2025-08-04, 16:27
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Expert: Svensk ekonomi har bottnat – köplägen på börsen

En vändning för den svenska konjunkturen är på gång, säger Alpcot-förvaltaren Jonas Olavi till EFN. Han pekar bland annat på stigande BNP-tillväxt och ökad affärsaktivitet på börsen.

– Sverige har passerat botten. Flera europeiska länder har också passerat botten.

https://omni.se/expert-svensk-ekonom...orsen/a/dRV6Bq
Citera
2025-08-05, 12:20
Medlem
Kommer børsen någonsin gå ner igen tror ni?? Eller ær det bara att pumpa in køp nu!!
Citera
2025-08-06, 21:30
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
https://omni.se/expert-svensk-ekonom...orsen/a/dRV6Bq
Menar du att det stämmer?

Det vore väl väldigt osannolikt att europa inklusive sverige inte drabbades av usas tullar tex.
Citera
2025-08-07, 20:31
Medlem
Bob-Dylans avatar
Nu är det hög tid för en korrektion.
Citera
2025-08-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Nu är det hög tid för en korrektion.
Sedan tråden startades för dryga fyra år sedan, har ökningen på OMXS30 varit lägre än snittet.
Citera
2025-08-07, 20:53
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Sedan tråden startades för dryga fyra år sedan, har ökningen på OMXS30 varit lägre än snittet.

Ja, köpte man sommaren 2021 så har det stått stilla.

Jag brukar inte ropa varg men har en stark känsla av att hösten bjuder på en korrektion (obs, inte detsamma som en krasch nödvändigtvis).
Värderingarna är för höga och mycket är ologiskt för mig. Som exempel har mina få schweiziska innehav gått upp ordentligt igår och idag, när Schweiz blivit låsta med 39% tullar de inte lyckats förhandla ner. Hmm.
Europeiska halvledarbolag (tittar bara på ASML och ASM som jag sitter på) ökar idag, när nyheten kommer att nyckfulle Trump nu -inte- undantar halvledare från EUs 15% tullsats. Hmm.

Jag förstår inte riktigt den optimism som råder just nu. Sitter på händerna tills vidare.
Citera
2025-08-07, 21:03
Medlem
Citat:
Som exempel har mina få schweiziska innehav gått upp ordentligt igår och idag, när Schweiz blivit låsta med 39% tullar de inte lyckats förhandla ner. Hmm.
I dag tittar man mycket på framtiden, mer än vad ett bolag verkligen får in i dagsläget.

Det kan vara så att man gällande dina schweiziska innehav trott på ännu högre tullar, eller att man ogillade osäkerheten. När sedan tullarna är klara (jaja, man tror det), så infinner sig ett visst lugn.

Citat:
Jag förstår inte riktigt den optimism som råder just nu. Sitter på händerna tills vidare.
Var ser du den optimismen? Min känsla är att de flesta är ganska osäkra i nuläget.

Har man lång sparhorisont så drabbas man inte så hårt av en eventuell krasch eller korrigering.
Citera
2025-08-07, 22:01
Medlem
Citat:
Jag brukar inte ropa varg/…/

Bitch, please…
Citera
2025-08-08, 15:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Bitch, please…

Jaja.

Vad tycker du själv då?

Jag är fortfarande investerad men konstaterar att börsen varit tråkig under sommaren då det varit sån djävulsk girighet men jag kanske är den udda.
Citera
2025-08-09, 09:48
Medlem
Citat:
Värderingarna är för höga och mycket är ologiskt för mig. Som exempel har mina få schweiziska innehav gått upp ordentligt igår och idag, när Schweiz blivit låsta med 39% tullar de inte lyckats förhandla ner. Hmm.
Beror på vilka schweiziska bolag du har aktier i. De som nu drabbas av tullarna är framförallt små och medelstora företag som har tillverkning i Schweiz. Exempelvis Thermoplan som tillverkar kaffemaskiner till Starbucks, samt en hel massa klocktillverkare. Dessa företag är oftast inte börsnoterade. De stora schweiziska företagen är multinationella och tillverkar mycket på plats (där de säljer) eller i Kina/Sydostasien.
Läkemedelsindustrin (för närvarande undantaget från tullarna) lär drabbas mer om Trump lyckas få dem att sänka priserna i USA.
Citera
2025-08-09, 17:11
Medlem
Citat:

Jaja.

Vad tycker du själv då?

Jag är fortfarande investerad men konstaterar att börsen varit tråkig under sommaren då det varit sån djävulsk girighet men jag kanske är den udda.

Vad jag tycker? Det är helt klart lite bubbligt på sina håll. Hela AI-grejen minner lite om IT-bubblan. Tror Nvidia m.fl. kommer få ”rätt i sak” men värderingarna har gått upp lite väl snabbt för min smak. Tror definitivt vi kommer få se lägre nivåer. Frågan är bara när…

Bubblor går dock att göra sig en hacka på. Men dilemmat är som alltid att avgöra var i bubblan vi befinner oss. Är dagens läge motsvarande 1997 eller 1999? AI-bubblan kan ha 3-4 urstarka börsår framför sig, men kan lika gärna också spricka på tisdag. Ingen vet. Och det är ingen idé att ens fundera över det - synsk är ingen. De som lyckas tajma har ofta bara haft tur.

Därför ligger jag kvar. Krascher kommer och går - mänskligheten och den långsiktiga uppgången består. Ligg kvar för att inte missa uppgångarna och fortsätt köp och investera i tider av nedgång. Så blir du en vinnare över tid.
Citera
2025-08-09, 17:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Vad jag tycker? Det är helt klart lite bubbligt på sina håll. Hela AI-grejen minner lite om IT-bubblan. Tror Nvidia m.fl. kommer få ”rätt i sak” men värderingarna har gått upp lite väl snabbt för min smak. Tror definitivt vi kommer få se lägre nivåer. Frågan är bara när…

Bubblor går dock att göra sig en hacka på. Men dilemmat är som alltid att avgöra var i bubblan vi befinner oss. Är dagens läge motsvarande 1997 eller 1999? AI-bubblan kan ha 3-4 urstarka börsår framför sig, men kan lika gärna också spricka på tisdag. Ingen vet. Och det är ingen idé att ens fundera över det - synsk är ingen. De som lyckas tajma har ofta bara haft tur.

Därför ligger jag kvar. Krascher kommer och går - mänskligheten och den långsiktiga uppgången består. Ligg kvar för att inte missa uppgångarna och fortsätt köp och investera i tider av nedgång. Så blir du en vinnare över tid.
Mycket klokt inlägg.

Jag håller med dig kring att AI - även om det de facto är framtiden - känns otroligt hypad just nu och många likheter med IT-bubblan kan diskuteras. Frågan är bara hur man bäst ska hantera detta?

Jag är själv fullinvesterad just nu (bortsett från en mindre post i räntor) och fortsätter månadsspara i aktier. Dock vill man ju gärna ha lite torrt krut att investera när väl AI-bubblan spricker. Ska man börja lägga undan pengar i likvida? Eller ska man köra på värdepapperskrediten när börsen kraschat? Som du skriver är ju börskrascher ett utmärkt sätt att tjäna pengar om man har stålar att gå in med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in