2025-10-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om det var så att hon inte pensionssparade privat (vilket jag tror är väldigt vanligt) innan hon blev med barn då? Hur tänker du då?

Har du hört talas om tjänstepension? Detta är en viktig del av pensionspengarna. Sätts in av arbetsgivaren åt arbetstagaren. Om arbetstagaren jobbar dvs.

Kvinnor som är hemmafruar och tar hand om barn och hushåll, får inte tjänstepension. Och då är det helt rimligt att hennes make, som ju drar nytta och glädje av att hon sköter markservicen, sätter över pension till sin fru. Eftersom hon inte får någon tjänstepension när hon inte förvärvsarbetar.

Han får då sätta in den summa hon skulle ha haft i tjänstepension om hon arbetade, vilket får baseras på den lön som ligger för hennes yrke. Och alltså ökar år för år.

Tex. År 2021 beräknas hon ha tjänat 40 000 och tjänstepensionen beräknas till tex 4.5% = han sätter in 1800 till hennes pensionskonto varje månad.

År 2023 beräknas hon tjäna 42 00 och då ska han det året sätta in 1935 varje månad på hennes pensionskonto.

Samt även ge henne några tusenlappar/månad, typ 10 000 som hon kan köpa saker till sig själv för. Eller spara delar av och lägga undan, för sin egen ekonomiska säkerhet och trygghet.

Tycker han att detta blir för dyrt. Så kan de ju alltid göra så att hon förvärvsarbetar och därigenom får tjänstepension och egna pengar att röra sig med utöver de pengar som går till det gemensamma. Och maken får då också steppa upp och dela på ansvaret för barn, hem och hushåll.

Fast cirka 12000 per månad är väldigt billig kostnad för: barnomsorg, privat kock, privat hushållerska etc.

Men som sagt. Han kan ju välja att dela förvärvsarbete med sin fru. Och då också dela på ansvaret för barn, hem och hushållsarbetet med sin fru.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-10-07 kl. 14:55.
Citera
2025-10-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Varför godtar kvinnor låga löner?
Varför godtar män att jobba på farliga arbetsplatser? Det är väl i princip bara män som dör i arbetsplatsolyckor.
Citera
2025-10-07, 14:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag tror sexism är otillåten i Sverige. Men visst kan man lägga löner ultralågt, som sjuksköterskor, och då söker nästan bara kvinnor. Om Sverige haft sjuksköterskelöner på 70k som i Norge USA Schweiz hade fler män sökt den utbildningen.
Lite skevt att jämföra med dessa länder. Tycker du inte det?

Om vi tittar på arbetsmarknaden i Sverige, har verkligen sjuksköterskor ultralåga löner?
Citera
2025-10-07, 14:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Har du hört talas om tjänstepension? Detta är en viktig del av pensionspengarna. Sätts in av arbetsgivaren åt arbetstagaren. Om arbetstagaren jobbar dvs.

Kvinnor som är hemmafruar och tar hand om barn och hushåll, får inte tjänstepension. Och då är det helt rimligt att hennes make, som ju drar nytta och glädje av att hon sköter markservicen, sätter över pension till sin fru. Eftersom hon inte får någon tjänstepension när hon inte förvärvsarbetar.

Han får då sätta in den summa hon skulle ha haft i tjänstepension om hon arbetade, vilket får baseras på den lön som ligger för hennes yrke. Och alltså ökar år för år.

Tex. År 2021 beräknas hon ha tjänat 40 000 och tjänstepensionen beräknas till tex 4.5% = han sätter in 1800 till hennes pensionskonto varje månad.

År 2023 beräknas hon tjäna 42 00 och då ska han det året sätta in 1935 varje månad på hennes pensionskonto.

Samt även ge henne några tusenlappar/månad, typ 10 000 som hon kan köpa saker till sig själv för. Eller spara delar av och lägga undan, för sin egen ekonomiska säkerhet och trygghet.

Tycker han att detta blir för dyrt. Så kan de ju alltid göra så att hon förvärvsarbetar och därigenom får tjänstepension och egna pengar att röra sig med utöver de pengar som går till det gemensamma. Och maken får då också steppa upp och dela på ansvaret för barn, hem och hushåll.

Jaha jag tycker det verkar som att det fortsatt avsätts pengar till pension även om man är hemma som föräldraledig. Även ofta tjänstepension. Och oooooooppppppssss det verkar visst som att villkoren för tjänstepensionen ofta är förmånligare inom den offentliga sektorn där många av kvinnorna jobbar.

Förmånligare där alltså med avsättning till tjänstepension vid föräldraledighet för kvinnor än män.

Citat:
Ja, när du är föräldraledig tjänar du in till din allmänna pension eftersom föräldrapenningen är pensionsgrundande, och de flesta arbetsgivare fortsätter att betala in till din tjänstepension. Dessutom får den förälder som tjänar minst pensionsrätt för barnår för barnets första fyra år, vilket ger ytterligare intjänande till den allmänna pensionen.
Allmän pension
Pensionsgrundande föräldrapenning: Den föräldrapenning som du får från Försäkringskassan är pensionsgrundande, vilket innebär att du får pengar insatta på ditt pensionskonto även under föräldraledigheten.
Pensionsrätt för barnår: Du får också Pensionsrätt för barnår under barnets första fyra levnadsår, vilket ger en extra insättning till din allmänna pension.
Tjänstepension
Arbetsgivarens inbetalningar: De flesta arbetsgivare i Sverige fortsätter att betala in till tjänstepensionen för dig under föräldraledigheten, särskilt om din anställning omfattas av kollektivavtal.
Skillnader mellan sektorer: Villkoren för tjänstepension kan variera, till exempel är de ofta mer förmånliga inom den offentliga sektorn jämfört med privat sektor.
Citera
2025-10-07, 15:00
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Lite skevt att jämföra med dessa länder. Tycker du inte det?

Om vi tittar på arbetsmarknaden i Sverige, har verkligen sjuksköterskor ultralåga löner?
Svenska löner är sammanpressade och i princip alla tjänar 37k som en sjuksköterska, så visst har du rätt. Men en IT-konsult som sitter framför en skärm kan lätt tjäna 70k och då tycker jag yrken som räddar människoliv har för låga löner i Sverige. Men i USA Schweiz tjänar konsulten 1.5Mkr så visst har de länderna mindre sammanpressade löner.
Citera
2025-10-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför godtar män att jobba på farliga arbetsplatser? Det är väl i princip bara män som dör i arbetsplatsolyckor.

Därför att det ger mer betalt och då blir man mer attraktiv så det är en konsekvens av mäns anpassning till kvinnors krav.

Kvinnor utsätter sig för livsfarliga skönhetsingrepp för att möta mäns krav.
Citera
2025-10-07, 15:02
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Varför godtar kvinnor låga löner?
Kvinnor tycker om att göra andra till lags, de gillar konsensus och vill inte ha argumentation eller diskussion, ens om sin egen lön. Klassikern är att kvinnor betalar 10% mer för bilar, alla bilförsäljare vet att kvinnor inte prutar så de höjer sina priser. Kvinnor på ebay får mindre betalt för samma varor som män, fast man i annonsen inte kan se om det är en kvinna eller man som säljer. Men det syns indirekt i annonstexten att kvinnan vill ha mindre betalt.
Citera
2025-10-07, 15:03
Medlem
Citat:
Jaha jag tycker det verkar som att det fortsatt avsätts pengar till pension även om man är hemma som föräldraledig. Även ofta tjänstepension. Och oooooooppppppssss det verkar visst som att villkoren för tjänstepensionen ofta är förmånligare inom den offentliga sektorn där många av kvinnorna jobbar.

Förmånligare där alltså med avsättning till tjänstepension vid föräldraledighet för kvinnor än män.

Nu skrev jag inte om föräldraledighet, utan om hemmafruar. Är kvinnan hemmafru Så är det ytterst rimligt att hennes make sätter över de pengar varje månad, som hon skulle ha haft I tjänstepension. Och även cirka 10 000 per månad åt henne att röra sig med/spara.
Citera
2025-10-07, 15:43
Medlem
Citat:
Svenska löner är sammanpressade och i princip alla tjänar 37k som en sjuksköterska, så visst har du rätt. Men en IT-konsult som sitter framför en skärm kan lätt tjäna 70k och då tycker jag yrken som räddar människoliv har för låga löner i Sverige. Men i USA Schweiz tjänar konsulten 1.5Mkr så visst har de länderna mindre sammanpressade löner.

Sköter it-systemen som sjuksköterskan använder sig själva eller behövs det kanske en it-konsult?
Citera
2025-10-07, 16:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Jag jobbar själv inom offentlig sektor och kan väl säga att om jag haft samma typ av jobb med samma utbildning med samma antal år i yrket men jobbat inom privat sektor hade nog jag också tjänat betydligt mer än vad jag gör nu.

Det är klart att man kan argumentera om hur lönesättning mellan olika yrken ser ut men krasst är det ju så att eftersom offentlig sektor där många av dessa sjuksköterskor jobbar är finansierade via våra skatter så kommer ju skatterna behöva höjas rejält.
Citera
2025-10-07, 16:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu skrev jag inte om föräldraledighet, utan om hemmafruar. Är kvinnan hemmafru Så är det ytterst rimligt att hennes make sätter över de pengar varje månad, som hon skulle ha haft I tjänstepension. Och även cirka 10 000 per månad åt henne att röra sig med/spara.

Hahahahahahah mannen ska betala kostnaderna för hemmet, sätta undan pensionspengar samt ge henne 10.000 kr i månaden att röra sig med/spara. Hahahhahahahahahah
Citera
2025-10-07, 16:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hemmafru? Jag trodde vi var inne på att kvinnorna ville jobba mer och vara hemma mindre?
Det rimmar illa med hemmafru debatt. Att allt gnäll här hittills har gällt att mannen ska göra mer av det obetalda hemarbetet?

Snackar vi om hemmafruar så ska de väl göra allt hemma, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in