2025-10-06, 12:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Men hör av dig om ett år då så får vi se om OMXS30 är eller har varit 30% lägre då än idag.
OK du vet inget om "fasen på konjunkturcykeln i Sverige".

Vi ses om en månad. 50/50 om du eller jag vinner eftersom det är ett kort tidsspann, men oktober är nog ner oftare än upp om man vill googla exakt sannolikhet.
Citera
2025-10-06, 12:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
OK du vet inget om "fasen på konjunkturcykeln i Sverige".

Vi ses om en månad. 50/50 om du eller jag vinner eftersom det är ett kort tidsspann, men oktober är nog ner oftare än upp om man vill googla exakt sannolikhet.

Fast nu är det kommande oktober detta gäller, vad som hänt tidigare spelar ju ingen roll.
Citera
2025-10-06, 12:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Fast nu är det kommande oktober detta gäller, vad som hänt tidigare spelar ju ingen roll.
Ännu en novis-kommentar. Anledningen till att många krascher eller korrigeringar skett i oktober t.ex 1929 och 1987 är att företagen redovisar spannet för kvartal 4 då samt att många lån läggs om inför årsskiftet det sista kvartalet. Sagt i någon av mina usla ekonomikanaler.
Citera
2025-10-06, 12:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Bostadskraschen kommer samtidigt med börskraschen, när räntorna/inflationen tar fart när corona-effekterna ska städas upp. Vi har precis lånat till en andra lägenhet, räntorna är 1.1%, det är het sjukt billigt att lägga till en miljon genom att bjuda över och bjuda över på sin drömlägenhet. Men en miljon är mycket pengar och tar 10-20 år för genomsnittssvensken att spara ihop.

Skrev inte du just att börs och bostadspriser inte hängde ihop?
Citera
2025-10-06, 12:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Att ha teorier om hur börsen kan tänkas gå utan faktakunskap, är det din strategi? OK.

Efter att ha varit 27 år på börsen vill jag tipsa om rasen som kommer titt som tätt och som spolar bort samtliga vinster fem år tillbaka. Nu väntar jag på nästa. De kommer. Alltid.

Rasen kommer oftare och oftare men återhämtningarna går fortare och fortare, har du noterat det?
Citera
2025-10-06, 12:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Rasen kommer oftare och oftare men återhämtningarna går fortare och fortare, har du noterat det?
Nej det är inget jag känner igen. Tvärtom är perioden 2008-2022 den överlägset längsta perioden med en bull run någonsin i USA-historien, om man räknar bort den kortlivade corona-crashen i mars-juni 2020.

Ett väldigt starkt argument för en korrigering i USA. Men det argumentet har gällt ända sedan 2022 så något stämmer inte.
Citera
2025-10-06, 12:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Skrev inte du just att börs och bostadspriser inte hängde ihop?
Bostadspriserna häger ihop med räntorna, som jag skriver: om de går upp så går bostäderna ner. Korrelationen med aktierna är svagare, men under höginflationsår = hög ränta går i allmänhet börsen ner.
Citera
2025-10-06, 12:50
Medlem
Citat:
Att ha teorier om hur börsen kan tänkas gå utan faktakunskap, är det din strategi? OK.
Har jag sagt det?
Citat:
Efter att ha varit 27 år på börsen vill jag tipsa om rasen som kommer titt som tätt och som spolar bort samtliga vinster fem år tillbaka. Nu väntar jag på nästa. De kommer. Alltid.
Bara 27 år? Hur gjorde du innan det fanns Youtubefilmer?
Citera
2025-10-06, 13:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Bostadspriserna häger ihop med räntorna, som jag skriver: om de går upp så går bostäderna ner. Korrelationen med aktierna är svagare, men under höginflationsår = hög ränta går i allmänhet börsen ner.

Och nu när det är lågröntemiljö så letar sig pengarna till börsen och det blir väl ungefär 3% direktavkadtning där närmsta åren. utdelningarna blir sannolikt i snitt oförändrade eller aningen höjda.
//Ringhals3 med 54 år på börsen.
Citera
2025-10-06, 13:50
Medlem
Citat:
Och nu när det är lågröntemiljö så letar sig pengarna till börsen och det blir väl ungefär 3% direktavkadtning där närmsta åren. utdelningarna blir sannolikt i snitt oförändrade eller aningen höjda.
//Ringhals3 med 54 år på börsen.

Jag tycker det mesta tyder på lågräntemiljön är historia, det är bara en stor del av folket i världen som fortfarande tror att nollräntor är det normala, ungefär som vår egen riksbank som nyss sänkte räntan trots att inflationen är över målet.
Ungefär samma sak i USA och där påhejat av idioten dom valt till president.

Marknaden har genomskådat det och guldet rusar uppåt men det är bara en tidsfråga innan världens centralbanker måste börja höja räntorna för att hålla ner inflationen och då vänder investerarna på klacken för att snarast komma ur sina placeringar.

Titta på hur 10-årsräntan saktar tickar på uppåt.
Senast redigerad av 4shoshin 2025-10-06 kl. 13:58.
Citera
2025-10-06, 13:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag tycker det mesta tyder på lågräntemiljön är historia, det är bara en stor del av folket i världen som fortfarande tror att nollräntor är det normala, ungefär som vår egen riksbank som nyss sänkte räntan trots att inflationen är över målet.
Ungefär samma sak i USA och där påhejat av idioten dom valt till president.

Marknaden har genomskådat det och guldet rusar uppåt men det är bara en tidsfråga innan världens centralbanker måste börja höja räntorna för att hålla ner inflationen och då vänder investerarna på klacken för att snarast komma ur sina placeringar.
Så känner jag också, nollränte-perioden var en katastrof i alla länder och byggde upp bubblor som gav den största överföringen av pengar någonsin i världshistorien, från Svensson till de rika, i USA och i Sverige. Svensson fick betala i form av inflation, som tog upp räntorna i USA först och sedan i andra länder. Den inflationen kan mycket väl komma tillbaka, vi har aldrig producerat mer fiat-pengar, och då tickar inflation och räntor upp igen. Notera att USA har mycket högre ränta än i Sverige, US FED tror inte alls att inflationen är över och förtroendet för USAs upplåning vacklar och pressar upp räntor och ner USD.

USAs statsskuld växer ohämmat (30 trillion USD nu?) och alla är eniga om att den enbart kan betalas tillbaka med inflation dvs alla betalar lite i taget. Som man gjorde på 1950-talet och på 1970-talet. Då pratar vi räntor på 15% och ingen hade naturligtvis pengar på börsen i det läget och en lyxvilla Danderyd kostade 1-2 mkr för ingen hade råd med mer till de räntorna.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-06 kl. 14:06.
Citera
2025-10-06, 14:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har jag sagt det?
Bara 27 år? Hur gjorde du innan det fanns Youtubefilmer?
Jag tar inga beslut efter youtube-filmer. Kring 1998 började internet sprida sig och det fanns bra hemsidor redan när jag började t.ex di.se och ekonomi24.se. Innan dess läste man DN och afv och den som hade råd DI.

Dagens investerare har inte tillgång till bättre information. bara MER information. Och des-information, och de är oerhört lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in