2025-10-12, 12:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
(FB) Vem ligger egentligen bakom mordet på Charlie Kirk? ligger i KoAT
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Ja konstigt att man får se konspirationsteorier i delforumet om konspirationsteorier. Tråden ligger alltså i forumet för konspirationsteorier.
Oj, missade det! I så fall ser jag inga problem med inläggen överhuvudtaget.
Citera
2025-10-12, 12:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Oj, missade det! I så fall ser jag inga problem med inläggen överhuvudtaget.
Nemas problemas
Citera
2025-10-12, 13:25
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Inläggen raderades eftersom "zionister" i kontexten används som en omskrivning för judar.

Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, det är en lögn.

1. Majoriteten zionister är kristna, främst i USA, samt att zionismen från början var en brittisk kristen idé med anor från 1600-talet.

2. Vidare så utgörs de i dag mest namnkunniga anti-zionisterna, av just etniska judar. Dvs, de tillhör den etniska folkgruppen 'judar', men inte den ideologiska rörelsen, 'zionister'.

3. Jag har själv judiska släktingar, främst i USA och "hetsar" knappast mot dessa när jag sakligt kritiserar zionismen och dess anhängare världen över.

4. Jag har konsekvent tagit avstånd från antisemitism under min tid här i forumet, och det även om deltagaren i fråga har hållit med mig i sakfrågan avseende trådämnet.

5. Jag är även antirasist och helt för lagen om hets mot folkgrupp om sagda grupp redan utgör en utsatt minoritet i samhället.

Så, jag blir minst sagt upprörd när du säger att jag är en antisemit som "hetsar mot judar".

Det är en lögn.

Jag gjorde en annan bedömning, och utgick från hur jag tror en domstol skulle tolka dina inlägg.
Du är givetvis välkommen att återkomma med bevis som styrker att det var sionisterna som låg bakom. Ifall det tillkommer kompletterande uppgifter som styrker att du har rätt, och Flashback har agerat felaktigt, så har jag inga problem med att ändra min ståndpunkt i frågan.

Citat:
Får man inte mistänka just zionister för mord, menar du? Varför i hela friden då?

Du måste skilja på sionismen och judar som grupp.
Men detta vet du redan. Så frågeställningen handlar inte specifikt om vad man får skriva om sionister, utan om vad man får skriva om judar., eller för den delen muslimer, somalier eller annan grupp som skyddas av lagen.

Citat:
Så, zionister är enligt dig höjda över allt tvivel och har aldrig konspirerat någonsin någon gång?

Nej, sionister är inte "höjda över allt tvivel".
Läs valfri tråd om konflikten mellan Israel och Palestina, och du kommer snabbt förstå att det är tillåtet att kritisera både sionismen och sionisterna.

Du skulle även kunnat ha kallat dem för "kroknäsorna" och efteråt blivit upprörd, då kroknäsa och jude inte är samma sak. Men ifall det uppfattades att "koroknäsorna" var en omskrivning, och att det i sammanhanget var uppenbart att du menade judar, så skulle inläggen tolkas därefter. Du kan senare påpeka att detta inte var vad du menade. Men i slutänden handlar det om att göra en rimlig bedömning kring hur lagstiftaren tolkar påståendet.

admin
Citera
2025-10-12, 13:26
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDike
Allt jag kan utläsa från denna tråden är att Flashbacks admin och moderatorer inte gör skillnad på sionister och judar utan anser att det är samma sak.

Nej, det stämmer inte.
Se mitt tidigare svar i denna fråga.

admin
Citera
2025-10-12, 13:29
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Moderatorerna och admin har fel. Sionister är ingen folkgrupp.

Det är det ingen som påstår.

admin
Citera
2025-10-12, 13:35
Medlem
Citat:
Tre raderade inlägg i tråden: Vem ligger egentligen bakom mordet på Charlie Kirk?

Följande PM-diskussion har ägt rum med moderator, farbror_barbro:

Frågan är således om zionister utgör en "folkgrupp" och om så till äventyrs kan vara fallet, om jag "hetsar" mot "folkgruppen" i fråga i de tre raderade inläggen.

Och nej, att referera till mina tre raderade inlägg som "tydliga exempel på [vad] jag ska undvika om [jag] vill undvika om [jag] vill slippa radering eller varning", UTAN att förklara varför så är fallet är naturligtvis goddag yxskaft och förklarar just ingenting.

Igen:

1. Är zionisterna en folkgrupp?

2. Hetsar jag i så fall mot denna folkgrupp i mina tre raderade inlägg?

Tror du att du kan svara mig rakt och ärligt här, farbror_barbro?

Mvh
o.

Om detta faller under en folkgrupp så skulle ju i så fall nästan alla trådar i denna forum Politik / Integration och invandring hamna under samma regel.

För där kan de ju skrivas nästan vad som helst om religioner och folkgrupper utan att de händer något.
Citera
2025-10-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
"Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att

uppsåtligen,i uttalande eller i annat meddelande som sprids,uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer – eller en enskild i någon av dessa grupper – med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck,eller, sedan den 1 juli 2024, att förneka, ursäkta eller uppenbart förringa ett brott som utgör eller motsvarar folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt ett avgörande som har meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot folkrätten och avgörandet fått laga kraft, om gärningen är ägnad att uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning för en sådan grupp eller enskild som avses i första stycket."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp

Kan detta hjälpa dig att förstå hmf?

Så då är de bara sitta i varenda tråd typ under Politik Integration och invandring så är de bara anmäla alla inlägg där för hmf. För där skrivs de ju bra mycket mer hatiska saker än vad de lilla som skrevs här, hoppas då att alla moderatorer fortsätter denna linje så får vi se hur lång tid de tar innan de blir ordning och reda i Politik Integration och invandring forumet för där verkar de ju inte behövas följa varken OT eller andra regler.
Citera
2025-10-12, 14:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men detta vet du redan. Så frågeställningen handlar inte specifikt om vad man får skriva om sionister, utan om vad man får skriva om judar., eller för den delen muslimer, somalier eller annan grupp som skyddas av lagen.
Kan detta inlägg vara tillräckligt tydligt för att hävda att användaren förstår skillnaden?
(FB) PK en ny extrem religion i västvärlden

Om användaren förstår skillnaden så kan ni inte hävda att det är en omskrivning.

Jag utgår ifrån att vi kan vara överens om att TS inte reste tillbaka åtta år i tiden och planterade det inlägget för att vinna en framtida diskussion.

Enligt Flashbacks förtydligande av 1.03:
Denna regel omfattar innehåll som bryter mot lagen om hets mot folkgrupp, vilket forumet är juridiskt förpliktat att ta bort.
Förtydligandet av regeln gäller i sammanhanget när det gäller folkgrupper.
Kritisera specifika politiska förslag, ideologier eller religioner istället för att attackera hela folkgrupper. Formulera kritik utifrån åsikter och handlingar, inte utifrån individers egenskaper.
Alltså har TS gjort rätt som kritiserat en ideologi istället för en folkgrupp. Därför att han förstår skillnaden.
Citat:
Du skulle även kunnat ha kallat dem för "kroknäsorna" och efteråt blivit upprörd, då kroknäsa och jude inte är samma sak. Men ifall det uppfattades att "koroknäsorna" var en omskrivning, och att det i sammanhanget var uppenbart att du menade judar, så skulle inläggen tolkas därefter. Du kan senare påpeka att detta inte var vad du menade. Men i slutänden handlar det om att göra en rimlig bedömning kring hur lagstiftaren tolkar påståendet.
Om det hade varit "kroknäsorna", "kulturmarxisterna" eller liknande så hade jag delat ditt resonemang. Nu gäller det "sionister". Inget annat.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-12 kl. 14:29.
Citera
2025-10-12, 14:19
Medlem
Giant Squids avatar
Många judar skulle anse att det är ett hån att påstå att sionism är en vanlig omskrivning för judar..
Precis som många muslimer inte vill omskrivas med Hamas stämpel..

Därimot så har det bedrivits åtskilliga kampanjer att likställa kritik mot sionism med antisemitism och där verkar kampanjerna lyckats så bra så att kritisera att barn mördas i Palestina klassas som antisemitism.

Det är tråkigt orwellianskt som det blivit

Judinnan Hannah Einbinder uttryckte sig väl att det är bra att skilja judar och sionister åt. Därför ska man använda ordet där det passar.

Citat:
I feel like it is my obligation as a Jewish person to distinguish Jews from the state of Israel because our religion and our culture are such an important and long-standing, basically, like, institution that is really separate to this sort of ethnonationalist state."
https://www.nbcnews.com/news/us-news/hacks-star-hannah-einbinder-criticized-ice-shouted-free-palestine-emmy-rcna231320
Citera
2025-10-12, 14:24
Medlem
Citat:
Jag gjorde en annan bedömning, och utgick från hur jag tror en domstol skulle tolka dina inlägg.
Du tror att en domstol skulle tolka min användning av ordet "zionister" som en omskrivning av ordet "judar".

Är det ok att jag diskuterar eventuell zionistisk inblandning i mordet om jag klart och tydligt i tråden förklarar varför jag använder det ordet och inte t.ex. "judar" eller "israeler"?

Jag kan till och med skriva det i min signatur om ni vill?

Citat:
Du är givetvis välkommen att återkomma med bevis som styrker att det var sionisterna som låg bakom. Ifall det tillkommer kompletterande uppgifter som styrker att du har rätt, och Flashback har agerat felaktigt, så har jag inga problem med att ändra min ståndpunkt i frågan.
Måste bevisen vara bevis som i "proof", eller räcker det med att jag lägger upp mina skäl till att jag misstänker att zionister ligger bakom?

Som i means, motive and opportunity?

Citat:
Det är ju du/ni som inte tycks inse den skillnaden?

- Om jag tror att etniska judar i sin egenskap av etniska judar ligger bakom något, så skriver jag det.

- Om jag tror att zionister i sin egenskap av zionister ligger bakom något, så skriver jag det.

Att sedan både zionister och antisemiter av olika skäl försöker likställa begreppen är knappast mitt fel.

Citat:
Se ovan.

Judar är inte = zionister.

Zionister är inte = judar.

Zionister är = zionister.

Citat:
Nej, sionister är inte "höjda över allt tvivel".
Läs valfri tråd om konflikten mellan Israel och Palestina, och du kommer snabbt förstå att det är tillåtet att kritisera både sionismen och sionisterna.
Men inte misstänka att de ligger bakom mordet på Charlie Kirk?

Citat:

admin
Kroknäsorna = ett nedsättande rasistiskt uttryck i syfte att smutskasta och hetsa mot folkgruppen judar.

Zionisterna = anhängare av en politisk ideologi/rörelse = INTE en folkgrupp, som just nu genomför ett folkmord på palestinier i Gaza (för att inte gå in på vad de har pysslat med historiskt och i närtid).

Dvs, jag kan köpa att vissa kan använda begreppet som en omskrivning för judar, men då måste det i så fall påvisas i det enskilda fallet.

Inte bara hitta på att så är fallet.

Har jag visat någon som helst tendens till att vara antisemit och hetsat mot folkgruppen judar här i forumet?
Citera
2025-10-12, 14:28
Avslutad
Citat:

admin
Detta är ett argumentationsfel och kallas halmgubbe.

Varför är ni alltid så skitnödiga när det kommer till kritik mot sionism?
Citera
2025-10-12, 14:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

admin
Jag kanske har missat det men det tycks inte som vi vet hur ni gjorde den bedömning, endast att ni gjorde den bedömningen.

Som flera i tråden uppmärksammat så har det har ett internationellt drev förekommit där man försöker likställa zionism med judendomen så att man tysta kritik emot ideologin genom ex. HMF.

Självfallet kan man ju göra tvärtom och sprida judehat bakom kritik mot zionism.

Utan att veta hur bedömningen har gjorts blir ju användare oroliga att den yttrandefriheten FB står för har blivit komprimerad.

Jag köper helt argumentet att även om FB staben inte anser att HMF i själen gäller här (eller om ens lagen borde finnas) och att detta är en kompromiss för att inte dras in i rättsliga processer och riskera att förlora forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in