Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-20, 17:23
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Någon sådan finns inte. Möjligtvis att det kan stå på skyltar i restaurangen. Det är fullt möjligt för en restaurang att sätta villkor vid buffén. Det är inget konstigt med det juridiskt.
Det måste det göra om det ska vara "bindande" så att säga. Annars har ju restaurangen sålt något utan specifikation för att sedan ringa upp kunden i efterhand med hot å hänvisning till lagar som inte finns, vilket i sig lär vara ett brott.

Sen borde bufféer fungera som försäkringsbolagen, d.v.s man tar i extra med betalningen, hoppas på att de flesta äter lite, å sen tar man smällen när en fet jävel dyker upp och äter för 10 pers. Så svårt är det inte att budgetera för sånt.

Det enda kravet bör vara att man äter upp det man tar, så att ingen sätter i system att ta mer flera gånger å kasta allt.
Citera
2025-10-20, 17:26
Medlem
HassanVonEssens avatar
Skulle aldrig sätta mig på en buffé om det fanns gränser för hur mycket jag fick äta. Då är det nämligen ingen buffé. Betalar hellre lite extra som grundpris än att behöva känna mig övervakad när jag tar min fjärde tallrik. På Silja Lines buffé tog jag ca 15 tallrikar men jag hämtar då sparsamt varje gång så jag kan vara säker på att jag kommer äta upp allt jag tar. Det är när man ställer en halvfull tallrik åt sidan som man förtjänar en tillsägelse. Bättre förbereda sig på att behöva gå fram och tillbaka några gånger.
Citera
2025-10-20, 17:29
Medlem
I flera länder i Asien måste man böta om man inte äter upp allt som man tagit åt sig. Det borde vara en bättre lösning. Det är inte rimligt om folk slänger hälften.

Man kan ta det man vet att man kan äta.
Citera
2025-10-20, 17:30
Medlem
DeValeras avatar
Har man brutit mot buffélagen så har man och då får han räkna med att det kan det bli straffrättsliga konsekvenser. I detta fallet tror jag att det hela landar på dagsböter alternativt villkorlig dom, men om det uppdagas flera liknande överträdelser av samma person så kan nog en frihetsberövande påföljd komma i fråga. Plus skadeståndsanspråk från den drabbade parten och så förstås skammen att bli kallad glupsk av omgivningen.
Citera
2025-10-20, 17:32
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Borde finnas lag på att man inte får kalla det för buffé om man inte får lov att ta fyra ynka biffar.
Falsk marknadsföring skulle nog kunna användas. Restaurangen bör ju teoretiskt sett spara pengar på att ha buffé jämfört med personal som lägger upp maten fint å serverar. Å marknadsför man något som "obegränsat" då ska man inte bli förvånad när någon tar det bokstavligt, speciellt inte när det kommer till mat då det finns en fysisk begränsning på hur mycket man kan stoppa i sig.

Tror inte att den där Marcus håller på som Von Anka som flyttade in på restaurangen och levde där i flera dagar för att hela tiden äta mer av buffén, trots att han bara betalade för ett mål mat. Tror inte heller att han tog med matlådor, som von Anka också gjorde.
Citera
2025-10-20, 17:35
Medlem
Logique88s avatar
-1 kund. Starkt jobbat.
Citera
2025-10-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det har du rätt i. Restaurangen har väl rätt att sätta sina egna gränser, till viss del förståeligt om det finns någonting exotisk/exklusivt eller dyrt på buffén. Men pannbiff? Vi pratar om simpel blandfärs. En rätt billig råvara. Om ägaren anser pannbiffen vara exklusiv och för dyr, så blir man ju nyfiken på vad som återfinns på resten av buffébordet? Känns inte som en top notch buffé.

Håller med, att ringa upp någon, dessutom anmäla och gasta om buffélagen - då har man en skruv lös, samt är i fel bransch.

Ah verkligen. Hur retarded får man bli egentligen och vad är syftet med ett sådant samtal, att tidigare gästen ifråga erbjuder sig swisha över lite extra? Restaurangen har ju mer att förlora än vinna på det, tappa en kund som dessutom kanske för det vidare till vänner och bekanta, för fyra biffar liksom.
Citera
2025-10-20, 17:38
Medlem
Kalaskula544s avatar
Hade jag varit Marcus skulle jag ha anmält restaurangen för hets mot folkgrupp.

Marcus kände sig förföljd och stressad pga detta drev.
Citera
2025-10-20, 17:39
Medlem
Inte första gången jag hör talas om liknande. Verkar som att vissa som erbjuder buffé inte verkar kunna acceptera att marginalerna per kund varierar (i teorin kan man ju gå back på vissa kunder). Då borde man inte erbjuda buffé.

Vad de egentligen borde göra är att tydliggöra att man inte får äta så mycket man orkar. Men de vill de såklart inte, för då försvinner ju hela poängen med att gå på en buffé.
Citera
2025-10-20, 17:40
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Hade jag varit Marcus skulle jag ha anmält restaurangen för hets mot folkgrupp.

Marcus kände sig förföljd och stressad pga detta drev.
Fetton är ingen folkgrupp.
Men 4 pannbiffar och buffélag är fog nog att gripa restaurangägaren för bedrägeri, försök till bedrägeri och dessutom ofredande och förolämpning efter att ha ringt upp sin gäst med nedvärderande ord..
Borde ge lite böter och ett visst uppvaknande.
Citera
2025-10-20, 17:41
Medlem
Dorniers avatar
Homer Simpson hamnade väl inför rätta i ett avsnitt, har jag för mig. Han hade vräkt i sig ofantligt mycket på en All You Can Eat-restaurang.
Citera
2025-10-20, 17:41
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Homer Simpson hamnade väl inför rätta i ett avsnitt, har jag för mig. Han hade vräkt i sig ofantligt mycket på en All You Can Eat-restaurang.
What was the verdict?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in