2025-10-11, 23:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vill understryka att jag nu talar utifrån en principiell hållning, och bryr mig inte särskilt mycket om inläggen som sådana, då jag tror inte TS egentligen ens tycker det som hen påstår, utan vill provocera fram gränser:
(FB) Var går gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp?
Vilket paradoxalt gör inläggen så pass intressanta.

Inledningsvis
Har du några exempel på där det gett fällande dom att domstolen omtolkar ett vedertaget begrepp till att gälla något annat?
För jag menar, rimligen borde i så fall exempelvis JÅ åtalats för den rubriken han egentligen ville ha hos Aftonbladet:
Åkesson: Islam är vårt största utländska hot *klick*

I förevarande fall
Det gäller - som du korrekt påpekar - ett mord, och är normalt inte inom ramen för politisk kritik. Dock gäller det en person som normalt rör sig inom politiker-kretsar. Vilket innebär att där kanske finns avsikter från grupper med en viss politisk ideologi.
Det är ju till exempel vanligt förekommande spekulation i bland annat (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Se exempel:

Jag förstår att det kan vara svårt att avgöra exakta gränsdragningar. Men skulle vara intresserad av att se mer hur du, admin, tänker om användningen av begreppet "sionist", hur pass tolererat användningen av ordet ska vara på Flashback.
Och då jag vet att du är intresserad av juridik som rör yttrandefrihetsfrågor så får du såklart - som påpekats inledningsvis - även gärna backa upp din hållning med praxis.

För just nu känner jag mig som yttrandefrihetsextremisten.
Vilket borde vara din uppgift.
Ett mycket välformulerat inlägg och det ska bli intressant att se om du får ett lika välformulerat och motiverat svar.
Citera
2025-10-11, 23:59
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Problemet är att det finns inget som indikerar att det är HMF. Vare sig i kontext eller i ett vakuum.

Jag håller med om att HMF inte ska tolereras. Men som en moderator påstod i en annan tråd:
Självklart är det bättre att tio inlägg som utgör hets mot folkgrupp slinker igenom än att en endaste oskyldig blir raderad. Men jag lever väl i det förgångna.
Jag försvarar det Flashback en gång var.
Admin försvarar det Flashback är.

Om du vill öppna ett forum som skiter i lagen får du ju se hur länge forumet kommer vara online. Det är väl bättre för alla att slippa hmf och låta kvalitet med diskussion vara viktigast. Inte att hetsa mot hbtqia eller skrika n-ordet i varje mening eller anklaga religioner eller entniciteter för allt ont i var 7:e post? Om du som forumägare vill sitta i tingsrätten varje vecka och tillåta hmf så gör det.
Senast redigerad av argaangelica 2025-10-12 kl. 00:08.
Citera
2025-10-12, 00:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Om du vill öppna ett forum som skiter i lagen får du ju se hur länge forumet kommer vara online. Det är väl bättre för alla att slippa hmf och låta kvalitet med diskussion vara viktigast. Inte att hetsa mot hbtqia eller skrika n-ordet i varje mening eller anklaga religioner eller entniciteter för allt ont i var 7:e post?
I din signatur skriver du SD=RASISTER!!. Med din (och admins) logik så utgör den signaturen hets mot folkgrupp. Är det den tolkningen du vill att Flashback ska göra?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-12 kl. 00:04.
Citera
2025-10-12, 00:05
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
I din signatur skriver du SD=rasister. Med din logik så utgör den signaturen hets mot folkgrupp. Är det den tolkningen du vill att Flashback ska göra?

Den utgör inte hmf. Hmf tar riktpunkt för att skydda minoriteter. Svenskar är inte minoritet i Sverige. Detsamma gäller man/kvinna, det är inte heller folkgrupp.

"Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att

uppsåtligen,
i uttalande eller i annat meddelande,
som sprids,
uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning,
för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer – eller en enskild i någon av dessa grupper – med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck,
eller, sedan den 1 juli 2024, att förneka, ursäkta eller uppenbart förringa ett brott som utgör eller motsvarar folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt ett avgörande som har meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot folkrätten och avgörandet fått laga kraft, om gärningen är ägnad att uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning för en sådan grupp eller enskild som avses i första stycket."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp
Senast redigerad av argaangelica 2025-10-12 kl. 00:10.
Citera
2025-10-12, 00:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du vill öppna ett forum som skiter i lagen får du ju se hur länge forumet kommer vara online. Det är väl bättre för alla att slippa hmf och låta kvalitet med diskussion vara viktigast. Inte att hetsa mot hbtqia eller skrika n-ordet i varje mening eller anklaga religioner eller entniciteter för allt ont i var 7:e post? Om du som forumägare vill sitta i tingsrätten varje vecka och tillåta hmf så gör det.
Vad har ditt inlägg att göra med TS eller Mr.RedHats inlägg att göra.

Om du vill hävda att sionister är synonymt med judar så är det faktiskt du som gör fel - och väldigt många judar skulle anse att det är du som pekar ut dem baserat på deras tillhörighet etniskt och/eller religiöst.
Citera
2025-10-12, 00:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Den utgör inte hmf. Hmf tar riktpunkt för att skydda minoriteter. Svenskar är inte minoritet i Sverige. Detsamma gäller man/kvinna, det är inte heller folkgrupp.

"Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att

uppsåtligen,
i uttalande eller i annat meddelande,
som sprids,
uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning,
för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer – eller en enskild i någon av dessa grupper – med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck,
eller, sedan den 1 juli 2024, att förneka, ursäkta eller uppenbart förringa ett brott som utgör eller motsvarar folkmord, brott mot mänskligheten, krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt ett avgörande som har meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot folkrätten och avgörandet fått laga kraft, om gärningen är ägnad att uppmana till våld mot, hota eller uttrycka missaktning för en sådan grupp eller enskild som avses i första stycket."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp
Sionism/sionister är inte en folkgrupp utan en ideologi .
Citera
2025-10-12, 00:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Den utgör inte hmf. Hmf tar riktpunkt för att skydda minoriteter. Svenskar är inte minoritet i Sverige.

Mja. Svenskar omfattas av HMF.
Vilket du bland annat kan läsa om här *klick*.

Vidare är detta en tillbakagång från tidigare ställningstagande där man angav att man bara skulle radera "när det var uppenbart". Här är det inte uppenbart.
(FB) Tolkningen av regel 1.03. (hets mot folkgrupp) är klar

I utgångspunkt med din (och numer admins tillämpning) så måste man anta att SD:are består av vita svenska medelålders män med thailändska fruar. Därmed uttrycker du i din signatur missaktning mot vita svenska män. Som är en folkgrupp. Och därmed borde din signatur raderas. Så som du och admin tolkar det alltså.

I övrigt kanske du missade mitt inlägg här där jag går igenom rekvisiten lite tydligare *klick*.
Du behöver således inte 'splaina rekvisiten för mig.

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-12 kl. 01:09.
Citera
2025-10-12, 00:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sionism/sionister är inte en folkgrupp utan en ideologi .

Sant att det är en ideologi. Man kan jämföra med "andra sidan":
Islamister, alltså Militanta islamister som begår terrorbrott. Många stater, bla. EU har förbjudit militanta islamister. (Kanske Sverige också?)

Tror att Flashbacks ledning numera är lite "skärrad" om diverse åtal, och mod helst vill inte ta det med "tång", utan att ta bort allt som "skriker" HMF.
Citera
2025-10-12, 01:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant att det är en ideologi. Man kan jämföra med "andra sidan":
Islamister, alltså Militanta islamister som begår terrorbrott. Många stater, bla. EU har förbjudit militanta islamister. (Kanske Sverige också?)

Tror att Flashbacks ledning numera är lite "skärrad" om diverse åtal, och mod helst vill inte ta det med "tång", utan att ta bort allt som "skriker" HMF.
Precis. En jättebra jämförelse är islamister och sionister .. I båda fallen handlar det om ideologi och inte om folkgrupp.

Ja, det kan handla om det - men då är det bättre att de är ärliga med att de vill vara vilken ponnychatt som helst och inte ett forum för yttrandefrihet.
Citera
2025-10-12, 01:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
TS, Admin och moderatorerna har ju sagt hur det ligger till. Flashback måste följa lagen, hur har du tänkt att det skulle fungera utan regelverk och att Flashback inte brydde sig om hmf? Nu är ju det klarlagt att hmf inte tolereras. Vad som tolereras i andra forum och sociala medier får stå för dom forumen och sociala medierna. Posterna raderades ju för 1.03 som Admin talat om för dig.

Moderatorerna och admin har fel. Sionister är ingen folkgrupp.
Citera
2025-10-12, 01:19
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Moderatorerna och admin har fel. Sionister är ingen folkgrupp.

Meh! Vänd dig till admin med din syn eller valfri mod! Vad har jag med saken att göra, inte jag som stiftat lagar i Sverige eller regler på flashback. Skriv till admin eller regeringen.. 🏳️‍🌈
Senast redigerad av argaangelica 2025-10-12 kl. 01:23.
Citera
2025-10-12, 01:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Meh! Vänd dig till admin med din syn eller valfri mod! Vad har jag med saken att göra, inte jag som stiftat lagar i Sverige eller regler på flashback. Skriv till admin. 🏳️‍🌈

Har skrivit till admin också, men du säger att det är tydligt att det rör sig om HMF och att Flashback måste följa lagen. I detta fall går Flashback mycket längre än vad lagen kräver.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sionism

Citat:
Sionism, eller zionism, (hebreiska: צִיּוֹנוּת/Tsiyyonut [t͡sijo̞ˈnut]) är en nationalistisk rörelse som uppstod i Europa under sent 1800-tal med syftet att etablera ett judisk hemland i nuvarande Israel, då en del av det Osmanska riket. [1][2]

Citat:
Sionism
Politisk rörelse som strävar efter att åstadkomma judarnas återvändande till Israel

Sionism och judar/judendom är alltså inte samma sak. Sionism är en politisk ideologi och politiska ideologier/rörelser går inte under HMF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in