Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-20, 20:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om bibeln skulle vara verbalinspirerad skulle den vara oberoende av den kultur den tillkom i. För....inte skulle väl gud fader himself låta sig styras av en viss kultur.
Det du säger pekar tydligt på att bibeln är skriven av människor i ett kulturellt och religiöst sammanhang.
Så klart är Bibeln skriven av människor, tror inte att någon skulle argumentera mot det.
Att Bibeln är Guds ord är ju att den är ordet givet till människor, och det ges på språk som folk kan förstå.

Edit:
De tidigaste avsnitten ur Genesis bör intressera många fler än enbart troende, då de visar hur människor i Mesopotamien såg på östra jamna och senare västra jamna. Riktigt intressant, och också numera belagt med sekulära historiska och arkeologiska bevis.

Enligt Bibeln ska ju redan Adam fått veta ett och annat, och efter floden kan vi utgå ifrån att religionen fortfarande var etablerad och i Mesopotamien enad fram till åtminstone Babels torn. Nu skriver jag med förutsättningen att vi följer just Bibeln då övriga skrifter visserligen är intressanta men irrelevanta så sett för tråden.
Senast redigerad av LadySweden 2025-10-20 kl. 20:22.
Citera
2025-10-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så klart är Bibeln skriven av människor, tror inte att någon skulle argumentera mot det.
Att Bibeln är Guds ord är ju att den är ordet givet till människor, och det ges på språk som folk kan förstå.

Edit:
De tidigaste avsnitten ur Genesis bör intressera många fler än enbart troende, då de visar hur människor i Mesopotamien såg på östra jamna och senare västra jamna. Riktigt intressant, och också numera belagt med sekulära historiska och arkeologiska bevis.

Enligt Bibeln ska ju redan Adam fått veta ett och annat, och efter floden kan vi utgå ifrån att religionen fortfarande var etablerad och i Mesopotamien enad fram till åtminstone Babels torn. Nu skriver jag med förutsättningen att vi följer just Bibeln då övriga skrifter visserligen är intressanta men irrelevanta så sett för tråden.

Om denäldre sumeriska religionen alltjämt var etablerad i Mesopotamien efter syndafloden krävs att denna kultur inte dränktes och gick under i floden. Eller hur menar du?
Citera
2025-10-20, 20:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om denäldre sumeriska religionen alltjämt var etablerad i Mesopotamien efter syndafloden krävs att denna kultur inte dränktes och gick under i floden. Eller hur menar du?
Den var inte att betrakta som sumerisk då, floden var lokal och Noa levde strax söder om Eden.

Just sumer var dessutom speciellt vad det verkar. Folket var skilt från övriga Mesopotamien vad gäller språk och till del religion.

Om du inte kollade på detta klipp rekommenderar jag att du gör det innan vi diskuterar vidare, blir enklare då:

https://youtu.be/QRHsnLzFRZk?si=8QowXpgVe2ptbJRp
Citera
2025-10-20, 20:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att de valde att ”fortsätta att gå ondskans väg”? Att inte öppet ångra något man gjort betyder inte automatiskt att man tänker fortsätta att göra samma sak.
Tänk på att Eva blev lurad. Menar du då att hon automatiskt ville fortsätta att bli lurad?
Även Adam blev övertalad, det var inte så att han helt plötsligt valde att bita i frukten helt utan påverkan, så fortsatt syndande skulle i så fall kräva fortsatt påverkan, logiskt sett.

Vi ska nog inte vara så säkra på att Eva säger att hon blev lurad....

Ordet som översätts med "lurad" är nasha, vilket Strong översätter med betydelsen:

"beguile, deceive, greatly, utterly
A primitive root; to lead astray, i.e. (mentally) to delude, or (morally) to seduce -- beguile, deceive, X greatly, X utterly."

Paralellställe i NT är 2 tim 14:

"And Adam was not the one deceived; it was the woman who was deceived and became a sinner."

Ordet, här på grekiska, som översatts med deceived eller bedrog är apatao, vilket i Septuaginta även används i Genesis.

538 apatáō (from 539 /apátē) – properly, deceive, using tactics like seduction, giving dis*torted impressions, etc. 538 /apatáō ("lure into deception") emphasizes the means to bring in error (delusion).

[This means of deception with 538 (apatáō) is often sensual (personal desires, pleasure; cf. A. Deissmann).]
Citera
2025-10-20, 21:03
Medlem
Citat:
Den var inte att betrakta som sumerisk då, floden var lokal och Noa levde strax söder om Eden.

Just sumer var dessutom speciellt vad det verkar. Folket var skilt från övriga Mesopotamien vad gäller språk och till del religion.

Om du inte kollade på detta klipp rekommenderar jag att du gör det innan vi diskuterar vidare, blir enklare då:

https://youtu.be/QRHsnLzFRZk?si=8QowXpgVe2ptbJRp

Floden var lokal? Menar du enligt bibeln eller hur det verkligen var? 😉😎

Enligt Första Moseboken skulle gud förgöra alla människor förutom Noa och hans familj. Enligt Petrus i NT var det endast åtta personer som överlevde floden.

Broder TTSP kommer inte att vara nådig mot dig......take care.
Om jag inte minns fel är du mormon. Är det du skriver OK att diskutera inom det samfundet?
Inom JV hade det varit foten i ryggslutet och farväl till släkt och vänner.
Citera
2025-10-20, 21:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
1. Floden var lokal? Menar du enligt bibeln eller hur det verkligen var? 😉😎

2Enligt Första Moseboken skulle gud förgöra alla människor förutom Noa och hans familj. Enligt Petrus i NT var det endast åtta personer som överlevde floden.

3Broder TTSP kommer inte att vara nådig mot dig......take care.
Om jag inte minns fel är du mormon. Är det du skriver OK att diskutera inom det samfundet?
Inom JV hade det varit foten i ryggslutet och farväl till släkt och vänner.
1 Både och.

2. Definera "människor" först! Vidare handlade utplånelsen om jorden, och jorden var det område som där var "världen". Uttrycket betyder ett bestämt område (stort eller litet) där sammanhanget avgör vad som åsyftas.

3. Är inte mormon.
Citera
2025-10-20, 21:15
Medlem
Citat:
1 Både och.

2. Definera "människor" först! Vidare handlade utplånelsen om jorden, och jorden var det område som där var "världen". Uttrycket betyder ett bestämt område (stort eller litet) där sammanhanget avgör vad som åsyftas.

3. Är inte mormon.

1. OK

2. Sådana som du och jag....liksom alla andra av arten Homo Sapiens Sapiens.

3. Ok. Jag tog kanske fel. Eller kan det tänkas att du varit mormon? Du är naturligtvis inte skyldig att svara.
Citera
2025-10-20, 21:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
1. OK

3. Ok. Jag tog kanske fel. Eller kan det tänkas att du varit mormon? Du är naturligtvis inte skyldig att svara.
Bibelns definition av människa är lite olika beroende på vad för varelse det syftas på.
Adam betyder människa. Enosh är också en människa, men inte "en adam".

När Jesus hänvisar till Daniel och säger att Han är Människosonen, då hänvisar han till där Daniel ser en Adams son. Vidare var ormen (ett "djur" bland andra djur) skapad innan Adam.
Är man dessutom det minsta vetenskapligt lagd vet man att homo sapiens sapiens funnits betydligt längre tillbaka än Adam.

Däremot har alla nu levande blåögda en gemensam stamfar som beräknas ha levt för 7-10.000 år sedan någonstans i närheten av norra Iran. Anlaget som ger blå ögon ger dessutom ljusare hudfärg.
Citera
2025-10-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Låt mig förklara.
. Så dumhet är en synd. Smesos förblindelse är också en synd.

Synnerligen vänligt och kristligt sagt. OBS: ironi.
Om jag inte minns alldeles fel så säger bibeln att högmod är en dödssynd.

Man behöver dessutom inte påpeka vem som är dum. Dumskallar tenderar att tydligt avslöja sig själva.
Citera
2025-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
Bibelns definition av människa är lite olika beroende på vad för varelse det syftas på.
Adam betyder människa. Enosh är också en människa, men inte "en adam".

När Jesus hänvisar till Daniel och säger att Han är Människosonen, då hänvisar han till där Daniel ser en Adams son. Vidare var ormen (ett "djur" bland andra djur) skapad innan Adam.
Är man dessutom det minsta vetenskapligt lagd vet man att homo sapiens sapiens funnits betydligt längre tillbaka än Adam.

Däremot har alla nu levande blåögda en gemensam stamfar som beräknas ha levt för 7-10.000 år sedan någonstans i närheten av norra Iran. Anlaget som ger blå ögon ger dessutom ljusare hudfärg.

Jag är inte helt obekant med detta. Jag är lärare och undervisar bl a i biologi, även om det inte är mitt huvudämne.😎
Citera
2025-10-20, 21:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
1. OK

Jag har aldrig varit mormon.

När folk prompt vill kategorisera så brukar jag kalla mig modalist. Detta även om jag är tveksam till att jag passar in bland modalister.

Det viktiga är vad Bibeln säger, inte vad vi kallar oss. Jag tillhör inget specifikt samfund.
Citera
2025-10-20, 21:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är inte helt obekant med detta. Jag är lärare och undervisar bl a i biologi, även om det inte är mitt huvudämne.😎
Trevligt, då känner du säkert till att det var i huvudsak vita som bebodde området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in