2025-09-26, 11:23
Medlem
” Amanda får inte sålt sin lägenhet – är långt ifrån ensam i Växjö”

” Amanda Eriksson har försökt sälja sin lägenhet i snart två år – och hon är inte ensam. Smålandsposten har pratat med flera Växjöbor som kämpar med att sälja sina bostäder.
– Man är liksom fast med en lägenhet som man inte kan bo i, säger Amanda Eriksson. ”

” En etta på 43 kvadrat med sovalkov i ett sekelskifteshus mitt i centrala Växjö, med snedtak och stora fönster.”

(Sedan betalvägg, men kunde se att hon försökt sälja i två års tid).

https://www.smp.se/vaxjo/amanda-far-...ensam-i-vaxjo/

Jag bor inte i Växjö, utan detta dök upp på flödet på sociala medier. Men jag kollade in lägenheten på Hemnet. Den är på tredje våningen utan hiss. Och har inte balkong, förutom nån allmän balkong en trappa ner. Begärt pris är 1 150 000 kr, och månadsavgiften är 3 860 kr/mån.

Jag antar hon borde gå ner i pris? Surt förstås. Men personligen skulle jag inte ha pröjsat det.

Vet inte hur lätt/svårt det är få hyresrätt i Växjö och vad man betalar för 43 kvm där då?
Citera
2025-09-26, 11:26
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
” Amanda får inte sålt sin lägenhet – är långt ifrån ensam i Växjö”

” Amanda Eriksson har försökt sälja sin lägenhet i snart två år – och hon är inte ensam. Smålandsposten har pratat med flera Växjöbor som kämpar med att sälja sina bostäder.
– Man är liksom fast med en lägenhet som man inte kan bo i, säger Amanda Eriksson. ”

” En etta på 43 kvadrat med sovalkov i ett sekelskifteshus mitt i centrala Växjö, med snedtak och stora fönster.”

(Sedan betalvägg, men kunde se att hon försökt sälja i två års tid).

https://www.smp.se/vaxjo/amanda-far-...ensam-i-vaxjo/

Jag bor inte i Växjö, utan detta dök upp på flödet på sociala medier. Men jag kollade in lägenheten på Hemnet. Den är på tredje våningen utan hiss. Och har inte balkong, förutom nån allmän balkong en trappa ner. Begärt pris är 1 150 000 kr, och månadsavgiften är 3 860 kr/mån.

Jag antar hon borde gå ner i pris? Surt förstås. Men personligen skulle jag inte ha pröjsat det.

Vet inte hur lätt/svårt det är få hyresrätt i Växjö och vad man betalar för 43 kvm där då?
Låter ju spontant som den är för dyr…
Citera
2025-09-26, 11:29
Medlem
Tappade själv 250K på en husförsäljning en gång.

Förstår inte hur man lyckas hamna i ett gråt ut-reportage för att man inte vill sänka priset såpass att någon faktiskt vill köpa det?

Tråkigt för henne, absolut, men ser inte riktigt problemet här eftersom att det inte finns något.

Växsjö är väl oxå en studentstad, eller?
Känns spontant som att hon borde kunna hyra ut det sålänge den inte säljs.

Nästa fråga är ju varför hon inte kan bo i sin egen lägenhet som hon själv har köpt?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-09-26 kl. 11:33.
Citera
2025-09-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Ja, jag tycker också det. Undrar hur mycket hon själv betalade när hon köpte. Klart att det inte är kul förlora på bostadsaffärer, men sånt händer ju.

Planlösningen är lite underlig också. Man kommer direkt in i köket från ytterdörren. Sånt har jag annars mest sett i studentlägenheter. Att hallen och köket är en enda plats, och man äter bland stövlar och skor vid sin sida…
Citera
2025-09-26, 11:32
Avstängd
AlligatorMans avatar
Boo fucking hoo. Sänk priset eller håll käft Amanda.
Citera
2025-09-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tappade själv 250K på en husförsäljning en gång.

Förstår inte hur man lyckas hamna i ett gråt ut-reportage för att man inte vill sänka priset såpass att någon faktiskt vill köpa det?

Tråkigt för henne, absolut, men ser inte riktigt problemet här eftersom att det inte finns något.

Kanske är en typ av klick-artikel. Men ibland undrar man ju varför en del saker blir till nyheter. Kanske finns det någon reporter på tidningen som själv försöker sälja, och flytta från Växjö. Är väl annars en rätt ok småländsk småstad tror jag.
Citera
2025-09-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Kanske är en typ av klick-artikel. Men ibland undrar man ju varför en del saker blir till nyheter. Kanske finns det någon reporter på tidningen som själv försöker sälja, och flytta från Växjö. Är väl annars en rätt ok småländsk småstad tror jag.

Sen verkar hela journalistkåren missat lågkonjunkturen som vi haft sedan några år tillbaka.
Citera
2025-09-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sen verkar hela journalistkåren missat lågkonjunkturen som vi haft sedan några år tillbaka.

Ja. Prisbilden har liksom ändrats.
Citera
2025-09-26, 11:37
Medlem
flukkes avatar
Verkar ha högst avgift för storleken i hela Växjö, då behöver det återspeglas i priset.
Klart hon får den såld om hon sänker priset så att det motsvarar vad man faktiskt får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Boo fucking hoo. Sänk priset eller håll käft Amanda.

Antar att marknadsvärdet nu är lägre än lånet, med andra ord kommer hon att få en restskuld efter försäljning. Lite trist att stå med ett blancolån på några 100 k med hög ränta.
Citera
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Eller ligger i Araby eller krokarna?
Citera
2025-09-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Verkar ha högst avgift för storleken i hela Växjö, då behöver det återspeglas i priset.
Klart hon får den såld om hon sänker priset så att det motsvarar vad man faktiskt får.

Ja. Vet inte om det framgår i artikeln (betalvägg) om hon själv betalat ”för mycket” när hon köpte den, och nu är rädd för att sälja med förlust. Eller om hon bara vill gå med vinst.

(Undrar om hon hyr ut den i andra hand nu, eller bara betalar avgiften ändå. Vet inte hur andrahandsmarknaden är i Växjö, men det finns ju ett universitet där, så borde nog funka. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in