Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som ni kan se så är avhoppare från Jehovas vittnen otroligt intresserade av personliga frågor och vill angripa personer, istället för att angripa dom bibliska frågor som Jehovas vittnen för fram.
Man är sjukt intresserade av personers alkoholvanor, om man varit otrogen o.s.v. istället för att undersöka och motbevisa bibliska frågor.
Alla avhoppare är inte sådana. Jag har även vid andra tillfällen sett att folk som diskuterar JV utan att vara JV har blivit anklagade för av vara avhoppare eller avfällingar, och det stämmer inte alltid heller.
Gäller det endast avhoppare? Jag påstår inte att samtliga vitten är sådana, men vill man tex diskutera före detta JV (oavsett om de själva valde att lämna eller blev uteslutna) eller sådana som är "andligt svaga", så finns det faktiskt vittnen som själv håller på så. Personangrepp, de är väldigt nyfikna på varför de inte längre är vittnen (och sexuell omoral dras ofta upp som en vanlig orsak) osv. Somliga är även duktiga på att kritisera och komma med personangrepp när det gäller alla som ställer frågor och som kanske är lite negativa eller kritiska till JV eller vissa frågor (som blodfrågan).
Men återigen, det gäller inte alla vittnen. Jag har haft diskussioner med trevliga vittnen, samt sådana som ännu inte är vittnen (de studerar och planerar att döpa sig längre fram).
Motbevisa bibliska frågor är jag lite nyfiken på. Måste man försöka motbevisa det? Och hur? Enligt vetenskap och arkeologi tex? Om man tex vill diskutera om syndafloden faktiskt har inträffat i verkligheten, eller om vissa personer som nämns i bibeln faktiskt har levt. Eller något liknande. Kan det helt enkelt inte vara så att man har olika tolkningar och man kan inte med säkerhet veta om ena parten har rätt och den andra parten har fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det värsta som kan hända är att du får kunskap om vad som står i bibeln:
"Guds vilja är ju att alla slags människor ska bli räddade och få ingående kunskap om sanningen." (1Tim 2:4 NV)
Nu kan man ju få kunskap om vad som står i bibeln ändå. Antingen delar av bibeln, eller hela. Det gäller även ateister eller folk som har en annan religion, då de tex kan vara nyfikna på vad som står i bibeln. Jag vet inte ens om det betraktas som det värsta. För det mesta är det nog själva dörrknackandet som är det värsta. Gäller inte bara JV för övrigt, dörrförsäljare tex har ju dåligt rykte och många ogillar dem. Många vill nog dessutom själva kunna ta kontakt med JV eller annat trossamfund, om de nu har intresse för att lära sig mer om bibeln och kanske någon bibelkurs. Om man inte lånar eller köper en bibel och läser på egen hand då.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag hade nog inte börjat läsa bibeln om inte Jehovas vittnen hade ringt på min dörr.
Man behöver hjälpa varandra att förstå bibeln:
"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: »Förstår du vad du läser?« –»Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?« svarade mannen." (Apg 8:30-31 Bibel2000)
Jag tror att folk upptäcker bibeln på olika sätt. Dörrknackande kan säkert hjälpa en del, men långt ifrån alla.
Det här med att förstå bibeln. Hur vet man ens att man har rätt tolkning och får rätt förståelse? Det finns ju mängder av olika tolkningar. Även inom ett och samma trossamfund så kan det finnas olika uppfattningar i bibliska frågor. Jag vet att Jehovas Vittnen brukar anse att de är de sanna kristna, och alla andra är falska kristna. Men kan man faktiskt vara säker på det? Man kanske skulle kunna få förståelse från annat håll?