Resultat: Vad anser du om förslaget om ID-krav?
Positiv
13,98%
71 röster
Negativ
77,17%
392 röster
Kluven
7,48%
38 röster
Vet ej/Annat
1,38%
7 röster
2025-10-23, 15:50
Medlem
Lysande. Ungefär som när några sossar försökte få till ett förbud mot privatinnehav av parabol. Sen föll ju Berlinmuren...
Detta kommer väl bara att driva fram "asociala medier" som kringgår reglerna.
Citera
2025-10-23, 15:51
Medlem
anomaligns avatar
Jag är inte insatt i förslaget. Betyder förslaget verkligen att personer inte ska kunna vara anonyma utåt mot andra användare. Eller betyder det att man ska verifieras internt mot något system som riktig person?

Alla typer av webbplatser med användargenererat innehåll har länge varit utsatta för spam av troll och bottar, och med dagens och den snara framtidens ökade tillgänglighet av llm-agenter så är denna del av webben seriöst hotad, och det framstår som realistiskt att på sikt återstår bara genererat innehåll och inget riktigt.

Att kräva att något backendsystem verifierar användare som riktiga människor vid posrning/registrering, men bibehåller anonymitet utåt skulle väl kanske vara en sorts lösning.
Citera
2025-10-23, 15:51
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vi kanske borde ta bort anonymiteten här på Flashback när vi ändå är igång. Du kan väl föregå med gott exempel och posta dina personuppgifter, för du har väl inget att dölja?

Jag har absolut inget att dölja. Dock finns det alldeles för många skadade (rent av kvaddade) individer på Flashback för att jag skulle röja min identitet. Så resonerar nog de flesta.
Citera
2025-10-23, 15:53
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Kommer det inte gå att logga in med VPN?

Mycket skrämmande förslag!
Man kommer förbjuda VPN snart högst troligen.

"Ingen ska vara anonym på nätet"
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...sociala-medier! https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...sociala-medier

Det är sittande regering som vill införa åldersgräns på sociala medier och sossarna hakar på! Oroa er inte vi får fortsätta att hata här på flashback!

Så du tycker det är bra när dem går ihop sig bara för att få igenom sånt här? Det tycker inte jag.

Komma överens om skit som faktiskt skulle kunna göra samhället bättre är jävligt svårt för bägge blocken tydligen men när befolkningen ska tryckas ner i skiten och pissas på ytterligare ja då går det utmärkt att samarbeta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Bara lägg av. Du begriper väl att jag inte vill veta vem du är? Det är det som är så bra med Flashback. Anonyma konton utan ID-kontroll. Men det låter som att du inte skulle ha några problem med att lägga ner anonymiteten helt och hållet. Fast jag kanske missförstår. Det kanske bara gäller Facebook, Instagram och Tiktok. För Flashback skulle de ju aldrig ge sig på, eller hur?
Min ingång i denna tråden var:

Citat:
"Socialdemokraterna vill se en strikt 15-årsgräns på sociala medier i Sverige.

– Att inte göra nåt åt detta är att svika en hel generation, säger S-ledaren Magdalena Andersson på en pressträff.

Socialdemokraterna vill se ett totalförbud för sociala medier i unga åldrar.

Partiets förslag går ut på att införa en åldersgräns på 15 år för sociala medier. Det ska enligt Magdalena Andersson kontrolleras med ett skarpt id-krav för varje konto."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...sociala-medier

Och som pappa till barn håller jag med till 100%.

Har svårt att tro att det innebär slutet för anonyma forum, men vad vet jag?
Citera
2025-10-23, 15:55
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag har absolut inget att dölja. Dock finns det alldeles för många skadade (rent av kvaddade) individer på Flashback för att jag skulle röja min identitet. Så resonerar nog de flesta.

Varför har du då skrivit 4707 inlägg här då anonymt om du nu avskyr sociala medier och anonymitet så mycket?
Citera
2025-10-23, 15:56
Medlem
När man inte trodde att sossarna kunde bli galnare.

Fullständigt hjärnsläpp till förslag.
Citera
2025-10-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Skulle dock inte anse att flashback är ett sociala medier plattform.

Samtidigt är de väl typ på facebook och såna platser man tänker sig att införa ID-krav och grejer för att och säkert för att få bort alla botar eller troll därifrån plus att göra dessa platser säkrare för då kommer inte folk vilja gå ut och sitta och hota folk på dessa platser vilket man ser rätt vanligt från alla håll just nu.

Så frågan är ju kan stater begära att sociala medier ska kräva ID kort eller inte.
Det är internationella plattformar så vad ska svenska ID-krav göra där? Ska alla i världen få svenskt ID? Eller kanske är tanken att bara av staten och EU godkända personer ska visas för svenska medborgare. När Kina gör sånt kallas det censur, när det sker här är det för allmänhetens bästa. Men det är det nog i Kina också.
Citera
Medlem
Steinarrs avatar
Hur ska detta ens kunna implementeras? Jag ser extremt mycket krångel redan nu.

Det finns egentligen bara ett sätt och det är att man behöver logga in för att kunna komma ut på internet.

Så korkade kan sossarna inte vara för då tappar de alla väljare som är under 50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Man kommer förbjuda VPN snart högst troligen.

"Ingen ska vara anonym på nätet"

Ursäkta en oteknisk själ, men hur kan de veta om man använder VPN? Och framförallt, hur kan det veta vem det är som använder VPN?
Citera
2025-10-23, 15:59
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Givetvis bör det vara bank-id på sociala medier, märkligt att detta förslag kommer först nu. Dum-Sverige är som vanligt sen på bollen att begripa bättre.

Dessutom bör det införas på alla ställen där man kan lämna kommentarer, många nättidningar har redan detta som krav när du ska kommentera en krönika eller artikel.
Varför skulle detta vara bra? Anonymitet på nätet är av stor vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in