• 5
  • 6
2025-10-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Csn betalar ut 18tusen nånting om man är över 25, vilket jag förutsätter att din man är? Plus extrajobb borde innebära att din man borde kunna få in åtminstonde 25tusen till hushållet.

Nej snarare 12000 kolla tabellen https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...-studerar.html

Sedan vissa månader får man mindre och på sommaren 0 kr.
Citera
2025-10-22, 09:43
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Nej snarare 12000 kolla tabellen https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...-studerar.html

Sedan vissa månader får man mindre och på sommaren 0 kr.
Som sagt är han över 25år och studerar på heltid får han ut 18100kr nånting om han maxar csn, går säkert o söka nå barntillägg eller nånting sånt också. Om han nu skulle vara under 25år får han ut 13500kr
Jag är mycket väl medveten om hur csn fungerar, har levt på csn o jobb under ett års tid nu.
Jobbar han inte under "sommarlovet"? Jag minns att jag fick ut drygt 50tusen någon månad där i sommar när det blev både csn och heltidsjobb
Citera
2025-10-22, 09:52
Medlem
Flytta eller försök överleva.
Citera
2025-10-22, 11:06
Medlem
Citat:
Hej, pga ökade räntor m m tvingades jag sälja min bostadsrätt. Sen har livet varit tufft och just nu bro vi 2 vuxna och 3 barn i en lägenhet som är 50 kvm. Vi behöver en större hyresrätt men det går inte att hitta i denna staden. Vad gör man? Dessutom kostar en del fyror här 27 000 kr i mån vilket vi verkligen inte har råd med. Hur gör ni andra som har hamnat i en situation där ni behöver större lägenhet men inte har något kapital eller kan få lån för att ni har för många barn. Innan barn kunde vi låna 3 miljoner. Nu endast 500000 kr med samma inkomster.
Lägenhetsbyte.se är effektivt.

Men visst finns det billigare lägenheter än vad du nämner ovan, det där lät mer som om du drog till med det värsta.

Men tänk på att ha koll på varm och kallhyra.

En kallhyra kan se ’billigt’ ut, men uppvärmingen kan springa iväg rätt rejält.
Och är du i en familj med barn, så försök att undvika att vattnet inte ingår i hyran, det kan också dra iväg, även om det inte är lika dyrt som att värma upp bostaden.

Och mitt sista råd är att inte vara rädd för att byta kommun eller stadsdel, det kan skilja väldigt mycket på hyrorna.
Citera
2025-10-22, 12:54
Bannlyst
Citat:
Hej, pga ökade räntor m m tvingades jag sälja min bostadsrätt. Sen har livet varit tufft och just nu bro vi 2 vuxna och 3 barn i en lägenhet som är 50 kvm. Vi behöver en större hyresrätt men det går inte att hitta i denna staden. Vad gör man? Dessutom kostar en del fyror här 27 000 kr i mån vilket vi verkligen inte har råd med. Hur gör ni andra som har hamnat i en situation där ni behöver större lägenhet men inte har något kapital eller kan få lån för att ni har för många barn. Innan barn kunde vi låna 3 miljoner. Nu endast 500000 kr med samma inkomster.
Åh herre gud. Jag separerade och skaffade inte fler barn än 1. Bor på strax under 70 m^2. Trea
Citera
2025-10-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
27 000 för en fyrarummare lär inte vara genomsnittet där du bor. Har du bara tittat på de dyraste?

Det går utmärkt att byta en mindre lägenhet mot en större, det är det många som gör.

Du måste väl dessutom fått kapital frigjort när du sålde din bostadsrätt?

Han tittar så klart på de han kan få - de som är blockerade av hyresgäster kan han ju inte få
Citera
2025-10-22, 22:56
Medlem
Citat:

Vad har ni gjort för att leta efter en större hyresrätt? Alla lediga kan inte kosta runt 27 tusen.

Kollat upp alla kommunala och privata hyresvärdar? Bostadsförmedlingar? Har någon av er Facebook och kan gå med i lokala facebookgrupper om lediga lägenheter i staden ni bor i? Kan även finnas möjligheter att genomföra byte i sådana grupper. Har er nuvarande hyresvärd en intern byteskö eller motsvarande? Kollat Blocket?

Har ni gjort något annat?

Svårt komma med tips när man inte vet hur ni har letat efter ny lägenhet.
Citera
2025-10-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Som sagt är han över 25år och studerar på heltid får han ut 18100kr nånting om han maxar csn, går säkert o söka nå barntillägg eller nånting sånt också. Om han nu skulle vara under 25år får han ut 13500kr
Jag är mycket väl medveten om hur csn fungerar, har levt på csn o jobb under ett års tid nu.
Jobbar han inte under "sommarlovet"? Jag minns att jag fick ut drygt 50tusen någon månad där i sommar när det blev både csn och heltidsjobb

Jag vet ingen över 25 som får 18100. Har själv studerat över 25 och fick kring 12.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in