2025-10-01, 11:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Sepsis låter väldigt allvarligt
Märkligt att kunna bli så svårt sjuk av maten
Kan det finnas någon annan förklaring än matförgiftning?

Det kallas listeriasepsis, så dom vet nog var det kommer ifrån.

Min gissning är kalvköttet.
Citera
2025-10-01, 12:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Avsmakningsmenyn låter rakt igenom vidrig. Fan, vilka pretton det finns som försöker driva restaurang. Gör som jag: Undvik att äta på restauranger i Sverige.
Citera
2025-10-01, 12:42
Medlem
Kalle81s avatar
Kan man inte laga maten själv då tycker jag inte man ska klaga sen. Det kan vara mer eller mindre gott, visst man kan till och med bli illamående. Men att direkt gå ut i media och skrika

Otacksamt

De flesta har väl haft hemkunskap får man förmoda
Citera
2025-10-01, 12:42
Medlem
Sommarvikingens avatar
Ni detoxar bara för att ni åt hälsosamt, det är ingen s.k. matförgiftning. Möjligtvis från svampen isåfall eller nån grönsak, det kan man bli matförgiftad av.
Citera
2025-10-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Min magkänsla säger att TS är konkurrent till omnämnda restaurang eller ovän med ägaren. Jag är beredd att ändra denna ståndpunkt om TS lägger upp avidentifierade bilder på både kontakten med restaurangen samt positiv odling eller PCR för Listeria.

Hur som haver, matförgiftad kan man bli (nästan) när som helst. Campylobacter eller salmonella i kycklingen eller på färska grönsaker. Norovirus från egenplockade musslor eller färskfrusna blåbär/hallon från Rumänien. Botulism från inlagd fisk eller kött. Listeria från ej uppvärmd lax eller från en vattenreservoar där de växt till sig. Om det däremot är ett återkommande problem att gäster har blivit matförgiftade eller sjuka, så kan orsaken vara mathanteringen i restaurangen.

Men ditt jävla rövskägg, krogen själva har gått ut med det. Flera personer har utvecklat sepsis.
Citera
2025-10-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Min magkänsla säger att TS är konkurrent till omnämnda restaurang eller ovän med ägaren. Jag är beredd att ändra denna ståndpunkt om TS lägger upp avidentifierade bilder på både kontakten med restaurangen samt positiv odling eller PCR för Listeria.

Hur som haver, matförgiftad kan man bli (nästan) när som helst. Campylobacter eller salmonella i kycklingen eller på färska grönsaker. Norovirus från egenplockade musslor eller färskfrusna blåbär/hallon från Rumänien. Botulism från inlagd fisk eller kött. Listeria från ej uppvärmd lax eller från en vattenreservoar där de växt till sig. Om det däremot är ett återkommande problem att gäster har blivit matförgiftade eller sjuka, så kan orsaken vara mathanteringen i restaurangen.

Sitter på akuten just nu, får återkomma.
Citera
2025-10-01, 13:17
Medlem
Unobosss avatar
Hoppas det inte är sabotage.
Deras utredning utvisa får utvisa.
Finns det misstankar?
Citera
2025-10-01, 13:39
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieWaffles
Listeria var rätt nr 7 på avsmakningsmenyn

Och denna food experience avlutas med dropp på S:t Görans sjukhus.
Citera
2025-10-01, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hehe. Ja kanske det.

Men listeria kommer väl mer från fodret djuret ätit än dålig hygien?

Citat:
Listeriainfektion orsakas av bakterier som förekommer naturligt i vår omgivning. Människor smittas främst via förorenade livsmedel. Symtom på sjukdomen är ovanliga, men personer med nedsatt immunförsvar kan bli allvarligt sjuka. Varje år rapporteras cirka 100 fall, varav de flesta smittats i Sverige.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...eriainfektion/
Citera
2025-10-01, 14:36
Medlem
horses avatar
Vad händer om någon av de smittade faktiskt dör?

Vem är ansvarig?

Räknas det som en olycka?

Får restaurangen öppna igen?

Blir ägarna vållande?

Eller har man som betalande restauranggäst gjort ett eget val att äta på restaurang och då får man vara medveten om riskerna kring det och gilla läget?
Citera
2025-10-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Men ditt jävla rövskägg, krogen själva har gått ut med det. Flera personer har utvecklat sepsis.

Nu sitter inte jag och följer facebookinlägg av restauranger i Stockholm till skillnad från dig, ditt inflyttade försök till stockholmsbo. Jag var därtill ganska tydlig i mitt inlägg att jag kan komma att ändra mig med ett förändrat bevisläge vilket vi nu ser. Om TS talar sanning eller inte har vi dock ingen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Sitter på akuten just nu, får återkomma.

Gör så! Om du faktiskt är sjuk önskar jag dig ett snabbt tillfrisknande.
Citera
2025-10-01, 14:55
Medlem
Kinaskis avatar
Får de drabbade pengarna tillbaka från krogen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in