Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nja, det låter som ett misstag, Adam och Eva valde att gå emot Gud, det var inget misstag, dom kunde ha ångrat sig när Gud frågade vad som hade hänt, men det gjorde dom inte, utan valde att fortsätta på ondskans väg.
Hur menar du att de valde att ”fortsätta att gå ondskans väg”? Att inte öppet ångra något man gjort betyder inte automatiskt att man tänker fortsätta att göra samma sak.
Tänk på att Eva blev lurad. Menar du då att hon automatiskt ville fortsätta att bli lurad?
Även Adam blev övertalad, det var inte så att han helt plötsligt valde att bita i frukten helt utan påverkan, så fortsatt syndande skulle i så fall kräva fortsatt påverkan, logiskt sett.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, det sker inte automatiskt, defekter kan påverka hur en människa agerar, men man har i slutändan ett eget val. Man kan alltså välja att gå emot defekternas påverkan, eller åtminstone ha den viljan även om man misslyckas. Om man misslyckas så kan man be till Gud om förlåtelse.
Det jag menade är att om defekter påverkar så är det inte ett fritt val, alltså det är fortfarande ett val, men inte ett fritt val eftersom det är påverkat. Förstår du skillnaden?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, Gud hade kunnat ta bort dom också, men då hade du och jag inte existerat, och då hade inte människor fått möjligheten att välja sida. Miljontals människor har ändå valt Guds sida under årtusendena, och dom kommer att få leva på jorden under fullkomliga förhållanden så som Adam och Eva hade.
Och Gud kunde ha förlåtit dem också. Gud kunde ha gjort många saker. Men Gud valde att förskjuta dem och förbanna dem till ofullkomliga förhållanden. Det fanns inget löfte om att de skulle kunna få leva på jorden igen under fullkomliga förhållanden så som de tidigare hade gjort.
Den delen hittades på senare, låååångt senare och är främst något från Nya testamentet. I GT är det inte mycket som nämns om att återuppstå, det är väl bara Daniel, Jesaja, Job och Psaltaren som nämner något om det.
Och något som du skulle tycka är kontroversiellt är att många forskare anser att judarna kom i kontakt med zoroastrismen efter att Persien besegrade Babylon och lät dem återvända och att det är under denna senare period (och framåt) som tron på uppståndelsen utvecklas och befästs tydligt i judendomen, särskilt i de senare delarna av GT som Daniels bok, baserat på att det inom zoroastrismen hade just samma tydliga dualism och en lära om en sista dom efter döden vid en kroppslig uppståndelse av alla döda och tanken om en himmel och ett helvete.
I GT är fokuseringen på livet här på jorden och Guds välsignelser i detta liv och den judiska tanken i Job är snarare att belöning ges för stort lidande än faktiska goda gärningar, alltså att leva rätt under stort lidande är viktigare än att enbart leva rätt. Det förklarar varför de inte gjorde motstånd mot förföljelser och hat, eftersom de såg det som en del av det lidande som de behövde utstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Varför tror du att det var oundvikligt? Jag vet inte om du har barn, men är det så du tänkte när ditt barn föddes, att detta barn kommer oundvikligen att välja brottets bana?
Det är inte jag som tror att det var oundvikligt, det är vad hela tanken om arvssynden påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast det har ju inte misslyckats, miljontals människor har valt Guds sida, och kommer att ärva det som Adam och Eva förlorade, ett paradis på jorden.
Jo, men titta på siffrorna. Det är ju inte mer än 2 promille av världens befolkning, och du kallar det för att det ”inte har misslyckats”. Tror du allvarligt att dessa siffror visar på att det var framgångsrikt?
[quote=ttsp|93271452]Vad är det som säger att en fri vilja innebär att man "lutar åt att synda"? Återigen, tänkte du så om ditt barn som föddes, att barnet kommer oundvikligen att synda?
Jag menade att om det var så lätt att Eva skulle luras eller frestas så är det definitivt så att den ”fria viljan” var riggad att påverkas enkelt och att Bibeln visar att man då följaktligen "lutar åt att synda", och det sättet att tänka visas ytterligare genom att man alltid talar om att gå den smala vägen och liknande uttryck. Har du verkligen aldrig tänkt på det? Alltså att alla kristna talar om hur svårt det är att gå den smala vägen?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vad är det som är felaktigt med att människan har en fri vilja?
Det har jag aldrig påstått, jag påstod att om en
felinriktad fri vilja ärvs så är det skapelsen som är felaktig från början om inte varje ny människa föds med en opåverkad fri vilja, alltså en fri vilja utan
nedärvda influenser. Naturligtvis finns det andra influenser i livet också, men om det finns influenser som är
nedärvda som påverkar den fria viljan så är det Skaparens fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vad/vem är det som säger att Adam och Eva hade denna inriktningen från början?
Att de föll i fällan så enkelt. Ormen lyckas fresta Eva på första försöket. Det står inget alls om att hon motstått tidigare försök eller att hon krävde särskilt stor övertalning, alltså fanns denna inriktning från början. Inte heller Adam var svår att övertala.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Bibeln förklarar inte utförligt vad som hände, och vi vet inte exakt hur det är att leva som en fullkomlig människa, men jag håller med om att det är lite svårförståeligt att dom syndade, dom hade ju allt dom behövde. Och det är svårt att förstå varför dom inte ångrade sig, utan skyllde på varandra. Om Adam och Eva hade ångrat sig, så är jag säker på att Gud hade förlåtit, och dom hade kunnat uppfylla jorden med människor och breda ut Edens trädgård.
Just det. Enklare att skylla på andra snarare än att ta ansvar är ytterligare tecken på att det var fel från början och att de inte alls var så fullkomliga. Och ånger skulle ju behöva kräva att de erkände att de gjort fel, ytterligare något som många har problem med och ytterligare tecken på att de inte alls var fullkomliga, och då var skapelsen alltså inte perfekt från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Menar du att du inte ärver/blir påverkad av dina föräldrars gener, kultur, traditioner och syn på verkligheten?
Det var inte det frågan gällde, utan det oetiska i att straffa oskyldiga barn för vad deras föräldrar har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om ett barn växer upp i en familj som är brottslingar, så är det stor risk att barnet också blir en brottsling. Men som jag har sagt så kan man gå emot detta med sin fria vilja, och som barn välja att gå emot föräldrarnas livsstil.
Jo, men som jag har sagt så är viljan inte alls fri. Att välja att gå en annan väg än ens familj kräver en mycket stark vilja, särskilt om man växer upp i en kriminell familj eftersom man då automatiskt ses som ett hot, så nej, det handlar inte om ”fri vilja”, utan om att välja trots att det innebär att man bryter med hela familjen och till och med kan bli hotad med mera på köpet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vi har ärvt alla generationers val i livet ända tillbaka till Adam och Eva, mer eller mindre, det är det som är "arvsynden", men ordet "arvsynd" existerar inte ens i bibeln, Jehovas vittnen använder inte det ordet.
Varför ska det då inte kunna finnas att någon kan vara arvsgod? Av goda föräldrar så borde man ju bli arvsgod, men det finns tydligen inte trots att det finns goda människor som föder goda människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är också Jehovas vittnens syn, barn föds(egentligen efter befruktningen) oskyldiga. Men barnet ärver föräldrarnas defekta gener.
Och det är ju just att föräldrarnas gener påstås vara defekta som gör att även skapelsen måste ha varit defekt om redan de första barnen hade defekta gener.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, det är inte riggat, och som jag sade, man kan välja det goda även om man har ADHD, sjukdomar och ofullkomlighet. Jag skulle vilja påstå att hur barnet växer upp och uppfostras och får kärlek har större påverkan än någon sjukdom.
Jo, det är riggat om man föds med en nackdel.