2025-10-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ja, där finns en uppriktig fråga.
Är det för min eller hans skull?
Vill jag förbättra kontakten för att läka mina sår eller finnas där för hans skull?
Jag vet uppriktigt sagt inte.
Det är bra att du har självinsikt nog att reflektera över det.

Fattar att det är tufft, men som många varit inne på här, du har ingen rättighet att ha kontakt med honom. Det är hans val.

En del säger åt dig att aldrig sluta kämpa och att det är ett sätt att visa kärlek. Det ligger en del i det. Men samtidigt finns också faktorn att genom att aldrig ge dig så visar du att du inte respekterar hans rätt att välja bort dig. Nu går det inte att jämföra familj och vanligt förhållande rakt av, men testa att som tankeexperiment byta ut din son mot en ex-flickvän och ställ samma frågor som du gör nu...

Jag kan inte säga exakt hur du bör agera tyvärr, förutom att acceptera att det finns en möjlighet att det här problemet saknar lösning. Du kan inte kräva något av din son, utan du får helt enkelt acceptera att du har fuckat upp och att bollen ligger hos honom nu.
Citera
2025-10-22, 10:16
Medlem
Vitiss avatar
Tack för er klokskap och genomtänkta svar (som ibland har varit käftsmällar).
Jag tar till mig mycket.

I sanning så hade jag behövt läsa era svar redan för 25 år sedan.
Citera
2025-10-22, 10:21
Medlem
Aldrig. Låt honom hata dig men försök aldrig göra rätt för dig
Citera
2025-10-22, 10:44
Avstängd
Paris24s avatar
TS måste GENUINT visa ånger, tårar, förklara och berätta för sonen hur han ändrat sig som person. Innan han gör det kan inte sonen förlåta ilska och våld. Man kan inte bara messa "Förlåt att jag var dum". man måste med ord kunna förklara vad man gjorde för fel och ta på sig HELA ANSVARET. Ett barn har inget ansvar.

Det är slutresultatet som räknas och om TS kommer framåt med sin son så är det nutid som räknas och inte det som hände för 20 år sedan. Det finns plats för förbättring. Det är aldrig för sent.

Skriv ett brev som börjar med "Det ät mitt fel. Du var barn och gjorde inget fel".
Citera
2025-10-22, 10:59
Medlem
Citat:
Jag var inte den bästa förälder till min son; jag var lynnig och kunde ibland blir våldsam, men jag älskade verkligen min son.
Jag bär på skam, och jag har varit öppen mot min son om att jag är medveten om mina tillkortakommanden, att jag bär på sorg.
Sonen är nu 32 år, och i 17 år har jag verkligen försökt att förbättra vår relation.
Jag får nobben.
Han har byggt en mur mot mig som jag inte lyckats ta mig igenom.
Han är ibland genuint elak.
Denna sorg är så djup i mig att livet ibland känns meningslöst.

Tycker ni att jag ska ge upp min strävan efter en relation till sonen, kapa bandet, och försöka bygga upp ett liv utan honom?

Ibland är det bättre att släppa taget. Din son är 32år och kommer antagligen gå igenom liknande situationer som dig. Tillslut möts ni med likadana erfarenheter
Citera
2025-10-22, 11:04
Medlem
Citat:
Jag var inte den bästa förälder till min son; jag var lynnig och kunde ibland blir våldsam, men jag älskade verkligen min son.
Jag bär på skam, och jag har varit öppen mot min son om att jag är medveten om mina tillkortakommanden, att jag bär på sorg.
Sonen är nu 32 år, och i 17 år har jag verkligen försökt att förbättra vår relation.
Jag får nobben.
Han har byggt en mur mot mig som jag inte lyckats ta mig igenom.
Han är ibland genuint elak.
Denna sorg är så djup i mig att livet ibland känns meningslöst.

Tycker ni att jag ska ge upp min strävan efter en relation till sonen, kapa bandet, och försöka bygga upp ett liv utan honom?

Du uppfostrade honom så, så han blev det du gjorde honom till. Han är en spegelbild av dig själv, du gjorde så nu gör han samma sak. KAN DET VARA SÅ ATT DET HAN GÖR MOT DIG ÄR många gånger mildare
Citera
2025-10-22, 11:06
Medlem
Din enda chans är nog om du skulle lyckas få med honom på familjeterapi. I alla fall gå i terapi själv. Visa att du är en annan människa nu. Bortse från dina egna känslor och utgå helt från hans. Ge inte upp, kanske förstår han så småningom att du menar vad du säger. Att skriva ett brev är nog bra i och för sig, nackdelen är att man inte har personen framför sig och kan se kroppsspråket, men värt ett försök.
Citera
2025-10-22, 11:10
Medlem
Jag tycker du ska ta hjälp av en erfaren legitimerad psykolog. Betala för det om det är så.

Inte en terapeut eller någon slags ”vårdkontakt”.

Det är enorm skillnad. Psykologer är ofta väldigt skickliga på att läsa mellan raderna och de ser ofta igenom din ”version” på några minuter. Åtminstone om de är erfarna.

Medan en terapeut lägger huvudet på sne och säger att du ska ta hand om dig själv.
Citera
2025-10-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Allting handlar ytterst om en själv, även känslan att agera korrekt (agera rätt). För att må bra bör man agera korrekt och i harmoni med universum och naturen.

Du känner att du inte agerat rätt historiskt och eftersträvar balans i räkenskapen innan du ställs inför skranket (inför Gud, inför något, vad det nu innebär, själv tror jag på reinkarnation).

Men som jag skrev tidigare: Har man bett innerligt om ursäkt och försökt och ändå bemöts med fientlighet så har barnet valt att upphäva förälderns skyldigheter.

En hel del i tråden menar att man är för evigt skyldig att dörrmatta sig inför sina barn. Sanningen är att det är tvärtom, samt att det alltid varit tvärtom ... fram tills nu och nu funkar inte relationerna mellan generationerna. Nämen vilket sammanträffande ..

Konklusion: Lyssna inte på trälmänniskor som erbjuder trälmentalitet.

Nja
"En hel del i tråden menar att man är för evigt skyldig att dörrmatta sig inför sina barn. Sanningen är att det är tvärtom, samt att det alltid varit tvärtom"

Skillnaden är ju att små barn vet inte vad som är rätt och har inget eget val att själv välja att vara kvar eller inte, åtminstone när dom är små. Senare kommer en inre konflikt där man vet vad som är rätt och fel men man är ju impregnerad i en vardag. Det är först när dom vuxnat till som det där kommer, gärna med egna barn då inser man för gott att nog är nog.

Det du menar beror på att man det är väldigt svårt att komma till självinsikt. Den självinsikten. Vad är sundast för en själv och vad förtjänar föräldrar som haft diverse problem med vrede fylla och annan skit.
Senast redigerad av Brodrude 2025-10-22 kl. 11:16.
Citera
2025-10-22, 11:28
Medlem
Citat:
Men hur?
Rent praktiskt?
Om han inte vill ha kontakt, hur ska jag då kunna visa att jag finns där för honom?

Du är en idiot. Du hade din chans men du valde att vara våldsam istället. Klart som fan han inte gillar dig. Låt honom vara ifred är det enda rätta du kan göra.
Citera
2025-10-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ja, jag har verkligen bett om ursäkt, flera gånger.
Han är medveten om min sorg och skam, men det hjälper inte.

Att ständigt behöva ha dig som bara påminner om all skit du utsatt han och andra för.

vadd din sorg och skam ? Han känner uppenbarligen så mycket att han inte vill ha minsta kontakt. Att du tar upp detta med ett "min sorg, min skam"

har han någon minsta skyldighet att ha kontakt med dig för att du i dag inte mår bra över något. har han den minsta skyldighet mot dig efter allt du gjort.

Inse att där ligger en stor del av det nuvarande problemet. Du kontaktar honom för din skull inte hans skull /* tveksam.

Om du framfört detta så och inte ens ser hur du själv framstår om du nu gjort väldigt dumma grejer för många år sen.

Du ser inte att han kanske mår dåligt och varje gång du hör av dig så påminner det honom på nytt och det blir en kränkning varje gång du hör av dig.

alla tankar och allt kommer ju upp på nytt varje gång du hör av dig, han hinner kanske inte ens bearbeta allt på riktigt om du hela tiden håller på och hör av dig. Du river bara upp sår som han måste bearbeta på nytt.

När du uttrycker sig så dumt som du gör här så river du bara upp nya sår utöver det du redan ställt till med ständigt.

Hör inte av dig mer och ja gå till psykolog och var glad över det lilla i att han inte via det rättsliga sätter ett kontaktförbud på dig / hur bra skulle du må då ?
Citera
2025-10-22, 11:34
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Nja
"En hel del i tråden menar att man är för evigt skyldig att dörrmatta sig inför sina barn. Sanningen är att det är tvärtom, samt att det alltid varit tvärtom"

Skillnaden är ju att små barn vet inte vad som är rätt och har inget eget val att själv välja att vara kvar eller inte, åtminstone när dom är små. Senare kommer en inre konflikt där man vet vad som är rätt och fel men man är ju impregnerad i en vardag. Det är först när dom vuxnat till som det där kommer, gärna med egna barn då inser man för gott att nog är nog.

Det du menar beror på att man det är väldigt svårt att komma till självinsikt. Den självinsikten. Vad är sundast för en själv och vad förtjänar föräldrar som haft diverse problem med vrede fylla och annan skit.

Har inte skrivit om små barn över huvud taget.

Och det kan vara korrekt. Då får man finna sig i det som förälder och försöka förlåta sig själv istället för att söka andras förlåtelse.

Svårt att uttala sig om den specifika situationen i TS men någonstans får man ge upp, förlåta sig själv, bygga en egen mur och gå vidare.

Apropå ditt sista stycke så finns det gott om bortskämda snorungar som behandlar sina föräldrar som skräp men respekt ska de ha ändå, dvs de förväntar sig dörrmatta och får de inte det så säger de upp kontakten. Dessa ska man bygga sig en mur mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in