2025-10-07, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Zeberg: Vi är nära toppen på börsen

Börserna i både USA och här i Europa fortsätter att handlas runt rekordnivåer

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/ze...pen-pa-borsen/

Under perioderna 1983-1989, 1995-2000, 2004-2007, 2013-2021 och 2025-? stod väl börserna på ATH(-ish) mer eller mindre var och varannan dag. Lär konstant ha funnits massvis med (i olika grad, befogade) varningar om saker som kunnat gått åt fanders även då. Men att sälja 1985, 1996, 2005 och 2014 för att ”vänta in den stora kraschen”, har de senaste 40 åren inte varit en jättebra affär.

Hur de kommande åren ser ut, vet ingen (förutom synska FB-dasar) och man bör kanske inte dra superhöga växlar enbart på historik. Men något kan man ju alltid kanske lära sig av historien. Iaf ha den som ett komplement till nutidsanalysen.
Citera
2025-10-07, 08:22
Medlem
Klassikern är väl, att när taxichauffören börjar prata aktier så är det dags att sälja. Hur tusan ska man göra då när vi får självkörande taxibilar?

Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Småsparare har förlorat...
Nja. I år har Omxs30 gått upp dryga tio procent. Helt okej kan jag tycka, och bättre än snittåret. Men visst, tänker man bli megarik så kanske det inte är något att hurra för.
Citera
2025-10-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nja. I år har Omxs30 gått upp dryga tio procent. Helt okej kan jag tycka, och bättre än snittåret. Men visst, tänker man bli megarik så kanske det inte är något att hurra för.
Efter reavinstskatt är väl inflationen högre om man mäter den som på åttiotalet?
Citera
2025-10-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Efter reavinstskatt är väl inflationen högre om man mäter den som på åttiotalet?
Det jag skrev har med dagens siffror att göra. Den jag svarade påstod att småsparare har förlorat, vilket jag tolkade som att småspararna har förlorat nu, typ i år.

Även över tid har det gått bra för småsparare, så de har generellt inte förlorat. Sedan finns det såklart alltid de som tjänat mer, men det innebär inte att de som tjänat mindre på börsen förlorat.

De som fått in mindre än inflationen är de som haft sina pengar på sparkonton i sin lönebank, eller ännu värre, på sina lönekonton. Räntan på mitt sparkonto i min lönebank är visst på 0.1%, om jag inte har över en miljon där. Då tror jag den är på 0.25%.
Citera
Igår, 12:14
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Tunga varningar om börsen duggar nu tätt. Bank of England, JP Morgan och IMF har senaste dygnet varnat för en överhettad aktiemarknad och risk för ras.

– Det finns flera orosmoment som bubblar där ute, säger investeringschefen Jon Arnell.

https://efn.se/tunga-varningarna-om-...ubblar-dar-ute
Citera
Igår, 17:36
Medlem
Börjar det nu eller är det bara lite tullhets mot kina?
Citera
Igår, 18:54
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
https://efn.se/tunga-varningarna-om-...ubblar-dar-ute
När JP Morgan varnar för ras är det förmodligen köpläge. De vill bara att småsparare ska sälja så att de kan köpa in sig billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in