2025-10-21, 15:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Hur kan man skaffa tre barn innan boendesituationen är stabil? Vill verkligen veta hur såna människor tänker.
Citera
2025-10-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Du förtäljer icke var ni bor, men man kan hyra hus för mindre än 27000 i månaden verkligen överallt, om det inte rör sig om Beverly Hills?
Dumt dock, bäst är nog att skaffa bättre jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur kan man skaffa tre barn innan boendesituationen är stabil? Vill verkligen veta hur såna människor tänker.

Om du hade läst min post så hade vi en brf innan. FYI var den större men med ränteökningen och höjning av avgift blev den för dyr för oss så vi tvingades sälja.
Citera
2025-10-21, 15:15
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Med tanke på att våra gemensamma inkomster är 50 000 kr i månaden hade det varit tufft…

Det är en vanlig medellön skulle jag säga. Särskilt att ni är två.
Min pensionerade morsa bor ensam i en 3a för 8 lök. Inget över till mat men kan bo iallafall. Leta på!
Citera
2025-10-21, 15:51
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Hej, pga ökade räntor m m tvingades jag sälja min bostadsrätt. Sen har livet varit tufft och just nu bro vi 2 vuxna och 3 barn i en lägenhet som är 50 kvm. Vi behöver en större hyresrätt men det går inte att hitta i denna staden. Vad gör man? Dessutom kostar en del fyror här 27 000 kr i mån vilket vi verkligen inte har råd med. Hur gör ni andra som har hamnat i en situation där ni behöver större lägenhet men inte har något kapital eller kan få lån för att ni har för många barn. Innan barn kunde vi låna 3 miljoner. Nu endast 500000 kr med samma inkomster.
Det finns i princip alltid hyresrätter att hyra, men om man vill ha en billig så måste man kompromissa om läget.

För att parafrasera järntriangeln; du får välja två av följande: Stor, bra läge, billig.
Citera
2025-10-21, 15:53
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Det är en vanlig medellön skulle jag säga. Särskilt att ni är två.
Min pensionerade morsa bor ensam i en 3a för 8 lök. Inget över till mat men kan bo iallafall. Leta på!

Ger du mamma pengar till mat? Med bostadsbidrag måste hon ha en större inkomst än "8 lök" .

"Leta på" är lätt att säga när alla billiga bostäder går till kulturberikare. TS får flytta bort ifrån stan eller skaffa bättre löner till sig och sambon. Barna kommer säkert att trivas på landet med frisk luft och Lebensraum.
Citera
2025-10-21, 16:02
Medlem
zombie-nations avatar
Har ni sådana jobb att ni måste bo i storstad?

Isåfall kanske ni måste bo som ni gör. Folk är trångbodda där.

Har ni kontorsjobb kanske ni kan pendla. Jobbar ni i Stockholm, flytta in i hoodsen i E-tuna, där börjar det bli tomt och hyrorna har sänkts. Du får en trea för 8000 just nu. Jobba på distans på pendeltåget.
Citera
2025-10-21, 17:01
Medlem
BaronAfTrosas avatar
I bonnhålor kan du köpa minst 3 hus för priset på din BR.
Citera
2025-10-21, 17:21
Medlem
SodaFointains avatar
Jag med. Vill ha ett Lego rum.
Citera
2025-10-21, 17:46
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Ger du mamma pengar till mat? Med bostadsbidrag måste hon ha en större inkomst än "8 lök" .

"Leta på" är lätt att säga när alla billiga bostäder går till kulturberikare. TS får flytta bort ifrån stan eller skaffa bättre löner till sig och sambon. Barna kommer säkert att trivas på landet med frisk luft och Lebensraum.

Ja, ger henne stålar, ser till att kylskåpet är fullt iaf. Ja, det var lätt att säga, sorry. Vet hur svårt det kan vara. Men TS nämnde ändå 27000 för hyra och jag ville bara påpeka att man kan hyra ett stort hus för de pengarna. Sen menade du kanske bostadstillägg, inte bostadsbidrag. Hjälper inte mycket för en gammal polis, låter bra dock.
Citera
2025-10-21, 18:09
Medlem
Så var det när vi var barn, då köpte päronen en bäddsoffa till storarummet. på den tiden fans det möbelvaruhus som sålde sånt.
Citera
2025-10-21, 18:22
Medlem
Citat:
Hej, pga ökade räntor m m tvingades jag sälja min bostadsrätt. Sen har livet varit tufft och just nu bro vi 2 vuxna och 3 barn i en lägenhet som är 50 kvm. Vi behöver en större hyresrätt men det går inte att hitta i denna staden. Vad gör man? Dessutom kostar en del fyror här 27 000 kr i mån vilket vi verkligen inte har råd med. Hur gör ni andra som har hamnat i en situation där ni behöver större lägenhet men inte har något kapital eller kan få lån för att ni har för många barn. Innan barn kunde vi låna 3 miljoner. Nu endast 500000 kr med samma inkomster.
Vilken stad? Låter som en förort är lämpligt
Citera
2025-10-21, 18:27
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Om du ej skriver vart du bor är det svårt att ge dig tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in