2025-10-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hahahahahahah mannen ska betala kostnaderna för hemmet, sätta undan pensionspengar samt ge henne 10.000 kr i månaden att röra sig med/spara. Hahahhahahahahahah

Ja, vill han ha en hemmafru, så är detta helt rimligt. Hade hon förvärvsarbetat, så hade hon ju fått betydligt mer än 10000 att röra sig med/spara. Och hon hade fått tjänstepension.

Han får väl välja: betala 12000 till sin fru varje månad, som därmed tar hand om barn, hem och hushåll. Eller Så förvärvsarbetar hon och han delar på ansvaret för barn, hem och hushåll med henne: VAB, städa, tvätta, läxläsning, hämta/lämna barn, borsta tänderna, laga mat, hålla koll på logistik kring barnen, diska, handla etc. med henne.

Varför tycker du att hon ska jobba gratis som hemmafru? Vara livegen och stå utan ekonomiskt skydd? Vara fattigpensionär? Är det jämställt tycker du?
Citera
2025-10-07, 16:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu skrev jag inte om föräldraledighet, utan om hemmafruar. Är kvinnan hemmafru Så är det ytterst rimligt att hennes make sätter över de pengar varje månad, som hon skulle ha haft I tjänstepension. Och även cirka 10 000 per månad åt henne att röra sig med/spara.

Men då håller du med mig om i diskussionen med alla som pratar om föräldraledighet så sätts det undan pensionspengar av arbetsgivare. Eller hur?

Och det visar sig att när det gäller undansättning till tjänstepensionen från arbetsgivaren så verkar det som att det är bättre villkor inom den kvinnodominerade sektorn.
Citera
2025-10-07, 16:24
Medlem
Citat:
Hemmafru? Jag trodde vi var inne på att kvinnorna ville jobba mer och vara hemma mindre?
Det rimmar illa med hemmafru debatt. Att allt gnäll här hittills har gällt att mannen ska göra mer av det obetalda hemarbetet?

Snackar vi om hemmafruar så ska de väl göra allt hemma, eller?

Ja. Ska en kvinna vara hemmafru, så behöver hon ekonomisk garanti. Maken behöver varje månad betala det hon skulle ha fått i tjänstepension, om hon hade jobbat. Och han behöver betala minst 10000 till henne att ha som egna pengar. Som hon kan röra sig med/spara.

Annars gör hon bäst i att arbeta.

Ja. Är hon hemmafru. Så gör hon allt.
Förvärvsarbetar hon, så delar man och hustru på ansvaret för barn, hem och hushåll. Precis som jag skrev.
Citera
2025-10-07, 16:28
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är klart att man kan argumentera om hur lönesättning mellan olika yrken ser ut men krasst är det ju så att eftersom offentlig sektor där många av dessa sjuksköterskor jobbar är finansierade via våra skatter så kommer ju skatterna behöva höjas rejält.
Jo, fast sedan betalar sjuksköterskan i snitt 42% i skatt inklusive MOMS så det mesta är bara en rundgång och vi hade kunnat betala 50-70k till de bästa. Det är inte ekonomin som är problemet egentligen, inte så många som har topplöner, det är avundsjukan i Sverige på högavlönade.
Citera
2025-10-07, 16:31
Medlem
Citat:
Men då håller du med mig om i diskussionen med alla som pratar om föräldraledighet så sätts det undan pensionspengar av arbetsgivare. Eller hur?

Och det visar sig att när det gäller undansättning till tjänstepensionen från arbetsgivaren så verkar det som att det är bättre villkor inom den kvinnodominerade sektorn.

Ju mindre man jobbar, desto mindre tjänstepension. Se på tex. VAB. Så, om kvinnan tar ut all föräldraledighet samt tillfällig föräldraledighet *VAB, så kommer hennes tjänstepension påverkas negativt. Liksom hennes löneutveckling, kommer påverkas negativt. Då är det ju rimligt om maken hennes sätter över 500 i månaden till henne, i förlorad tjänstepension.

Eller du kanske anser att det är rimligt att kvinnan både förvärvsarbetar, tar hand om föräldraledighet och all VAB, tar merparten av hushållsarbetet och blir en sliten fattigpensionär?

Antingen delar paret på VAB och hushållsarbetet. Eller så får maken sätta över minst 500 till frugan sin i den del hon förlorar i tjänstepension. Och inkomst för VAB.
Citera
2025-10-07, 16:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Sköter it-systemen som sjuksköterskan använder sig själva eller behövs det kanske en it-konsult?
Det viktigaste i sjuk-skötande är definitivt inte IT. Men visst kan man argumentera för det, om man känner sig lite skyldig när man har dubbla lönen mot en sjuksköterska som tar hand om ens föräldrar när de är gamla medans man själv skriver något script till en hemsida.

AI kommer att ersätta det mest basala kring programmering och lönerna på IT-personal kommer inom 5-10 år att bli under sjuksköterskans. För hon kan inte ersättas av AI.
Citera
2025-10-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför godtar män att jobba på farliga arbetsplatser? Det är väl i princip bara män som dör i arbetsplatsolyckor.
Så sluta då att hata på män som inte tar hårt arbete
Citera
2025-10-07, 16:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, vill han ha en hemmafru, så är detta helt rimligt. Hade hon förvärvsarbetat, så hade hon ju fått betydligt mer än 10000 att röra sig med/spara. Och hon hade fått tjänstepension.

Han får väl välja: betala 12000 till sin fru varje månad, som därmed tar hand om barn, hem och hushåll. Eller Så förvärvsarbetar hon och han delar på ansvaret för barn, hem och hushåll med henne: VAB, städa, tvätta, läxläsning, hämta/lämna barn, borsta tänderna, laga mat, hålla koll på logistik kring barnen, diska, handla etc. med henne.

Varför tycker du att hon ska jobba gratis som hemmafru? Vara livegen och stå utan ekonomiskt skydd? Vara fattigpensionär? Är det jämställt tycker du?

Jag har hittills i tråden inte argumenterat mot någon som pratat om hemmafruar utan om föräldraledighet och obetalt arbete i hemmet.
Jag blir dock lite nyfiken på lite av det du skriver. De där 10000 i månaden vad är det för pengar? Vad ska det täcka för kvinnan?
Om vi ska vända på det, allt det där du rabblar upp som arbetsuppgifter med barn. Finns mycket mer än det där men det skiter vi i. I mitt fall så gör jag allt det där och mycket mer och har gjort sedan barnen var små.
I jämställdhetens och rättvisans namn hur mycket tycker du att deras mamma skulle betala till mig varje månad?
Citera
2025-10-07, 16:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Varför godtar män att jobba på farliga arbetsplatser? Det är väl i princip bara män som dör i arbetsplatsolyckor.
Män dör flera år tidigare än kvinnor och att leva länge är tydligen inte det viktigaste i våra liv.
Citera
2025-10-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Män dör flera år tidigare än kvinnor och att leva länge är tydligen inte det viktigaste i våra liv.
De flesta dör dock när de dör. Det är liksom ingen prioritering man gör. Men man kan ju alltid försöka undvika farliga miljöer.
Citera
2025-10-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Så sluta då att hata på män som inte tar hårt arbete
Jag hatar inte på män.
Citera
2025-10-07, 16:39
Medlem
Citat:
Jag hatar inte på män.
Din rörelse hatar på män som är lata och precis som ni tar varje tillfälle i akt för ledighet och resa och se världen, jo
Jag har läst feminist current bl a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in