2025-09-30, 21:47
Medlem
MohinderHerbs avatar
Skulle faktiskt inte förvåna om en stor del av småspararna som ska in och korta Tesla är medelmåttor inom IT-branschen. Snart är deras kunskaper värdelösa och att tro sig veta mer än Teslas R&D team ger väl en känsla av kontroll. Vi har sett det förr i disruptiva tider.
Citera
2025-09-30, 21:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
API:et skriver likadant. Däremot är väl betalversionen något bättre men inte alls i närheten av Chatgpt.

Förstår inte riktigt varför man skulle använda "API" heller om jag ska vara ärlig. Jag har copilot i Visual Studio och den ger lite förslag baserat på vad den tror att jag försöker göra. Men är det lite mer komplext så tycker jag det är bättre att använda prompten. Hur menar du att "API" ska användas? Du vet väl inte ens vad det är...

Och som alltid när det gäller programmering så vimlar det av experter som kan alla fina ord men som inte klarar att utveckla något verkligt i en lite mer komplex miljö.

Modellerna som finns på hemsidan är ju nano-modeller. Via API kan du ju styra allt.

Och du fattar ju inte ens vad jag menar med API.
Citera
2025-09-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Din nolla. Jag känner folk som kodar och om inte det vore nog så sitter det massvis med folk och jämför olika LLM's hela tiden. Ingen tvekan om att Grok 4 är med i spelet och överträffar andra på olika områden eller ligger tätt efter på andra. För vad du betalar får du ut mycket mer än för andra. Sitter man då och påstår att Grok inte ens dyker upp på radarn och tror att Gemini leder stort så kan man ingenting och är definitivt inte någon mjukvaruingenjör, utan ett troll och/eller komplett clown.

Din nolla. Grok har inget med Tesla att göra. Och jag trodde att du som aktieägare borde vara nöjd med det - men det verkar inte riktigt så. Mår du bra?
Citera
2025-09-30, 22:38
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Jämfört med dig framstår jag som ett geni.

Det kanske är så att man är bra på olika saker. Du är ett geni jämfört med mig gällande C# som är en utdöende merit. Men gällande investeringar är uppenbart jag geniet jämfört med dig, vilket kommer finnas för evigt
Citera
2025-09-30, 22:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Modellerna som finns på hemsidan är ju nano-modeller. Via API kan du ju styra allt.

Och du fattar ju inte ens vad jag menar med API.

Jag frågade just Chatgpt på min mobil om det var en nanomodel. Nej sa hon, det var en massiv LLM modell som körs i molnet. Men vad vet jag då jag inte använder en modell som ägs av en patologisk lögnare (TM) och horbock. Kan så vara grok är så inkompetenta dom inte klarar av annat än nanomodeller mot användare i mobilen.
Citera
2025-09-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Det kanske är så att man är bra på olika saker. Du är ett geni jämfört med mig gällande C# som är en utdöende merit. Men gällande investeringar är uppenbart jag geniet jämfört med dig, vilket kommer finnas för evigt

Att investera i en bubbla är ingen merit. Men visst. Var kaxig du innan det smäller.

Programutveckling handlar egentligen inte om att "kunna ett språk". Det är ett mindset. Kräver även en viss analytisk förmåga för att omsätta teoretiska kunskaper till praktik. Plus att man ofta jobbar i en komplex miljö. Oftast är svårigheterna externa i förhållande till den egna kodbasen.

Är för övrigt en aning handikappad vad gäller AI då jag jobbar på ett ställe där vi inte får exponera vår kod mot internet.

Men nu är vi väldigt off topic. Borde nog raderas av moderator.
Senast redigerad av Locifer 2025-09-30 kl. 22:53.
Citera
2025-09-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag frågade just Chatgpt på min mobil om det var en nanomodel. Nej sa hon, det var en massiv LLM modell som körs i molnet. Men vad vet jag då jag inte använder en modell som ägs av en patologisk lögnare (TM) och horbock. Kan så vara grok är så inkompetenta dom inte klarar av annat än nanomodeller mot användare i mobilen.

Det är ju givet att det är samma modell man kommer åt oavsett.
Citera
2025-09-30, 22:56
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Att investera i en bubbla är ingen merit. Men visst. Var kaxig du innan det smäller.

Programutveckling handlar egentligen inte om att "kunna ett språk". Det är ett mindset. Kräver även en viss analytisk förmåga för att omsätta teoretiska kunskaper till praktik. Plus att man ofta jobbar i en komplex miljö. Oftast är svårigheterna externa i förhållande till den egna kodbasen.

Nu lät du lite som en kock som är alldeles för entusiastisk över sina egna förmågor när han rör ihop en simpel carbonara. Vilket förövrigt Optimus kommer kunna ersätta om inte allt för lång framtid.
Citera
2025-09-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Nu lät du lite som en kock som är alldeles för entusiastisk över sina egna förmågor när han rör ihop en simpel carbonara. Vilket förövrigt Optimus kommer kunna ersätta om inte allt för lång framtid.

Haha. Njae. Jag bryr mig inte så hårt..Jag ser AI som ett hjälpmedel som kan mångdubbla en utvecklares produktivitet. Som tur är så kommer det inte leda till mindre jobb. Snarare tvärtom. Det blir enklare att räkna hem projekt när de blir billigare. AI kommer få IT-sektorn att blomstra. Inte tvärtom.
Citera
2025-09-30, 23:21
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det är ju givet att det är samma modell man kommer åt oavsett.

Det är inte givet. Du vet bara inte vad du pratar om, precis som alla andra björnar här. Vi skrattar åt er idioti.
Citera
2025-09-30, 23:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Hade du förstått att xAI lyckats utveckla en AI som är mer effektivt än alla andra på marknaden så är jag säker på att det hade känts bittert. Det är igen slump att just Elons företag alltid lyckas komma ikapp och bli mer effektiva än konkurrenterna.
Citera
2025-09-30, 23:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hade du förstått att xAI lyckats utveckla en AI som är mer effektivt än alla andra på marknaden så är jag säker på att det hade känts bittert. Det är igen slump att just Elons företag alltid lyckas komma ikapp och bli mer effektiva än konkurrenterna.

Tja. Visst med tillräcklig bra nanomodeller kanske, eller så är skalbarheten extremt svårförutsägbra och det gäller både Teslas och groks modeller.
Men är man euforisk Musk-dyrkare så kan kanske den starka tron på evangeliet till slut leda till paradiset på Mars.

https://www.instagram.com/reel/DPOgs...JvMjYwemx3bQ==
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in