Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Mina egna föräldrar mobbade mig och misshandlade mig fysiskt och psykiskt
Jag har själv gått igenom något liknande, och jag vet att de spåren aldrig helt försvinner, de blir en del av en för alltid.
Med facit i hand hade det varit bäst för alla inblandade om kontakten hade brutits så tidigt som möjligt. Vissa människor har helt enkelt inte förmågan att vara föräldrar, ofta för att de själva kämpar med så mycket eget. När de dessutom lägger över sina misslyckanden, sin bitterhet och sina problem på ett oskyldigt barn, då har de redan passerat en gräns som är väldigt svår, ibland omöjlig, att förlåta.
Det bästa man kan göra för sig själv och barnet är att hålla avstånd, även om det gör ont. Ett barn förtjänar lugn och ro, utan att behöva bära sina föräldrars börda..
Citat:
Jag var lojal mot mina föräldrar och vågade inte berätta vad som försiggick hemma för någon utomstående.
Jag vet precis vad du menar, den där djupt rotade lojaliteten mot föräldrarna, trots allt som hände, och rädslan för att berätta för någon utanför hemmet. Det är en väldigt vanlig mekanism vid långvarigt trauma i nära relationer och kallas ofta
traumabinding. Det handlar om att hjärnan skapar ett starkt band till den som både skadar och ger trygghet, som ett sätt att överleva.
När det gäller dina föräldrar låter det som att de själva bar på mycket eget lidande och kanske inte hade verktygen att hantera det på ett sunt sätt. Men att ge sig på ett oskyldigt barn som man har vårdnaden för, är ett djupt svek, och det är inte barnets fel på något sätt. Att välja den vägen istället för att söka hjälp är ett tecken på att man inte tar sitt vuxenansvar.
Begrepp som narcissism nämns ofta idag, ibland för lättvindigt, men bara du vet om det verkligen stämmer in på din upplevelse. Det viktiga är att du ser mönstret och förstår varför du kände dig tvungen att skydda dem är, det var inte ditt fel, det var en överlevnadsstrategi.
Citat:
Pga deras ständiga hackande på mig blev jag alldeles för snäll och utnyttjades av andra. Inte heller vågade jag få barn för då hade mina föräldrar fått veta att jag haft sex (det fick jag inte!).
Nu har mina föräldrar varit borta i ca 25 år men jag saknar dem trots allt och önskar att jag hade kunnat förstå VARFÖR de behandlade mig så vansinnigt illa som de gjorde. Jag skulle idag ändå ta emot dem med öppna armar och skulle ge mycket för att bara få prata med dem. Varje dag gråter jag över att allt är för sent.
Det är litet ombytta roller när man tänker på dina problem, Vitis. Men fortsätt med dina försök till försoning med sonen. Om du vågar dig på ett naket samtal kan nog sonen nås bit för bit.
Ge aldrig upp.
Jag förstår precis vad det du menar, den där eviga kampen att försöka förstå varför ens egna föräldrar, som borde vara de som älskar och skyddar en mest av alla, istället kunde vara så skadliga och elaka. Det går inte att få ihop i huvudet, för det strider mot allt man tror om kärlek och familj.
Och just det försöket att förstå, att hitta en logik i det ologiska, är det som ofta låser fast en i traumat. Det blir en loop av grubblande. Ja, traumabonding är ett perfekt sätt att beskriva det.
Traumabonding uppstår ofta i relationer där det blandas intensiv smärta med stunder av (eller illusioner av) värme, trygghet eller hopp. Hjärnan binder sig extra hårt till personen för att överleva. Det gör att man kan sakna och längta efter någon som samtidigt har gjort en enorm skada, även många år senare. Att gråta varje dag över att det är ”för sent” är inte konstigt, det är en del av sorgeprocessen över den föräldrarelation man aldrig fick, och över barnet i en själv som aldrig blev sett och skyddat på riktigt.
Det du berättar om att bli ”för snäll” och utnyttjad av andra, och rädslan för att ens ha barn på grund av deras kontroll, det är klassiska långtidseffekter av en uppväxt där gränser aldrig respekterades och skam användes som vapen. Det är inte ditt fel att du anpassade dig så för att överleva.
En narcistiska förälder har ofta svårt att se barnet som en separat person med egna behov, barnet blir istället en förlängning av deras egen självbild, eller ett objekt att projicera sina misslyckanden och skam på. Det leder till just den typ av kontroll, förnedring och emotionell utpressning som du beskriver. Men det viktiga är inte att vi här sätter en exakt diagnos, utan att du känner igen mönstret och förstår att deras beteende handlade om deras egna inre demoner, inte om att du var ”fel” på något sätt.