2025-10-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Så jävla äckligt! Men det lustiga är ju att liknande inte hänt tidigare. Alltså lika stort utbrott. Jävligt mystiskt allting

Jag håller med! Verkligen mystiskt…
Citera
2025-10-06, 16:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Det måste ju gå under begreppet "bristande hygien" detta

Ja, eller felaktig livsmedelshantering.
Citera
2025-10-06, 17:14
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med! Verkligen mystiskt…

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja, eller felaktig livsmedelshantering.
Men jag fattar inte. För om det nu är semifreddon, som det sägs i Expressen att det förmodligen är, då borde det ju inte finnas på ytor också 🤨🧐. Eller jobbar nån med extrem tremor där? Just det. en av ägarna hade ju grova alkoholproblem tidigare. Skakig på tassen 😏
Citera
2025-10-06, 17:14
Medlem
Citat:
Det måste ju gå under begreppet "bristande hygien" detta

Ja, om ca 25 av 50 tagna prover innehållit listeria kan man utgå från att något i hygienkedjan brustit ordentligt
Senast redigerad av insekterna 2025-10-06 kl. 17:18.
Citera
2025-10-06, 17:20
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Ja, om 25 av 50 tagna prover innehållit listeria kan man utgå från att något i hygienkedjan brustit ordentligt
Det sjuka och äckliga är att sånt här stort utbrott, och med friska människor som dessutom fått sepsis av skiten, inte förekommit tidigare. TROTS hundratals äckliga sunkna hak och tvivelaktiga pizzerior etc där personalen har noll hygientänk. Tänker närmast på Max som förvarade milk shake i skurhinkar under rengörning och körde toalettringar i diskmaskinen - ÄNDÅ var det inte denna kaliber.
Allt detta är ju ytterst mystiskt.....

Kan också säga att jag varit nyfiken på Pink Royal, men skulle ALDRIG vilja sätta min fot där! Inte på nån av hans ställen f.ö. Man mår illa bara man tänker tanken
Citera
2025-10-06, 17:39
Medlem
Citat:
Men jag fattar inte. För om det nu är semifreddon, som det sägs i Expressen att det förmodligen är, då borde det ju inte finnas på ytor också 🤨🧐. Eller jobbar nån med extrem tremor där? Just det. en av ägarna hade ju grova alkoholproblem tidigare. Skakig på tassen 😏

Att Listeria hittats på flera ytor betyder att miljön också var smittad…
När man senare hittar Listeria på kanske bänkar, kylrännor, golvbrunnar och redskap visar det att bakterien redan etablerat sig i lokalen… Det innebär att kaffe-semifreddon troligen blev kontaminerad där – inte att den själv var ursprunget till smittan.Med andra ord:Listerian kom inte från semifreddon — semifreddon blev offret som förde smittan vidare…

Men detta är bara spekulationer än så länge.
Citera
2025-10-06, 17:56
Medlem
Citat:
Det är en myt, eller så har man lika stort energibehov som en skogshuggare
14-15 smårätter blir man normalt sett mätt på
nej det blir man inte... Brukar behöva en 150-grams burgare efter sådana menyer.
Citera
2025-10-06, 18:27
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej det blir man inte... Brukar behöva en 150-grams burgare efter sådana menyer.
Jamen då är det inte mer än rätt att du lämnar plats för oss med mindre magsäck 🙃.
Menar du att du normalt sätt inte blir mätt på 150 g heller? Trycker du i dig 2 x 150 g när du äter hamburgare?
Citera
2025-10-06, 18:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Det sjuka och äckliga är att sånt här stort utbrott, och med friska människor som dessutom fått sepsis av skiten, inte förekommit tidigare. TROTS hundratals äckliga sunkna hak och tvivelaktiga pizzerior etc där personalen har noll hygientänk. Tänker närmast på Max som förvarade milk shake i skurhinkar under rengörning och körde toalettringar i diskmaskinen - ÄNDÅ var det inte denna kaliber.
Allt detta är ju ytterst mystiskt.....

Jag har ställt mig samma fråga faktiskt.
Hur kan det vara möjligt att det inte hänt tidigare om det endast handlar om hygien?
Citera
2025-10-06, 18:44
Medlem
Kanske har nämnts i tråden, inte kunnat läsa allt. Men flera har sagt till mig att det borde gå att få försäkringspengar för att ha blivit sjuk, vad tror ni? Inte mitt prio utan är mest glad att jag mår okej och klarade mig från sepsis, men för mig verkar det osannolikt.
Citera
2025-10-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Kanske har nämnts i tråden, inte kunnat läsa allt. Men flera har sagt till mig att det borde gå att få försäkringspengar för att ha blivit sjuk, vad tror ni? Inte mitt prio utan är mest glad att jag mår okej och klarade mig från sepsis, men för mig verkar det osannolikt.

Tjena! Klart du ska pröva höra av dig till ditt försäkringsbolag. Antar att du vart hemma från jobbet ett tag, kanske har du en försäkring där också.

Går nog to.m att ansöka om skadestånd från restaurangen, lär vara solklart att det är dom som orsakat detta. Ganska unikt fall faktiskt. Hoppas du kryar på dig.
Citera
2025-10-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rune2h4Me
Tjena! Klart du ska pröva höra av dig till ditt försäkringsbolag. Antar att du vart hemma från jobbet ett tag, kanske har du en försäkring där också.

Går nog to.m att ansöka om skadestånd från restaurangen, lär vara solklart att det är dom som orsakat detta. Ganska unikt fall faktiskt. Hoppas du kryar på dig.

Tack för svar! Får nog vänta tills utredningen är över. Ha det fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in