Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Haha. Njae. Jag bryr mig inte så hårt..Jag ser AI som ett hjälpmedel som kan mångdubbla en utvecklares produktivitet. Som tur är så kommer det inte leda till mindre jobb. Snarare tvärtom. Det blir enklare att räkna hem projekt när de blir billigare. AI kommer få IT-sektorn att blomstra. Inte tvärtom.
Så kanske det är under en kort övergångsperiod. Men detta är lite som tidiga operativsystem då man jobba i kommandotolkar. Krävdes då kompetens för att företag ens skulle kunna använda datorer. Sedan kom UI in i bilden som gjorde det enkelt för bolag att själva använda datorerna.
IT-bolag och dess anställda som jobbar med systemutveckling mot kund är körda. När företag enkelt själva kan bygga sina system, applikationer och pipelines för att ta hela kakan av produktionsökningen finns det ej någon nytta med mellanhänder som sitter på föråldrad kunskap.
Huang vet vad han snackar om med att programmering/systemutveckling är det sämsta att utbilda sig till just nu. Fysik är det bästa.
Själv tror jag dynamiska och fysiskt varierande jobb som är svåra att automatisera och kräver människans finkänslighet är bäst. Som även drar nytta av boomens efterfråga. Så typ elektriker eller snickare. Sen kan man investera lönen i t.ex. Tesla för att behålla lönegraden