Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så i det här fallet har alltså en jury och domare i en domstol kommit fram till att kvinnans uppsåt till sexet inte varit klandervärt och som bevis för detta har de lyssnat enbart på vad kvinnan berättat hände för killen var för full för att minnas någonting

Jury har vi bara i tryckfrihetsmål (och yttrandefrihet-) i Sverige, annars är det domare och nämndemän. Du borde sätta dig in lite mer om hur rättsväsendet faktiskt ser ut.

På första så ja, det har de kommit framtill (dvs inte klandervärt i juridisk mening) och det andra att hennes berättelse inte är osannolik och att den får stöd av SMS-konversationen.
Senast redigerad av talacaris 2025-09-27 kl. 23:03.
Citera
2025-09-27, 23:01
Medlem
Citat:
Är inte det fetade källan?

Det är den citerade textens källa. Jag menar din källa.
Citera
2025-09-27, 23:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag är inte insatt i Flen fallet heller.

I övrigt har jag sagt hela tiden att jag håller med BRÅ och andra att det behöver komma fram ett standardförfarande gällande tolkningen och straffskalan i denna typ av brott (oaktsam våldtäkt).

Enligt Talacris är nedanstående citerat ur Flenmålet. Notera att killen inte kunnat lämnat någon berättelse då han var så full att han inte minns någonting.

Citat:
När det i nu aktuellt fall gäller frågan om hur samtycket kom till uttryck, dvs
vad hos målsäganden som gjorde att LL uppfattade att det fanns ett
samtycke, så utgörs bevisningen främst – precis som när det gäller vilka
sexuella handlingar som genomfördes – av LLs berättelse. LL har i det sammanhanget lämnat en berättelse av innebörd att det var
målsäganden som tog initiativet till de sexuella handlingarna, att hon i och för
sig märkte att han var full, men att de pratade med varandra och skrattade och
att han verkade pigg. Hennes berättelse kring hur de sexuella handlingarna
genomfördes – att det var målsäganden som tog initiativet till både det orala
och vaginala samlaget – framstår inte som osannolik och får dessutom stöd av
den presenterade sms-konversationen. I den sägs bl.a. att det var målsäganden
som tog tag i LLs hår och på frågan om hur hon kunde vilja vara med
någon som var medvetslös så svarade hon att så var det inte riktigt. Sms-
konversationen ger alltså stöd åt att händelseförloppet gått till på det sätt som
LL berättat och tingsrätten anser att hennes uppgifter i den delen inte är motbevisade av åklagaren. Allt detta talar enligt tingsrättens mening
sammantaget för att LL måste varit av uppfattningen att det fanns en
tydlig frivillighet från målsägandens sida att delta i de sexuella handlingarna.

Jämför med citeringen ur domen från Ljusdalsfallet.

"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att GM har agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens andrahandsyrkande."
Citera
2025-09-27, 23:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Jury har vi bara i tryckfrihetsmål (och yttrandefrihet-) i Sverige, annars är det domare och nämndemän. Du borde sätta dig in lite mer om hur rättsväsendet faktiskt ser ut.

På första så ja, det har de kommit framtill (dvs inte klandervärt i juridisk mening) och det andra att hennes berättelse inte är osannolik och att den får stöd av SMS-konversationen.

Men förlåt då att jag använde ordet jury. Du förstod ju precis vad jag menade.

Men det är ju även hon som talar om hur det gick till i SMS konversationen.

Du utelämnar en mycket viktig detalj ur SMS konversationen. Kan du komma på vad?
Citera
2025-09-27, 23:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Spelar det någon roll om det stod i Kalle Anka eller DN?
Citera
2025-09-27, 23:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

lawline
Citera
2025-09-27, 23:09
Medlem
Citat:
Är inte det fetade källan?

Jag kollade propositionen, och där står:

Citat:
Med oralt samlag avses i detta sammanhang kontakt mellan könsorgan och
mun. Det innefattar alltså att gärningsmannen med munnen eller tungan
berör offrets könsorgan eller att offret förmås göra motsvarande hand-
lingar med gärningsmannens könsorgan. Som exempel kan nämnas att
med tunga vidröra en kvinnas underliv, oavsett om penetration sker eller
inte. Ett annat exempel är penetration med penis i mun.

Så ja, numera krävs inte penetration vid oralsex. Innan nya lagen krävdes det dock
Citera
2025-09-27, 23:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag kollade propositionen, och där står:

Så ja, numera krävs inte penetration vid oralsex. Innan nya lagen krävdes det dock

Vad skönt att vi har rett ut det. Kan inte du vara snäll och tala om det för TomatKungen för hen tror inte heller på mig.
Citera
2025-09-27, 23:14
Medlem
Citat:
Men förlåt då att jag använde ordet jury. Du förstod ju precis vad jag menade.

Men det är ju även hon som talar om hur det gick till i SMS konversationen.

Du utelämnar en mycket viktig detalj ur SMS konversationen. Kan du komma på vad?

Jag utelämnade hela SMS-konversationen faktiskt, den stod inte i domen. Den stod i FUPen men den hittar jag inte längre. Och jag minns inte längre vad som stod i den.
Citera
2025-09-27, 23:17
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll om det stod i Kalle Anka eller DN?

Det klart det spelar roll var man citerar från. Annars kan man ju inte veta att de fattat originalkällorna riktigt. Nu kunde man ju gå tillbaka och kolla originalkällan (propositionen). Det är ju bara att lägga till en länk.
Citera
2025-09-27, 23:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag utelämnade hela SMS-konversationen faktiskt, den stod inte i domen. Den stod i FUPen men den hittar jag inte längre. Och jag minns inte längre vad som stod i den.

I början av konversationen, alltså innan hennes berättelse om hur saker gick till, frågar killen ifall de hade sex eftersom han inte kommer ihåg då han var så full. Anledningen till att han frågar har jag förmig är att han hittat en kondom. Hon svarar då något om att menar du att det var våldtäkt??

Hur tänker du då att en person beskriver skeendet? Alltså i det här fallet den person som nu börjar förstå att killen eventuellt funderar på om en våldtäkt har skett.
Citera
2025-09-27, 23:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det klart det spelar roll var man citerar från. Annars kan man ju inte veta att de fattat originalkällorna riktigt. Nu kunde man ju gå tillbaka och kolla originalkällan (propositionen). Det är ju bara att lägga till en länk.

Det jag menade med frågan var just det att spelar det någon roll då du lätt kunde gå och kolla originalkällan som du hade fått. Nog tjafsat om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in