2025-10-07, 13:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
De vill ha tvångsjämställt till kvinnans fördel.

Nej det vill de inte.
Citera
2025-10-07, 13:50
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Lägre tröskel för vad? Hur vet du att de utför samma arbetsuppgifter? Investerar männen lika mycket känslor i jobbet som kvinnorna?

Om kvinnor, rent biologiskt, är mer empatiska än män. Är det verkligen kvinnornas fel att de tar mer stryk i yrkesroller där empati och känslor spelar EXTREMT stor roll? Kvinnorna kan ju inte råda över sin biologi, eller hur?

Jag arbetar inom djursjukvården och försöker distansiera mig så mycket som möjligt från den emotionella biten eftersom jag vet att det är den biten som knäcker oss. Jag fokuserar på mer tekniska saker, en ren överlevnadsstrategi men likt förbannad måste man när man tar hand om sjuka människor (som jag också har jobbat med) eller djur ta den där emotionella biten också. Det är också den emotionella biten som djurägarna (eller anhöriga till människor) uppskattar. Det är en väldigt svår balans att hålla.
Så är det, man kan inte och bör antagligen inte ändra på sig själv. Om man vill lägga ner känslor på sjuka människor eller djur så ska man göra det. Jag gör enbart saker i mitt arbete som jag vill (är min egen chef).

Självklart är kvinnor mer empatiska än män, via biologin. Det är inte "kvinnors fel", det är så kvinnor är, och jag trivs bra på sjukhus omgiven av människor som bryr sig och jag frågar alltid efter en kvinnlig läkare för de är mer empatiska. Synd att arbetsgivaren Landstinget ska utnyttja denna empati till att hålla nere löner och ständigt öka stress och byråkrati. Jag har ingen lösning på det, men kvinnor kan ju träna lite lätt på att inte ta hela arbetsplatsens problem som sina om de vill.

Manliga och kvinnliga sjuksköterskor är anställda för att göra samma jobb, och nog tror jag att de gör ungefär samma uppgifter? Däremot säger männen sannolikt mer NEJ när chefen frågar om en extra arbetsuppgift, och stressas inte lika lätt att genast hjälpa om klockan ringer hos en patient. Men jag vet inte. En ständig oro på hennes arbetsplats kirurgen, får jag iallafall höra av min fru.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-07 kl. 13:53.
Citera
2025-10-07, 13:55
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Sjukskrivningarna beror till stor del på att kraven överstiger resurserna. Kvinnor förväntas jobba som om de inte hade barn, och ta hand om barn och hushåll som om de inte hade jobb. När sanningen är att många av dem har både barn och jobb. Det blur en omöjlig ekvation att förväntas var en "förvärvsarbetande hemmafru". Så där ligger stress och press och ständigt dåligt samvete, då hon inte lever upp till motstridiga förväntningar. Jobbar hon dessutom i ett sk. Kontaktyrke, så är risken stor för etisk stress etc. Och så blir hon utmattad. Och sjukskriven. Och får lära sig sätta gränser och tänka annorlunda och börjar då må bra.

Men hon hade kunnat må bra redan från start om hon fick den verktygslådan redan innan hon blev slutkörd. Och om maken steppade upp i familjen och om arbetsgivare visade större förståelse för att ekvationen är svår att få ihop.
Jo, kvinnor behöver nog en "verktygslåda" för att må bättre på sina jobb. Män verkar redan ha den. Och män behöver en "verktygslåda" för att ta hand om barn. Jag har 5 st, de första 2 var jag hemma minimalt med och jobbade som konsult istället. Men från nr 3 fattade jag att barnen behövde mig mer än jobbet och stannade hemma halvtid. Så jag fick min verktygslåda så småningom.

Eftersom det är en feministtråd så tänker jag klaga på feministerna som inte i något av de två ovanstående exemplen är redo med en fungerande verktygslåda. De vill istället tvinga män att vara hemma med sina barn och kvinnor att ha ett för ansträngande jobb. Utan verktygslådor eftersom Vänsterfeministerna per definition inte får tycka att män och kvinnor är olika.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-07 kl. 13:57.
Citera
2025-10-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Sexism

Eller ett konstaterande.
Citera
2025-10-07, 13:58
Medlem
Citat:
Nej det vill de inte.

Tycker du.
Citera
2025-10-07, 14:00
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Hur såg de kvinnliga sjuksköterskornas hemförhållanden ut som ni undersökte? Var det något åldersspann som stack ut? Hur många hade invandrarbakgrund? Hur många hade barn och i vilken ålder var barnen? Hur många var ensamstående med barn?
Män är så mycket enklare att anställa. Man behöver inte ställa dessa frågor om män. De bara funkar på jobbet. Min åsikt är därför att män är värda mer i lön. Utom som läkare, där jag bara väljer kvinnliga, som därmed är värda mer i lön än män eftersom de är empatiska och jag blir frisk av empati.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-07 kl. 14:35.
Citera
2025-10-07, 14:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Precis

Om det var så att hon inte pensionssparade privat (vilket jag tror är väldigt vanligt) innan hon blev med barn då? Hur tänker du då?
Citera
2025-10-07, 14:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Sexism
Hypergami är sexism utövat av kvinnor mot män i sådana fall.
Citera
2025-10-07, 14:10
Medlem
Citat:
Nej det vill de inte.

Protect and provide sitter tydligen djupt präglat och ändras inte på 2-3 generationer.
Citera
2025-10-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Män är så mycket enklare att anställa. Man behöver inte ställa dessa frågor om män. De bara funkar på jobbet. Min åsikt är därför att män är därför värda mer i lön. Utom som läkare, där jag bara väljer kvinnliga, som därmed är värda mer i lön än män eftersom de är empatiska och jag blir frisk av empati.

Om kvinnor är billigare och bättre att anställa borde ju arbetsgivarna bara anställa kvinnor.
Citera
2025-10-07, 14:36
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Om kvinnor är billigare och bättre att anställa borde ju arbetsgivarna bara anställa kvinnor.
Jag tror sexism är otillåten i Sverige. Men visst kan man lägga löner ultralågt, som sjuksköterskor, och då söker nästan bara kvinnor. Om Sverige haft sjuksköterskelöner på 70k som i Norge USA Schweiz hade fler män sökt den utbildningen.
Citera
2025-10-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag tror sexism är otillåten i Sverige. Men visst kan man lägga löner ultralågt, som sjuksköterskor, och då söker nästan bara kvinnor. Om Sverige haft sjuksköterskelöner på 70k som i Norge USA Schweiz hade fler män sökt den utbildningen.

Varför godtar kvinnor låga löner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in