Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag är inte insatt i Flen fallet heller.
I övrigt har jag sagt hela tiden att jag håller med BRÅ och andra att det behöver komma fram ett standardförfarande gällande tolkningen och straffskalan i denna typ av brott (oaktsam våldtäkt).
Enligt Talacris är nedanstående citerat ur Flenmålet. Notera att killen inte kunnat lämnat någon berättelse då han var så full att han inte minns någonting.
Citat:
När det i nu aktuellt fall gäller frågan om hur samtycket kom till uttryck, dvs
vad hos målsäganden som gjorde att LL uppfattade att det fanns ett
samtycke, så utgörs bevisningen främst – precis som när det gäller vilka
sexuella handlingar som genomfördes – av LLs berättelse. LL har i det sammanhanget lämnat en berättelse av innebörd att det var
målsäganden som tog initiativet till de sexuella handlingarna, att hon i och för
sig märkte att han var full, men att de pratade med varandra och skrattade och
att han verkade pigg. Hennes berättelse kring hur de sexuella handlingarna
genomfördes – att det var målsäganden som tog initiativet till både det orala
och vaginala samlaget – framstår inte som osannolik och får dessutom stöd av
den presenterade sms-konversationen. I den sägs bl.a. att det var målsäganden
som tog tag i LLs hår och på frågan om hur hon kunde vilja vara med
någon som var medvetslös så svarade hon att så var det inte riktigt. Sms-
konversationen ger alltså stöd åt att händelseförloppet gått till på det sätt som
LL berättat och tingsrätten anser att hennes uppgifter i den delen inte är motbevisade av åklagaren. Allt detta talar enligt tingsrättens mening
sammantaget för att LL måste varit av uppfattningen att det fanns en
tydlig frivillighet från målsägandens sida att delta i de sexuella handlingarna.
Jämför med citeringen ur domen från Ljusdalsfallet.
"Däremot måste han ha insett att det förelåg en risk för att målsäganden inte deltog frivilligt då hon på grund av berusning befann sig i en särskilt utsatt situation. Att målsäganden själv kan ha varit pådrivande i viss mån förändrar inte bedömningen. Sammantaget anser därför rätten att GM har agerat grovt oaktsamt och ska dömas för oaktsam våldtäkt enligt åklagarens andrahandsyrkande."