Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-26, 20:48
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jaha det är därför som nästan alla våldtäktsanmälningar läggs ner. Det är för att rättsväsendet och alla andra vill sätta dit oskyldiga män. I see.....
Nej de läggs ner för att t.o.m en blind åklagare så ser att anmälan är så bristfällig att det är omöjligt att få en fällande dom.
Det är ungefär som att du skulle anmäla de falska SPAM-mejlen du får på ditt Hotmail konto och klaga på att polisen inte lyckas sätta dit de som skickar ut dessa falska SPAM-mejl.

Du förstår väl att vi "har en rättsstat", där saker och ting måste bevisas, i alla fall det är det ryktet vi har, så att staten måste försöka visa att de har någorlunda rättssäkra rättsprocesser.
Citera
2025-09-26, 20:50
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Om vi pratar rent allmänt, skit i exemplet med Adam och Bea på bussen.

Hur ser en riktig våldtäkt ut enligt dig? En våldtäkt som är så att säga olaglig. Och hur beter sig ett äkta våldtäktsoffer?

En våldtäkt är att med våld eller hot om våld tvinga sig till ett samlag. Definitionen har varit likadan i hundratals år och är det fortfarande i ordboken.

Hur offret beter sig har inte med saken att göra. Offer kan till och med få orgasm, men det är fortfarande våldtäkt.
Citera
2025-09-26, 21:05
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
En våldtäkt är att med våld eller hot om våld tvinga sig till ett samlag. Definitionen har varit likadan i hundratals år och är det fortfarande i ordboken.

Hur offret beter sig har inte med saken att göra. Offer kan till och med få orgasm, men det är fortfarande våldtäkt.

Är det bara ovan som ska vara olagligt enligt dig?
Citera
2025-09-26, 21:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Nej de läggs ner för att t.o.m en blind åklagare så ser att anmälan är så bristfällig att det är omöjligt att få en fällande dom.
Det är ungefär som att du skulle anmäla de falska SPAM-mejlen du får på ditt Hotmail konto och klaga på att polisen inte lyckas sätta dit de som skickar ut dessa falska SPAM-mejl.

Du förstår väl att vi "har en rättsstat", där saker och ting måste bevisas, i alla fall det är det ryktet vi har, så att staten måste försöka visa att de har någorlunda rättssäkra rättsprocesser.

Ingen här har påstått nåt annat. Flera stycken här, inklusive jag själv, har gång på gång påpekat att det är mycket svårt att få någon dömd för våldtäkt.
Citera
2025-09-26, 21:13
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Alltså, ni tomatsmaskande Italienare är ju fullständigt hopplösa. Det här är SVERIGE, dumskalle!! Våldtäkt döms även utan penetration i SVERIGE!! (lär dig nångång, ditt äckel)

TomatKungen har inte blivit riktigt Svensk ännu. Han tror att Sverige kör med samma patriarkala regler som nere i Sydeuropa.
Citera
2025-09-26, 21:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Är det bara ovan som ska vara olagligt enligt dig?

Det är bara det ovan som ska kunna dömas till våldtäkt. Massa andra beteenden är och bör vara olagliga, våldtäkt är inte det enda sexuella övergreppet.

Den här debatten handlar om vilken bevisbörda som ska krävas för att kunna döma någon, och det ligger i brottets natur att det är väldigt svårt att bevisa eftersom det oftast sker privat mellan två människor. Jag tror egentligen inte att det råder särskilt stora meningsskiljaktigheter om vad som är ok att göra eller inte.
Citera
2025-09-26, 21:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det är bara det ovan som ska kunna dömas till våldtäkt. Massa andra beteenden är och bör vara olagliga, våldtäkt är inte det enda sexuella övergreppet.

Den här debatten handlar om vilken bevisbörda som ska krävas för att kunna döma någon, och det ligger i brottets natur att det är väldigt svårt att bevisa eftersom det oftast sker privat mellan två människor. Jag tror egentligen inte att det råder särskilt stora meningsskiljaktigheter om vad som är ok att göra eller inte.

Jävlar, kors i taket, du låter ju faktiskt rätt så vettig för en gångs skull.
Citera
2025-09-26, 21:27
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jävlar, kors i taket, du låter ju faktiskt rätt så vettig för en gångs skull.

Men ändå tycker du bevisbördan idag är rimlig för oaktsam våldtäkt?
Citera
2025-09-26, 21:28
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ingen här har påstått nåt annat. Flera stycken här, inklusive jag själv, har gång på gång påpekat att det är mycket svårt att få någon dömd för våldtäkt.
Givetvis är det svårt, som jag tidigare sade, ingen i Sverige fälls för tex misshandel med samma bevis som när någon fälls för våldtäkt.
Det innebär att det behövs lägre bevis att döms för våldtäkt.
Jag har tidigare skrivit vad "bevis" räknas som i våldtäktsfall, ta din tid och läs igenom det.
Citera
2025-09-26, 21:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Men ändå tycker du bevisbördan idag är rimlig för oaktsam våldtäkt?

Vilka bevis har funnits i fallen där män blivit dömda för oaktsam våldtäkt? Hur många sitter för oaktsam våldtäkt?

Edit, 2023 var det visst 28 som satt för oaktsam våldtäkt.
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-26 kl. 21:39.
Citera
2025-09-26, 21:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Givetvis är det svårt, som jag tidigare sade, ingen i Sverige fälls för tex misshandel med samma bevis som när någon fälls för våldtäkt.
Det innebär att det behövs lägre bevis att döms för våldtäkt.
Jag har tidigare skrivit vad "bevis" räknas som i våldtäktsfall, ta din tid och läs igenom det.

Ja jo, det är för att våldtäkt/sexuella övergrepp vanligtvis inte är lika lätt att bevisa som en misshandel.
Citera
2025-09-26, 22:01
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Vilka bevis har funnits i fallen där män blivit dömda för oaktsam våldtäkt? Hur många sitter för oaktsam våldtäkt?

Edit, 2023 var det visst 28 som satt för oaktsam våldtäkt.

Jag vet inte, jag har inte satt mig in i det. Men ett enda fall är för mycket. Även om det inte varit ett enda så hade lagen inte varit ok. Dessutom är oaktsam våldtäkt inte synonymt med samtyckeslagen, oaktsam våldtäkt är ett nytt brott.

Det är det fetade i samtyckeslagen jag vänder mig emot:

Citat:
En person måste uttrycka ett ja till en sexuell handling genom ord, handling eller kroppsspråk för att det ska räknas som frivilligt, och för att avgöra om samtycke funnits används en helhetsbedömning av situationen.

Det ska inte vara en helhetsbedömning. Du ska vara skyldig att uttrycka ett nekande. Bara omyndiga människor ska slippa det kravet. Annars blir det bara skräp och godtycke i domarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in