2025-10-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så känner jag också, nollränte-perioden var en katastrof i alla länder och byggde upp bubblor som gav den största överföringen av pengar någonsin i världshistorien, från Svensson till de rika, i USA och i Sverige. Svensson fick betala i form av inflation, som tog upp räntorna i USA först och sedan i andra länder. Den inflationen kan mycket väl komma tillbaka, vi har aldrig producerat med fiat-pengar, och då tickar inflation och räntor upp igen. Notera att USA har mycket högre ränta än i Sverige, US FED tror inte alls att inflationen är över.

USAs statsskuld växer ohämmat (30 trillion USD nu?) och alla är eniga om att den enbart kan betalas tillbaka med inflation dvs alla betalar lite i taget. Som man gjorde på 1950-talet och på 1970-talet. Då pratar vi räntor på 15% och ingen hade naturligtvis pengar på börsen i det läget och en lyxvilla Danderyd kostade 1-2 mkr för ingen hade råd med mer.

Citera
2025-10-06, 14:11
Medlem
Citat:
Jag tar inga beslut efter youtube-filmer.
Varför hänvisar du till Youtubefilmer då?

Citat:
Mina youtube-länkar är från kanaler som är experter på ekonomi, och finanskanaler som bloomberg och FT.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-06 kl. 14:17.
Citera
2025-10-06, 14:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför hänvisar du till Youtubefilmer då?
De är den bästa källan till aktuell djup börs-information som finns. Men jag tar aldrig beslut som en enskild video ger. Det finns ingen som vet "köp det här/säljs det här" och alla som tror det eller låtsas det har hållit på kort tid på börsen och kan ignoreras. ringhals är en sådan. Men så länge börsen upp så går han upp!
Citera
2025-10-06, 14:18
Medlem
Citat:
De är den bästa källan till aktuell djup börs-information som finns. Men tar aldrig beslut som en enskild video ger. Det finns ingen som vet "köp det här/säljs det här" och alla som tror det eller låtsas det har hållit på kort tid på börsen
Känns som om du tappat greppet om vad du skriver och vad du svarar på.
Citera
2025-10-06, 14:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Känns som om du tappat greppet om vad du skriver och vad du svarar på.
Hur det nu kan vara svårtolkat med "De är den bästa källan till aktuell djup börs-information som finns".

Det går nog inte att veta vem som tappat greppet.
Citera
2025-10-06, 14:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag tycker det mesta tyder på lågräntemiljön är historia, det är bara en stor del av folket i världen som fortfarande tror att nollräntor är det normala, ungefär som vår egen riksbank som nyss sänkte räntan trots att inflationen är över målet.
Ungefär samma sak i USA och där påhejat av idioten dom valt till president.

Marknaden har genomskådat det och guldet rusar uppåt men det är bara en tidsfråga innan världens centralbanker måste börja höja räntorna för att hålla ner inflationen och då vänder investerarna på klacken för att snarast komma ur sina placeringar.

Titta på hur 10-årsräntan saktar tickar på uppåt.

Lågräntemiljö är väl från runt dagens nivå och någon procent upp eller två inte noll eller minusränta vad det nu var för ryck Riksbanken fick.
Citera
2025-10-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Lågräntemiljö är väl från runt dagens nivå och någon procent upp eller två inte noll eller minusränta vad det nu var för ryck Riksbanken fick.

Tja, en negativ realränta är ju definitivt en låg ränta.
Citera
2025-10-06, 17:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Tja, en negativ realränta är ju definitivt en låg ränta.

Ja men det jag menade var att det vi såg under senaste högkonjunkturen var extremt i förhållande till en normal lågräntemiljö.

Och jag förstod inte varför Riksbanken hade minusränta för att få upö inflationen.
Citera
2025-10-06, 18:05
Medlem
Adelsdams avatar
Zeberg: Vi är nära toppen på börsen

Börserna i både USA och här i Europa fortsätter att handlas runt rekordnivåer

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/ze...pen-pa-borsen/
Citera
2025-10-06, 18:32
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Att denna idiot får utrymme i media är fascinerande men jag antar att när man är döende så tar man alla klicken man kan få.

Han postar samma skit om och om igen och flyttar bara fram datumet. "LARGEST CRASH SINCE 1929!!!!!!!! BLOW OFF TOPPP!!!!"

https://x.com/HenrikZeberg/status/1605163373628358656
Enligt detta inlägg skulle S&P500 toppa slutet på 2023 och idag mitten på 2025 skulle den stå i 2000. Frågan är om han är efterbliven eller bara säljer till sina efterblivna följare.

https://x.com/search?q=from%3Ahenrik...d_query&f=live
Här kan man förkovra sig i spådomar om värsta kraschen i mannaminne, finns mer inlägg än jag orkade scrolla. Går säkert att ändra sökord till crash, recession och annat domedagskraxande.
Citera
2025-10-06, 21:45
Medlem
Småsparare har förlorat, Stora investerarare har redan viktakt till ädelmetaller! Stor sälj kommer!
Senast redigerad av piiluu 2025-10-06 kl. 22:16.
Citera
2025-10-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Han har tjatat om det där i 10 år. Totalt ointressant vad han säger. Oavsett om börsen kraschar eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in