Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Vad anser du om förslaget om ID-krav?
Positiv
13,98%
71 röster
Negativ
77,17%
392 röster
Kluven
7,48%
38 röster
Vet ej/Annat
1,38%
7 röster
2025-10-23, 17:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det här är nog lite jobbigt för alla SD-troll.
Jag tror att på ett sätt är det ett jättebra förslag för att
få väck alla hot och liknande på nätet som förpestar vår demokrati
men å andra sidan kommer det nog inte att vara genomförbart.

Det är i varje fall bra att man börjar titta på det här för folk som bara
hotar måste väck från sociala medier eller få speciell vård.

Tror du att hot kommer att upphöra om det försvinner från internet eller är det sannolikt att det kan ta sig andra uttryck?

Du tycker att det är ett jättebra förslag för att få väck alla hot på nätet men å andra sidan kommer det nog inte vara genomförbart.

Hur kan förlaget då vara jättebra?
Citera
2025-10-23, 17:24
Medlem
Det handlar naturligtvis om att kontrollera narrativ som barn tar del av på nätet för att de inte ska utveckla "fel" världsåskådning. Etablissemanget har tappat greppet så nu köper man upp tiktok och förbjuder barn och tonåringar från sociala medier för att man ska kunna indoktrinera dem till socialliberaler på klassiskt vis i skolan och genom statligt kontrollerade informationskanaler.
Citera
2025-10-23, 17:25
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det här är nog lite jobbigt för alla SD-troll.
Jag tror att på ett sätt är det ett jättebra förslag för att
få väck alla hot och liknande på nätet som förpestar vår demokrati
men å andra sidan kommer det nog inte att vara genomförbart.

Det är i varje fall bra att man börjar titta på det här för folk som bara
hotar måste väck från sociala medier eller få speciell vård.

Så att idioter är på Anna Karin Hatt (som om jag får vara cynisk antagligen inte ens avgick på grund av näthat utan hennes avgång blev bara svepskäl för er alla att dra igång den här kampanjen) ska gå ut på alla andra och inte bara "SD-troll"? För det är ju det du egentligen vill. "SD-troll" (vänsterns främsta svepskäl), "gängkriminella barnsoldater" (högerns främsta svepskäl) osv. är bara era svepskäl. Trump använder illegala invandrare som svepskäl för att hålla på och få Palantir upp i arslet på amerikanska medborgare och det är lika vidrigt det av honom.

Du och alla andra uppväxt på hjärnröta från television, radio och papperstidningar gillar inte det mer decentraliserade och friare informationsflödet internet ändå erbjudit. Det är det ni egentligen vill komma åt.

På 90-talet i USA var det Joe Biden som försökte driva igenom föregångaren till "The Patriot Act" (som den inte hette från början). Han och Clinton administrationen och Demokraterna i allmänhet på den tiden använde främst Oklahoma City bombningen som svepskäl. Sedan gjorde Republikanerna/Nykonservativa i kongressen en massa tillägg (Bidens grund-text förblev i princip intakt dock) och sedan när Dubya var president gick det till slut igenom. Fast då hade svepskälet hunnit ändras till Bin Laden istället för McVeigh.
Senast redigerad av Vashego 2025-10-23 kl. 17:31.
Citera
2025-10-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Sociala medier är dåligt men inte fan handlar detta om sociala medier. Sossarna upplever ju att de tappat kontrollen över diskursen, klart att de vill göra det möjligt att straffa folk för feltänk, hatfakta och allmänt sossefientligt opinionsarbete.

Hur kan ett parti som vill ha tvångsblandning och kräver BankId för att få posta på Fejan ligga så bra till i opinionen? Man blir tamigfan mörkrädd.

Det är inte enbart S. Wiechel (SD) lämnade nu i oktober in en motion om obligatoriskt biometriskt ID. Dom använder de olika sidornas preferenser - invandring, för/emot - och så appellerar man till folket, beroende om de är för eller emot. Slutmålet och chefen är samma för alla partier.
Citera
Medlem
Hazizas avatar
Usch, väldigt obehagligt förslag. En solklar attack mot yttrandefriheten. Men kommunister förnekar sig aldrig.
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du att hot kommer att upphöra om det försvinner från internet eller är det sannolikt att det kan ta sig andra uttryck?

Du tycker att det är ett jättebra förslag för att få väck alla hot på nätet men å andra sidan kommer det nog inte vara genomförbart.

Hur kan förlaget då vara jättebra?
Som sagt. Det är ett bra förslag för de hoten.
Det vi vet sen tidigare är att de här "små" människorna inte alltid är så
stora när det kommer till att framföra hot på andra sätt. Några av dessa kommer fortfarande att vara den typen som framför hot på andra sätt.

Däremot kommer det nog inte att vara genförbart på det sätt som förslaget verkar vara lagt men
kanske kommer en politisk diskussion att vidta. Jag förmodar dock att SD inte kommer att delta i den.
Citera
2025-10-23, 17:29
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad är du rädd för, hycklare? Tror du att de som vill införa detta är normala, snälla och dina bästa vänner?
Tror du att det är noll risk att hackers hackar de databaserna och kommer över dina id-uppgifter?

Som sagt, jag har tacksamt inte ditt paranoida kynne, beklagar. Dessutom sköter jag mina kort IRL, ägnar mig inte åt några sociala medier alls, har aldrig gjort.

Hackers? Varför ska jag gå runt och vara rädd för dem i detta eventuellt kommande fall? Dina och mina och allas uppgifter figurerar redan i stort antal databaser, även våra personuppgifter, bankkontonummer, betalkortsnummer, koder, mobilnummer, etc. Man kan inte göra mer än att vara försiktig, vi kan inte styra överdrivet, om vi blir utsatta för olycka - oavsett om det gäller bank-id eller att vara med om en bilolycka.

Slappna av - ta en banan. Chilla. Ge fan i att ägna dig åt fuffens, hat och hot - så kommer det gå bra. Trevlig kväll.
Citera
2025-10-23, 17:30
Medlem
Tycker ändå att detta förslag är oroväckande, om man verkligen vill komma åt individer som missköter sig på nätet finns väl t ex redan polisen som har speciella enheter mot näthat?

Känns mer som om S vill förbjuda alternativmedia som ofta är mer S/Vänster kritiska. På så sätt kan man förhindra etablerade medborgare som har mer att förlora på att uttrycka sig fritt.
Citera
2025-10-23, 17:31
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vashego
Så att idioter är på Anna Karin Hatt (som om jag får vara cynisk antagligen inte ens avgick på grund av näthat utan hennes avgång blev bara svepskäl för er alla att dra igång den här kampanjen) ska gå ut på alla andra och inte bara "SD-troll". För det är ju det du egentligen vill. "SD-troll" (vänsterns främsta svepskäl), "gängkriminella barnsoldater" (högerns främsta svepskäl) osv. är bara era svepskäl. Trump använder illegala invandrare som svepskäl för att hålla på och få Palantir upp i arslet på amerikanska medborgare och det är lika vidrigt det av honom.

Du och alla andra uppväxt på hjärnröta från television, radio och papperstidningar gillar inte det mer decentraliserade och friare informationsflödet internet ändå erbjudit. Det är det ni egentligen vill komma åt.
Fritt informationsflöde baserat på en massa lögner är aldrig bra för en demokrati.
Just nu får jag hur mycket som helst informationsflöde från alla partier och upptäcker ganska mycket faktafel i den som försvårar den demokratiska debatten.
Citera
2025-10-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...sociala-medier

Diktaturen rycker allt närmare. Nu vill Socialdemokraterna införa id-krav på internet.
Sossarnas förslag, som presenterades idag av Magdalena och Ygeman:

- ID-krav (tex Bank-ID) för alla sociala medier.
- Åldersgräns på 15 år för sociala medier
- Särskilda nätpoliser som patrullerar på nätet för att "förbättra samtalsklimatet".
Id-krav för alla sociala medier = staten ska se vem som skriver vad.

- Varför vill sossarna leka Nordkorea och 30-talets Tyskland?

YES!!!!! Inte en dag för sent. Ni som är oroade, har väl inget att oroa er för? Ni vågar väl stå för era åsikter?
Citera
2025-10-23, 17:32
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Problemet är ju att även om du gör det med en unik e-mail-adress så ligger det ju i farans riktning att du skall upp med ditt BankID för att få den där unika adressen. I värsta fall blir det ju så att du får använda pojkpingis@du-tror-du-är-anonym.com istf för din vardags adress pojkpingis@din-arbetsgivare.se, det krävs då inte någon raketforskare för att luska ut att det döljer sig samma pojkpingis bakom adresserna (i fallet skall du givetvis byta ut "pojkpingis" mot ditt riktiga namn).

Jag tvivlar på att det någonsin kommer att införas bank-id för att skicka e-mail. Man får väl vackert skaffa en unik e-mail om man ska visselblåsa och liknanden.
Citera
2025-10-23, 17:33
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Nej. Det gör de inte om du vet hur du ska dölja det för leverantören.
Jaha hur då? Betalning med kontanter i falskt namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in