Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-26, 22:25
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag vet inte, jag har inte satt mig in i det. Men ett enda fall är för mycket. Även om det inte varit ett enda så hade lagen inte varit ok. Dessutom är oaktsam våldtäkt inte synonymt med samtyckeslagen, oaktsam våldtäkt är ett nytt brott.

Det är det fetade i samtyckeslagen jag vänder mig emot:

Citat:
En person måste uttrycka ett ja till en sexuell handling genom ord, handling eller kroppsspråk för att det ska räknas som frivilligt, och för att avgöra om samtycke funnits används en helhetsbedömning av situationen.

Det ska inte vara en helhetsbedömning. Du ska vara skyldig att uttrycka ett nekande. Bara omyndiga människor ska slippa det kravet. Annars blir det bara skräp och godtycke i domarna.

Så för att förstå "en helhetsbedömning av situationen" så tar jag ett exempel. En man och en kvinna har sex, samtyckande sex, allting är frid och fröjd tills mannen trycker in sin penis i analen på kvinnan utan förvarning och utan glidmedel. Efteråt anmäler hon honom. Det går till rättegång och rätten bedömer då hela situationen?
Nä jag fattar inte riktigt, börjar bli rätt trött också....

De bedömer då att det inte fanns samtycke till analsex och mannen döms för oaktsam våldtäkt?

Är inte oaktsam våldtäkt en utvidgning av samtyckeslagen?
Citera
2025-09-26, 22:36
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Så för att förstå "en helhetsbedömning av situationen" så tar jag ett exempel. En man och en kvinna har sex, samtyckande sex, allting är frid och fröjd tills mannen trycker in sin penis i analen på kvinnan utan förvarning och utan glidmedel. Efteråt anmäler hon honom. Det går till rättegång och rätten bedömer då hela situationen?
Nä jag fattar inte riktigt, börjar bli rätt trött också....

De bedömer då att det inte fanns samtycke till analsex och mannen döms för oaktsam våldtäkt?

Är inte oaktsam våldtäkt en utvidgning av samtyckeslagen?

Jag tror oaktsam våldtäkt är en helt ny brottsrubricering medan samtyckeslagen var en ändring i vad som krävs för att dömas till våldtäkt, men jag är inte säker.

Ditt exempel tycker jag inte ska vara brottsligt.
Citera
2025-09-26, 22:44
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jag tror oaktsam våldtäkt är en helt ny brottsrubricering medan samtyckeslagen var en ändring i vad som krävs för att dömas till våldtäkt, men jag är inte säker.

Ditt exempel tycker jag inte ska vara brottsligt.

Jag tycker det ska vara brottsligt, han kan gott betala skadestånd till kvinnan för sveda och värk.
Citera
2025-09-26, 22:51
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag tycker det ska vara brottsligt, han kan gott betala skadestånd till kvinnan för sveda och värk.

Varför kan inte regeln vara att samtycke alltid finns tills det dras tillbaka? Och vem har ett så slappt rövhål att man hinner trycka in den innan hon hinner säga nej?
Citera
2025-09-26, 22:52
Medlem
Citat:

Jag tycker gott hon kan bete sig som en vuxen människa och säga ifrån istället för att likt ett patetiskt våp hålla käften och låta han tro att det är ok för att sedan gå till polisen dagen efter.
Citera
2025-09-26, 23:00
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Varför kan inte regeln vara att samtycke alltid finns tills det dras tillbaka? Och vem har ett så slappt rövhål att man hinner trycka in den innan hon hinner säga nej?

Varför kan det inte vara en tvåvägskommunikation?

Edit, kan inte svara på hur slappt Karinas rövhål är eller hur stor kuk Yngve har. Karina tryckte kanske ut en stor bajskorv innan på dagen och Yngve har kanske en lillfinger-liten kuk. Vad fan vet jag.
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-26 kl. 23:15.
Citera
2025-09-26, 23:33
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Varför kan det inte vara en tvåvägskommunikation?

Edit, kan inte svara på hur slappt Karinas rövhål är eller hur stor kuk Yngve har. Karina tryckte kanske ut en stor bajskorv innan på dagen och Yngve har kanske en lillfinger-liten kuk. Vad fan vet jag.

Det är ju en tvåvägskommunikation. Frågan blir så att säga ställd när kuken nuddar ringmuskeln.

All sex fungerar på det sättet, avsaknad av protest är lika med samtycke. Ibland blir det missförstånd och då kan man på sin höjd säga oj förlåt. Inte fan behöver man blanda in polisen, det är ju helt absurt.
Citera
2025-09-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Givetvis är det svårt, som jag tidigare sade, ingen i Sverige fälls för tex misshandel med samma bevis som när någon fälls för våldtäkt.
Det innebär att det behövs lägre bevis att döms för våldtäkt.

Jag har tidigare skrivit vad "bevis" räknas som i våldtäktsfall, ta din tid och läs igenom det.
Och vad har du för källa till det påståendet?
Citera
2025-09-27, 00:04
Medlem
Citat:
Det är ju ungefär så det är - samtycke finns tills det dras tillbaka (så länge som det är rimligt).

T ex så är samtycke till samlag rimligt att det gäller samlaget ut om det inte dras tillbaka.
(Att det ska räcka livet ut är däremot inte så rimligt.)
Citera
2025-09-27, 02:01
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ja jo, det är för att våldtäkt/sexuella övergrepp vanligtvis inte är lika lätt att bevisa som en misshandel.
Då sänker man gränsen för bevisningen för våldtäkt / sexuella övergrepp för att det inte är lika lätt att bevisa som misshandel ?
För det är precis det man har gjort.

Tack för att du äntligen förstod mig.
Citera
2025-09-27, 02:03
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Och vad har du för källa till det påståendet?
Nu har jag inte domarna tillgängliga för att posta här, men jag har aldrig läst en dom om misshandel där jag har tvekat på om det verkligen var så att den tilltalade var skyldig (förutsatt att den döms)
Men tro mig att jag har läst MÅNGA våldtäkts-domar där jag har varit väldigt skeptiskt till om det bör vara en fällande dom.
En sådan som jag har i minnet är följande fall för ett par månader sedan :
(FB) Chalmerist ville sova över, dömd för våldtäkt i tingsrätt, friad i hovrätt (jan, 2024)
Citera
2025-09-27, 06:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har redan kommenterat den artikeln. Läs bakåt i tråden för att se kommentar.

Tjejerna som legat passiva medans du slickat dem.

1. Gav de sitt samtycke till att bli slickade?
2. Gav de inte sitt samtycke till att bli slickade?

Har jag redan svarat på. Läs bakåt i tråden så får du se mitt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in