• 1
  • 2
2025-10-21, 14:22
Medlem
Hej, pga ökade räntor m m tvingades jag sälja min bostadsrätt. Sen har livet varit tufft och just nu bro vi 2 vuxna och 3 barn i en lägenhet som är 50 kvm. Vi behöver en större hyresrätt men det går inte att hitta i denna staden. Vad gör man? Dessutom kostar en del fyror här 27 000 kr i mån vilket vi verkligen inte har råd med. Hur gör ni andra som har hamnat i en situation där ni behöver större lägenhet men inte har något kapital eller kan få lån för att ni har för många barn. Innan barn kunde vi låna 3 miljoner. Nu endast 500000 kr med samma inkomster.
Citera
2025-10-21, 14:26
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Köp något för 500.000kr det finns massor kolla hemnet.
Citera
2025-10-21, 14:26
Medlem
Flytta till en stad med billigare hyreslägenheter eller vänta på att ungarna flyttar!
Citera
2025-10-21, 14:29
Medlem
27 000 för en fyrarummare lär inte vara genomsnittet där du bor. Har du bara tittat på de dyraste?

Det går utmärkt att byta en mindre lägenhet mot en större, det är det många som gör.

Du måste väl dessutom fått kapital frigjort när du sålde din bostadsrätt?
Senast redigerad av PatricHbg 2025-10-21 kl. 14:34.
Citera
2025-10-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Hej, pga ökade räntor m m tvingades jag sälja min bostadsrätt. Sen har livet varit tufft och just nu bro vi 2 vuxna och 3 barn i en lägenhet som är 50 kvm. Vi behöver en större hyresrätt men det går inte att hitta i denna staden. Vad gör man? Dessutom kostar en del fyror här 27 000 kr i mån vilket vi verkligen inte har råd med. Hur gör ni andra som har hamnat i en situation där ni behöver större lägenhet men inte har något kapital eller kan få lån för att ni har för många barn. Innan barn kunde vi låna 3 miljoner. Nu endast 500000 kr med samma inkomster.
En skitsituation som jag inte avundas. Var sambo ett tag med en kvinna och hennes två barn på 3 rok och 75 kvm och med endast ett badrum, det fungerade inte alls. Då var det dessutom endast varannan vecka.

Fick du någon vinst när du sålde bostadsrätten? Flytta ut från stan? Kanske ut på landet i ett eget hus?

Annars så är mitt tips att läsa Fogelströms "Mina drömmars stad", där var en etta standard, och då hade man både barn och inneboende som också hade barn. Dasset fanns på gården, och där hämtade man även vatten.
Citera
2025-10-21, 14:35
Medlem
Jahbrahs avatar
Du förtäljer icke var ni bor, men man kan hyra hus för mindre än 27000 i månaden verkligen överallt, om det inte rör sig om Beverly Hills?
Dumt dock, bäst är nog att skaffa bättre jobb.
Citera
2025-10-21, 14:45
Medlem
Utgår ifrån att det är Stockholm, det måste gå att hitta en BRF typ 4a att hyra (tidsbegränsat förvisso) för 20, dock inte så centralt.
Citera
2025-10-21, 14:49
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:

Leta större ? ska göra detsamma snart, har en inneboende
Citera
2025-10-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Utgår ifrån att det är Stockholm, det måste gå att hitta en BRF typ 4a att hyra (tidsbegränsat förvisso) för 20, dock inte så centralt.

Ja men det är ju just det. Då är vi bundna till att hoppa runt i andrahandskontrakt.. inte heller så kul med tre barn
Citera
2025-10-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Du förtäljer icke var ni bor, men man kan hyra hus för mindre än 27000 i månaden verkligen överallt, om det inte rör sig om Beverly Hills?
Dumt dock, bäst är nog att skaffa bättre jobb.
Med tanke på att våra gemensamma inkomster är 50 000 kr i månaden hade det varit tufft…
Citera
2025-10-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Flytta till en stad med billigare hyreslägenheter eller vänta på att ungarna flyttar!

Vill helst inte flytta pga barnen trivs i sina skolor. Ja i värsta fall får vi väl bo kvar såhär. Ett badrum 😂😂
Citera
2025-10-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ja men det är ju just det. Då är vi bundna till att hoppa runt i andrahandskontrakt.. inte heller så kul med tre barn

Det är pendla som gäller isåfall från "hyfsat" närliggande orter.. typ Mariefred, Norrtälje liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in