2025-09-26, 19:14
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ringa pappa.

Om man är äldre så finns inget att göra. Man är helt enkelt luspank när insatsen 15% försvann och kan inte köpa en ny bostad så man får flytta till HR. Men där kanske man inte accepteras om man har skulder. Skogen nästa. Eller föräldrarna.

Detta läge har inte funnits i Sverige sedan 1994.

Vad hände just 1994?
Citera
2025-09-26, 19:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Vad hände just 1994?
Enorm ekonomisk kris i Sverige 1990-94 med stor arbetslöshet, enorma räntor, omöjligt att sälja bostäder. Jag köpte en Nacka-villa med strandtomt för 1.9Mkr. Ingen ville köpa. En 3:a 90kvm på Frejgatan i Stockholm högst upp kostade 1mkr.
Citera
2025-09-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfgsdfgsdfgs
Fem av 13 lägenheter till salu i huset, hög skuldsättning och lån som gick ut 2023 enligt årsredovisningen. Nya lån har högre ränta. 2022 gick föreningen minus, avgiftshöjning är nog inte långt borta.
Sen en konstig lägenhet med wc med vikdörr bakom sovrummet, bredvid sängen. Ser ut att inte sluta helt tätt. Kul att smyga in där och försöka vara diskret.

Urk, nu såg jag det där med att det inte finns en dörr till toaletten, bara en vikdörr! Vilken mardröm!
Citera
2025-09-26, 19:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vart tog den Svenska bostadsbristen vägen?
Var den bara "relativ"?
Ja, givetvis är det så att högre priser (exempelvis genom högre ränta, högre avgift, amorteringskrav och alternativkostnad) sänker efterfrågan. Det är lätt att hitta köpare till ett objekt som ökar i värde, mindre så ett objekt som mycket väl kan minska i värde. Antingen i nominella termer eller som en konsekvens av inflationen.
Citera
2025-09-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Detta argument förstår jag mig inte på. Är man inte gammal och skröplig är det väl inga problem att gå tre trappor? I mitt hus finns hiss och jag bor på tredje våningen, men jag tar nästan alltid trappen. Orka stå och vänta på hissen. Det är bra med lite vardagsmotion också.

Några kronor extra kan det väl vara värt med hiss, men det finns så mycket annat jag värdesätter mer att jag lätt skulle välja lägenhet utan hiss om allt annat var bra.

Nej är du ung, och/eller frisk, så är det väl inte direkt problem att skutta upp till tredje våningen för trappan. Men det är samtidigt trevligt att han en hiss ibland, så den får ju då ett värde. Avsaknaden av hissen blir i den meningen då något negativt. Möjligen tyder det väl också på att huset är rätt gammalt, idag vet jag inte ens om du får bygga hus med så många våningar om du inte har en hiss om det är flera bostäder i huset.

Men som sagt ja det finns andra saker som kan väga upp hissbristen antar jag, läget i centrala delen av staden osv är säkert något som kostar några extra kronor i den meningen.

Nu har hon väl fått så mycket uppmärksamhet härifrån att hon kanske kan sälja den som Flashback-lägenheten, troligen kanske det för många inte direkt uppfattas som ett plus.
Citera
2025-09-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Nej är du ung, och/eller frisk, så är det väl inte direkt problem att skutta upp till tredje våningen för trappan. Men det är samtidigt trevligt att han en hiss ibland, så den får ju då ett värde. Avsaknaden av hissen blir i den meningen då något negativt. Möjligen tyder det väl också på att huset är rätt gammalt, idag vet jag inte ens om du får bygga hus med så många våningar om du inte har en hiss om det är flera bostäder i huset.

Men som sagt ja det finns andra saker som kan väga upp hissbristen antar jag, läget i centrala delen av staden osv är säkert något som kostar några extra kronor i den meningen.

Nu har hon väl fått så mycket uppmärksamhet härifrån att hon kanske kan sälja den som Flashback-lägenheten, troligen kanske det för många inte direkt uppfattas som ett plus.

Finns en tråd på Facebook också.

https://web.facebook.com/story.php?s...00026562735222

Verkar gå att läsa utan att logga in.
Senast redigerad av Sabutt 2025-09-26 kl. 19:27.
Citera
2025-09-26, 19:35
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Enorm ekonomisk kris i Sverige 1990-94 med stor arbetslöshet, enorma räntor, omöjligt att sälja bostäder. Jag köpte en Nacka-villa med strandtomt för 1.9Mkr. Ingen ville köpa. En 3:a 90kvm på Frejgatan i Stockholm högst upp kostade 1mkr.

Aha, jag visste inte att det lixom stannade vid 1994. Tack för info
Citera
2025-09-26, 19:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag bor i en mellanstor svensk stad, större än Växsjö typ dubbelt så stor, även här har man svårt att få sålt lägenheter. Har själv kollat på flera stycken och knappt någon av dem har sålts på sex månader till ett år eller mer, tvåor och ettor. Men man är inte villig att gå ner i pris istället sitter man, om en mäklare drar ur proppen så följer resten med lixom..
Citera
2025-09-26, 20:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfgsdfgsdfgs
Fem av 13 lägenheter till salu i huset, hög skuldsättning och lån som gick ut 2023 enligt årsredovisningen. Nya lån har högre ränta. 2022 gick föreningen minus, avgiftshöjning är nog inte långt borta.
Sen en konstig lägenhet med wc med vikdörr bakom sovrummet, bredvid sängen. Ser ut att inte sluta helt tätt. Kul att smyga in där och försöka vara diskret.

Extremt hög ekonomisk risk att köpa i föreningar med så få bostadsrätter och fem av dem vill ur. Det är nåt som inte stämmer här. Är det någon större absolut nödvändig renovering på gång som inte är finansierad tro? Finns stor risk för att det suttit nötter i styrelsen tidigare...
Citera
2025-09-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Extremt hög ekonomisk risk att köpa i föreningar med så få bostadsrätter och fem av dem vill ur. Det är nåt som inte stämmer här. Är det någon större absolut nödvändig renovering på gång som inte är finansierad tro? Finns stor risk för att det suttit nötter i styrelsen tidigare...

Förmodligen - minst - stambyte i hela huset.
Citera
2025-09-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Väldigt många som vill sälja i huset. Så hon konkurrerar med sina grannar.

https://www.hemnet.se/bostadsrattsfo...-hornet-3-2961

Och de andra lägenheterna ser mer ut som riktiga lägenheter. Med vanlig hall och normala fönster.
Framgår det i artikeln att ekonomin är sämsta möjliga?
Om inte, är journalisten polare med säljaren?

BRF Hörnet 3 är en bostadsrättsförening som registrerades 2016 och har ekonomibetyget C.

Betyg och ekonomi
BRF Hörnet 3

Högsta betyg A++ innebär en mycket god ekonomi. Lägsta betyg C betyder att föreningen har ekonomiska svårigheter. Betyget är baserat på årsredovisningen och sätts av allabrf.se
Senast redigerad av ehehhas 2025-09-26 kl. 20:40.
Citera
2025-09-26, 20:57
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Framgår det i artikeln att ekonomin är sämsta möjliga?
Om inte, är journalisten polare med säljaren?

BRF Hörnet 3 är en bostadsrättsförening som registrerades 2016 och har ekonomibetyget C.

Betyg och ekonomi
BRF Hörnet 3

Högsta betyg A++ innebär en mycket god ekonomi. Lägsta betyg C betyder att föreningen har ekonomiska svårigheter. Betyget är baserat på årsredovisningen och sätts av allabrf.se
Gick nog att sälja en bostad i en förening med så dåligt betyg till ett högt pris för några år sedan(innan coronan)
Nu har nog folk insett att det är en jävla risk när räntorna kan öka m.m. och drar sig från att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in