kl. 20:21.
Citera
2025-10-24, 20:29
Medlem
zombie-nations avatar
Finns det bild på biffarna?
Citera
2025-10-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Troligen ingen. Har föreslagit att någon besökare ska väga dem. Dessutom brukar man ange vikten innan stekning.

En pannbiff som vid servering väger 200g lär innan stekning väga ett kvarts kilo. Ganska osannolikt.
När jag såg ett klipp från Expressen på FB gissade jag själv 250g. Lite senare läste jag att restaurangen skrev att det var 200g ren nötfärs, panerade och stekta i smör. Varför är det osannolikt? Det är ingen "all-you-can-eat" buffé med en massa olika rätter som man går och hämtar och sitter och äter under nån timme eller två. Det är en lunchbuffé med några få olika rätter som kan variera från dag till dag. Man väljer vilken/vilka rätter man vill ha och plockar dem själv. Därav buffé. Mycket vanligt förekommande bland vuxna som jobbar.
Citera
2025-10-24, 20:44
Medlem
Citat:
När jag såg ett klipp från Expressen på FB gissade jag själv 250g. Lite senare läste jag att restaurangen skrev att det var 200g ren nötfärs, panerade och stekta i smör. Varför är det osannolikt? Det är ingen "all-you-can-eat" buffé med en massa olika rätter som man går och hämtar och sitter och äter under nån timme eller två. Det är en lunchbuffé med några få olika rätter som kan variera från dag till dag. Man väljer vilken/vilka rätter man vill ha och plockar dem själv. Därav buffé. Mycket vanligt förekommande bland vuxna som jobbar.
En färdigstekt pannbiff som väger 250g är hysteriskt stor. Normalt för en riktigt stor är kanske 150g innan stekning. Köttet i en McDonalds hamburgare väger 40 eller om det är 45g, innan stekning. En 150-grammare från Sibylla är en rejäl burgare, och då är det 150g innan stekning vi pratar om.

Jag skulle verkligen vilja att se att någon väger deras megapannbiffar.

Dessutom vore det ganska korkat att ha så stora pannbiffar på en buffé. Om någon tar en och inte blir mätt, så är det bara att ta en till på ett kvarts kilo och äta kanske en fjärdedel av den. Hur hänger det ihop med deras ambition att vilja minska matsvinnet?

Näe, jag tror inte det minsta på restaurangens påstående om vikten på deras pannbiffar, och en restaurang som ringer upp sina kunder efter en recension är inte stället jag skulle vilja gå till.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-24 kl. 21:05.
Citera
2025-10-24, 21:02
Medlem
Running_mans avatar
Fan vad tramsigt att dom spårar upp och ringer honom.

Har han blivit tillsagd om detta på plats på restaurangen? Borde ju ha räckt tycker man.

Typiskt Sverige där den genomsnittliga Svennem inte vågar se en annan person i ögonen "face to face" och säga som det är. Istället väntar man tills människan gått, knyter näven i fickan och hämnas på något annat sätt istället.
Citera
2025-10-24, 21:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fan vad tramsigt att dom spårar upp och ringer honom.

Har han blivit tillsagd om detta på plats på restaurangen? Borde ju ha räckt tycker man.

Typiskt Sverige där den genomsnittliga Svennem inte vågar se en annan person i ögonen "face to face" och säga som det är. Istället väntar man tills människan gått, knyter näven i fickan och hämnas på något annat sätt istället.

Ägaren bara förföljde och blängde på honom...

Finns artikel utan betalvägg här:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/marcus-at-fyra-pannbiffar-pa-buffe-blev-utskalld/

Jo. Men det hade väl blivit bråk där på restaurangen om ägaren sagt till. Istället skrev mannen efter en dålig recension om att han kände sig uttittad av ägaren. Varpå någon på restaurangen ringer upp buffésvindlaren och då i telefon blir det bråk... Varpå någon läst lite olika om detta. Antingen ägaren eller en anställd som var (märk väl var vän) med mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in